SPRAWOZDANIE
Projekt
ŻYWIOŁKI 2
Woda
– głęboko pod wodą
W
październiku w naszym przedszkolu realizowaliśmy I etap projektu „Żywiołki 2” –
Woda – głęboko pod wodą.
1. Kącik
tematyczny
W grupie
dzieci 3, 4- letnich zorganizowaliśmy kącik tematyczny, w którym umieściliśmy to co kojarzy nam się z
wodą. W kąciku znalazła się butelkowana woda do picia, parasolka,
muszelki, piasek, kalosze, puzzle z
rybkami.
W kąciku tematycznym w grupie dzieci
5-letnich umieściliśmy butelki z wodą, zwierzątka morskie, muszle, akwarium, ryby,
wędkę.
2. Doświadczenia
i eksperymenty
3,
4-latki:
„Czarodziejski woreczek” - Napełniliśmy woreczek wodą i szczelnie go
zamknęliśmy. Eksperyment nasz polegał na
przebijaniu na wylot woreczka ołówkami w miejscu, gdzie jest woda.
Dzieci były bardzo zaintrygowane tym, że mimo przebicia na wylot woreczka z
wodą, woda z niego nie wylewała się na zewnątrz.
Drugie
doświadczenie, jakie zrobiliśmy to barwienie wody czyli „Kolorowa tęcza”. Na talerzu rozłożyliśmy w niewielkich odstępach w
kształcie koła cukierki skittlesy naprzemiennie np.; żółty, czerwony,
fioletowy, zielony, żółty itp. Nalaliśmy na talerz delikatnie wodę i
obserwowaliśmy co się stanie. Kolorowy barwnik z cukierków rozpuszczał się
powoli tworząc na talerzu tęczę. Dzieciom to doświadczenie bardzo się podobało.
5-latki:
Które
przedmioty płyną, a które toną? – dzieci wyrzucały do
miski z wodą różne przedmioty (m. in. Plastik, drewno, papier, plastelina itp) i
sprawdzały, które toną, a które nie.
Łódź
podwodna (butelka plastikowa, 2 śruby, plastelina, słomka,
miska z wodą) - w pustej butelce zrobiliśmy 3 dziurki. Włożyliśmy do butelki
słomkę, okleiliśmy ją plasteliną tak, aby powietrze nie mogło się wydostać.
Następnie przykleiliśmy taśmą śruby do butelki. Włożyliśmy butelkę (łódź
podwodna) do wody z miską. Dmuchaliśmy w słomkę i obserwowaliśmy co się dzieje.
Zacisnęliśmy koniec słomki. Łódź (butelka) pływała.
3. Plastyczne
inspiracje
3,
4-latki:
Nasze
prace plastyczne jakie zrobiliśmy na temat wody to:
„W
morskich głębinach” – staraliśmy się przedstawić podwodny świat
„Zabawy
z kroplami tuszu” – z kropli tuszu dzieci rozmazywały wzory, dorysowywały też kredką różne
elementy, aby powstały obrazy.
5-latki:
„Ośmiorniczki” (niebieski
brystol, farby, bibuła)– odbijaliśmy pomalowane dłonie na niebieskim brystolu i
doklejaliśmy zieloną bibułę.
„Tęczowe
rybki” (płyta CD, kolorowy szablon ryby) – naklejaliśmy na wycięty
szablon ryby płytę CD i ozdabialiśmy rybę kolorowymi cekinami, kryształkami itp.
„Głębiny
morskie” (folia w ramkach, obrazek z rybką, farby)– pod
ramkę podłożyliśmy obrazek z rybką i malowaliśmy farbami na foli.
4. Książki,
książeczki, bajeczki
3,
4-latki:
Nasze
książeczki, które oglądaliśmy i czytaliśmy to :
- baśń Andersena
„Mała Syrenka”, Niemycki Mariusz „Na morzu”,
albumy „Zwierzęta wodne”, „Burze i huragany”, „Ryby”, „Zanieczyszczenia
oceanów”
5-latki:
W naszym kąciku
czytelniczym dzieci zapoznały się z różnymi pozycjami książkowymi zawiązanymi z
morzami, oceanami i zwierzątkami w nich mieszkającymi oraz bajeczkami tj.:
„Nasza planeta”, „Potęga żywiołów, „Podwodne poszukiwania, „Stawy i
strumienie”, „Akwarium dla początkujących”, „Wieloryby i delfiny”, „Akcja
morze”, „Sindbad żeglarz”, „O rybaku i złotej rybce”, „Paweł i Gaweł”, „Zwierzątka
z oceanu”.
5. Pobudzamy
zmysły
3,
4-latki:
Zabawa „Dźwięki wody” – za pomocą celofanu staraliśmy się wydobywać
dźwięki wody: deszcz ( szelest celofanu), sztorm ( mocne gniecenie celofanu) i
kałuży (skakanie po celofanie).
„Grające szklanki”
– do kilku szklanek nalaliśmy różną ilość wody. Nasza zabawa polegała na
pokazaniu dzieciom, że szklanki w zależności od tego jaka jest w nich ilość
wody wydają różne dźwięki. W ten sposób stworzyliśmy niecodzienną orkiestrę.
5-latki:
Nasze zmysły rozbudzaliśmy następującymi
zabawami:
·
Zabawa
z muszelkami z makaronu – łowiliśmy muszelki klamerkami od
bielizny z miski z wodą,
·
Wodny
tor przeszkód – chodziliśmy po butelkowym torze stopami (butelki
wypełnione ciepłą i zimną wodą)
·
Odgłosy
z głębin morza – do szklanek nalaliśmy różną ilość
wody i „graliśmy” na nich łyżką. Szklanki „wydawały” różne dźwięki.
·
Szukanie
skarbów w piasku – w pudełku z piaskiem szukaliśmy
zakopanych niebieskich kamyków
·
Fale
morskie - rysowaliśmy paluszkami fale w piasku
·
Szukamy muszelek
- pod chustką schowaliśmy różne przedmioty, i każde dziecko miało za zadanie
włożyć dłoń pod chustkę i odszukać muszelkę.
·
Zabawa
„Łowimy ryby” – łowiliśmy ryby wędką
·
Morze – zabawa z
chustą animacyjną
6. Tworzymy
3,
4-latki:
Czysta
woda, pada dookoła
Dużo
jej wszędzie, ale czy z nami zawsze ona będzie.
Dlatego
oszczędzać ją musimy, żeby inni czerpać ją mogli w każdej chwili.
5-latki:
Wspólnie z 5-latkami stworzyliśmy wiersz o głębinach
morskich:
W
głębinach morskich czas się zatrzymał.
W
głębinach morskich nurek skarby odkrywał.
W
głębinach morskich koralowa rafa żywa.
W
głębinach morskich setka ryb pływa.
W głębinach morskich przeżyjecie z
nami przygód sto.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz