niedziela, 6 listopada 2016

Punkt Przedszkolny „Centrum Zabawy” w Gdańsku - WODA

Punkt Przedszkolny „Centrum Zabawy” w Gdańsku  - WODA
Sprawozdanie z realizacji  działań
projektu edukacyjnego ŻYWIOŁKI –WODA  zrealizowanego w grupie ,,PSZCZÓŁKI” w Punkcie Przedszkolnym ,,Centrum Zabawy” przy Przedszkolu Niepublicznym ,,Parkowe Wzgórze” w GDAŃSKU

Grupa dzieci 5-6-letnich - „Pszczółki”
     Od września przedszkolaki z zapałem przystąpiły do pierwszego etapu projektu Żywiołki- woda. Zgodnie z wymaganiami projektu w poniższych punktach opisujemy nasze działania.
1.KĄCIK TEMATYCZNY
     W naszym kąciku tematycznym ,,WODA” znalazły się potrzebne materiały do działań w ramach tego żywiołu:  pojemniki o różnej wielkości i kształtach, potrzebne do doświadczeń akcesoria, materiały przyrodnicze, filtry, barwniki, wata, plastikowe butelki, kubeczki, gry, książki.
2. DOŚWIADCZENIA I EKSPERYMENTY
  W eksperymentach wykorzystujących gorącą wodę  dbałyśmy o bezpieczeństwo i towarzyszyliśmy dzieciom ale większość zadań dzieci wykonywały same po wcześniejszym instruktażu. Nasze eksperymenty rozpoczęliśmy  od ustalenia, że: woda to ciecz i że jest mokra, oraz że woda ma różne stany skupienia.
Nasze eksperymenty:
- ,,Historia srebrnej kropelki” i obieg wody w przyrodzie oraz woda i jej stany skupienia.
- Eksperyment „Gazowy, ciekły, stały” oraz „Chmurka w słoiku”. -  Te doświadczenia przeprowadzaliśmy kilka razy, bo dzieciom trudno było uwierzyć, że para to już cząsteczki wody a nie gaz.
- „Gdzie szybciej?”- rozpuszczanie w zimnej i gorącej wodzie - wniosek dzieci : szybciej w gorącej.
-  „Rozpuści się czy nie?”- sól, cukier, kakao, kawa, ryż, piasek.
- „Woda, woda”- zamarzanie wody, topnienie lodu, wyparowywanie wody (zmniejszanie ilości wody przez gotowanie).
- „Co pływa, co tonie?”- sprawdzanie co pływa, co tonie, zaznaczanie na kartach pracy – zanim dzieci skończyły doświadczenie korygowały swoje spostrzeżenia (kartka papieru po całkowitym zamoczeniu poszła na dno).
- „Ile się zmieści?”- dopełnianie wody w szklance zakraplaczem- utworzyła się „górka”.
- „Pływająca igła”- niektórzy powtarzali tą zabawę bardzo dużo razy- aż do skutku, ci, którzy nie mieli tyle cierpliwości rezygnowali po 2-3-próbie.
-  „Przemieszczanie się wody”- efekt był skomentowany „ale super”.
- „Wyżej- niżej” lub wg dzieci mniej –więcej. Tutaj też było dużo przekonywania się, sprawdzania.
Było jeszcze dużo więcej zabaw- eksperymentów  z wodą : oczyszczanie wody (filtracja), oczyszczanie wody z oleju, doświadczenia z wykorzystaniem oleju i pianki do golenia, bańki mydlane, sprawdzanie zużycia wody przy myciu zębów (woda nalana do kubeczka i przy zatkanym odpływie odkręcony kran). Był także spacer do parku ORUŃSKIEGO , gdzie jest wodospad oraz małe stawy i  Potok Oruński. Sprawdzaliśmy czy drewno pływa czy tonie, a także jak szybko płynie łódka z kory. Odbyły się u nas także warsztaty ,,Stocznia i stoczniowcy”, na których zobaczyliśmy jak wygląda wodowanie statku i dowiedzieliśmy się jak buduje się statki. Byliśmy również na warsztatach pt. ,,Dzień w stoczni” w Europejskim Centrum Solidarności.
3. INSPIRACJE PLASTYCZNE
- Malowanie techniką mokre w mokre inspirowane utworem „Preludium deszczowe” F. Chopina.
- „Pada deszcz”- praca z wykorzystaniem kalki maszynowej.
- „Głęboko pod wodą”- rysowanie pastelami i malowanie akwarelą.
 - Rysowanie na temat „O czym szumi muszelka”.
- „Kolorowy świat rafy koralowej”- tworzenie kolorowych warstw z zabarwionej wody i waty.
4.KSIĄŻKI, KSIĄŻECZKI, BAJECZKI
    W naszej grupie zawsze po obiedzie jest czas na czytanie. W czasie realizacji programu Żywiołki staraliśmy się wybierać  książki związane z wodą. Słuchaliśmy bajek i opowiadań: „Mała syrenka”, ,,Przygody małej rybki Nemo”, „Przygody z nad wody” , „Jak dwie krople wody”, „Wielkie przygody małej kropelki wody”, Żywioły- woda”, „Drobinka Śmieszynka „ i wiele innych. Książki są eksponowane w kąciku. W naszym kąciku pojawiły się tez książki takie jak encyklopedie, leksykony…. Dzięki bardziej naukowym publikacjom  dzieci pogłębiały swoją wiedzę, rozbudzały ciekawość.



5.POBUDZAMY ZMYSŁY
„co widzisz, co słyszysz, co czujesz, co wyczuwasz smakiem, co wyczuwasz węchem, czego dotykasz, co robisz, co sobie wyobrażasz, co wyczuwasz intuicyjnie!”
Jeannette Vos - cytat z międzynarodowych warsztatów na temat rewolucji w uczeniu.
 Wielozmysłowe poznawanie świata jest podstawą nowoczesnej dydaktyki . Inspirując, czuwając i obserwując zachęcałyśmy naszych wychowanków do samodzielnego działania, odkrywania i poznawania wody poprzez podstawową formę aktywności dzieci jaką jest zabawa.
- „Co to jest woda?”- smakowanie, wąchanie, dotykanie, słuchanie- samodzielne wyciąganie wniosków. (czystej wody i wody smakowej)
- „Co to za odgłos?”- ćwiczenia słuchowe z wykorzystaniem wody, słuchaliśmy szumu morza, wody płynącej w strumyku, szumu wodospadu, wody cieknącej z kranu itp.
- „Lekcja ciszy”- przekazywanie sobie kubeczka z wodą, aby jej nie wylać.
- „Kropelkę wody puszczam w krąg”- przekazywanie sobie kropelki zakraplaczem z
dłoni.
- zabawy i ćwiczenia ruchowe w formie opowieści ruchowej ,,Płynie woda”
- Zabawy w wodzie –chlapanie, pryskanie, puszczanie łódek.
- „Wędrówka kropelki”- wczuwanie się w role kropelki wody.
6.TWORZYMY
   Razem z naszymi przedszkolakami  bawiliśmy się w zabawy ze słowem ,,woda”- tworzyliśmy rymy, kończyliśmy zdania rozpoczynające się od wyrazu –                            Woda jest ……mokra, zdrowa…
Tworzyliśmy rymowanki- wyliczanki  : Raz , dwa trzy wodę pijesz ty. 
Udało się nam także ułożyć wierszyki. Oto jeden z nich
,,Przygody kropelki”
Mała kropelka na ziemię spadła,
Kałuża bardzo się jej spodobała.
Kropelka dookoła się rozejrzała
I  w podróż po okolicy się wybrała
Oglądała strumyk i w nim się wykąpała
Zobaczyła wodospad i po nim skakała
Do morza wskoczyła i bardzo się zdziwiła
Podwodne stworzenia zobaczyła
Trochę z nimi pobrykała… no i dziwna rzecz się stała
Kropelce zrobiło się ciepło , bo słońce przypiekło
Do góry powędrowała i z innymi siostrami się spotkała.
Długo im opowiadała co na ziemi zwiedzała.
Tak się tym opowiadaniem zmęczyła,
Że nie zauważyła, jak na ziemi się znalazła…….

 W  listopadzie planujemy pokazać rodzicom przedstawienie słowno- muzyczne pt. ,,Pada deszcz”.

Opracowały :
Irena Rosiak
Barbara Prusaczyk



















                         



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz