niedziela, 6 listopada 2016

Zespół Szkolno – Przedszkolny w Piątkowisku

SPRAWOZDANIE

Projekt ŻYWIOŁKI 2

Woda – głęboko pod wodą

          Zespół Szkolno – Przedszkolny w Piątkowisku (grupa 3 i 4-latków i grupa 5-latków)


W październiku w naszym przedszkolu realizowaliśmy I etap projektu „Żywiołki 2” – Woda – głęboko pod wodą.

1.      Kącik tematyczny
W grupie  dzieci 3, 4- letnich zorganizowaliśmy kącik tematyczny, w którym umieściliśmy to co kojarzy nam się z wodą. W kąciku znalazła się butelkowana woda do picia, parasolka, muszelki,  piasek, kalosze, puzzle z rybkami.
W kąciku tematycznym w grupie dzieci 5-letnich umieściliśmy butelki z wodą,  zwierzątka morskie, muszle, akwarium, ryby, wędkę.

2.      Doświadczenia i eksperymenty
3, 4-latki:
„Czarodziejski woreczek” - Napełniliśmy woreczek wodą i szczelnie go zamknęliśmy. Eksperyment nasz polegał na  przebijaniu na wylot woreczka ołówkami w miejscu, gdzie jest woda. Dzieci były bardzo zaintrygowane tym, że mimo przebicia na wylot woreczka z wodą, woda z niego nie wylewała się na zewnątrz.
Drugie doświadczenie, jakie zrobiliśmy to barwienie wody czyli „Kolorowa tęcza”. Na talerzu rozłożyliśmy w niewielkich odstępach w kształcie koła cukierki skittlesy naprzemiennie np.; żółty, czerwony, fioletowy, zielony, żółty itp. Nalaliśmy na talerz delikatnie wodę i obserwowaliśmy co się stanie. Kolorowy barwnik z cukierków rozpuszczał się powoli tworząc na talerzu tęczę. Dzieciom to doświadczenie bardzo się podobało.

5-latki:
Które przedmioty płyną, a które toną? – dzieci wyrzucały do miski z wodą różne przedmioty (m. in. Plastik, drewno, papier, plastelina itp) i sprawdzały, które toną, a które nie.
Łódź podwodna (butelka plastikowa, 2 śruby, plastelina, słomka, miska z wodą) - w pustej butelce zrobiliśmy 3 dziurki. Włożyliśmy do butelki słomkę, okleiliśmy ją plasteliną tak, aby powietrze nie mogło się wydostać. Następnie przykleiliśmy taśmą śruby do butelki. Włożyliśmy butelkę (łódź podwodna) do wody z miską. Dmuchaliśmy w słomkę i obserwowaliśmy co się dzieje. Zacisnęliśmy koniec słomki. Łódź (butelka) pływała.

3.      Plastyczne inspiracje
3, 4-latki:
Nasze prace plastyczne jakie zrobiliśmy na temat wody to:
„W morskich głębinach” – staraliśmy się przedstawić podwodny świat
„Zabawy z kroplami tuszu” – z kropli tuszu dzieci rozmazywały  wzory, dorysowywały też kredką różne elementy, aby powstały obrazy.

5-latki:
„Ośmiorniczki” (niebieski brystol, farby, bibuła)– odbijaliśmy pomalowane dłonie na niebieskim brystolu i doklejaliśmy zieloną bibułę.
„Tęczowe rybki”  (płyta CD,  kolorowy szablon ryby) – naklejaliśmy na wycięty szablon ryby płytę CD i ozdabialiśmy rybę kolorowymi cekinami, kryształkami itp.
„Głębiny morskie” (folia w ramkach, obrazek z rybką, farby)– pod ramkę podłożyliśmy obrazek z rybką i malowaliśmy farbami na foli.

4.      Książki, książeczki, bajeczki
3, 4-latki:
Nasze książeczki, które oglądaliśmy i czytaliśmy to :
- baśń Andersena „Mała Syrenka”, Niemycki Mariusz „Na morzu”,  albumy „Zwierzęta wodne”, „Burze i huragany”, „Ryby”, „Zanieczyszczenia oceanów”

5-latki:
W naszym kąciku czytelniczym dzieci zapoznały się z różnymi pozycjami książkowymi zawiązanymi z morzami, oceanami i zwierzątkami w nich mieszkającymi oraz bajeczkami tj.: „Nasza planeta”, „Potęga żywiołów, „Podwodne poszukiwania, „Stawy i strumienie”, „Akwarium dla początkujących”, „Wieloryby i delfiny”, „Akcja morze”, „Sindbad żeglarz”, „O rybaku i złotej rybce”, „Paweł i Gaweł”, „Zwierzątka z oceanu”.

5.      Pobudzamy zmysły
3, 4-latki:
Zabawa „Dźwięki wody” – za pomocą celofanu staraliśmy się wydobywać dźwięki wody: deszcz ( szelest celofanu), sztorm ( mocne gniecenie celofanu) i kałuży (skakanie po celofanie).
„Grające szklanki” – do kilku szklanek nalaliśmy różną ilość wody. Nasza zabawa polegała na pokazaniu dzieciom, że szklanki w zależności od tego jaka jest w nich ilość wody wydają różne dźwięki. W ten sposób stworzyliśmy niecodzienną orkiestrę.

5-latki:
Nasze zmysły rozbudzaliśmy następującymi zabawami:
·         Zabawa z muszelkami z makaronu – łowiliśmy muszelki klamerkami od bielizny z miski z wodą,
·         Wodny tor przeszkód – chodziliśmy  po butelkowym torze stopami (butelki wypełnione ciepłą i zimną wodą)
·         Odgłosy z głębin morza – do szklanek nalaliśmy różną ilość wody i „graliśmy” na nich łyżką. Szklanki „wydawały” różne dźwięki.
·         Szukanie skarbów w piasku – w pudełku z piaskiem szukaliśmy zakopanych niebieskich kamyków
·         Fale morskie - rysowaliśmy paluszkami fale w piasku
·         Szukamy muszelek - pod chustką schowaliśmy różne przedmioty, i każde dziecko miało za zadanie włożyć dłoń pod chustkę i odszukać muszelkę.
·         Zabawa „Łowimy ryby” – łowiliśmy ryby wędką
·         Morze – zabawa z chustą animacyjną

6.      Tworzymy
3, 4-latki:
Czysta woda, pada dookoła
Dużo jej wszędzie, ale czy z nami zawsze ona będzie.
Dlatego oszczędzać ją musimy, żeby inni czerpać ją mogli w każdej chwili.

5-latki:
Wspólnie z 5-latkami stworzyliśmy wiersz o głębinach morskich:
W głębinach morskich czas się zatrzymał.
W głębinach morskich nurek skarby odkrywał.
W głębinach morskich koralowa rafa żywa.
W głębinach morskich setka ryb pływa.

W głębinach morskich przeżyjecie z nami przygód sto.

















Brak komentarzy:

Prześlij komentarz