Punkt
Przedszkolny „Centrum Zabawy” w Gdańsku
- WODA
Sprawozdanie z
realizacji działań
projektu edukacyjnego
ŻYWIOŁKI –WODA zrealizowanego w grupie ,,PSZCZÓŁKI” w Punkcie
Przedszkolnym ,,Centrum Zabawy” przy Przedszkolu Niepublicznym ,,Parkowe Wzgórze”
w GDAŃSKU
Grupa
dzieci 5-6-letnich - „Pszczółki”
Od września przedszkolaki z zapałem
przystąpiły do pierwszego etapu projektu Żywiołki- woda. Zgodnie z wymaganiami projektu w poniższych punktach
opisujemy nasze działania.
1.KĄCIK
TEMATYCZNY
W naszym kąciku tematycznym ,,WODA”
znalazły się potrzebne materiały do działań w ramach tego żywiołu: pojemniki o różnej wielkości i kształtach,
potrzebne do doświadczeń akcesoria, materiały przyrodnicze, filtry, barwniki,
wata, plastikowe butelki, kubeczki, gry, książki.
2.
DOŚWIADCZENIA I EKSPERYMENTY
W eksperymentach wykorzystujących gorącą
wodę dbałyśmy o bezpieczeństwo i
towarzyszyliśmy dzieciom ale większość zadań dzieci wykonywały same po
wcześniejszym instruktażu. Nasze eksperymenty rozpoczęliśmy od ustalenia, że: woda to ciecz i że jest
mokra, oraz że woda ma różne stany skupienia.
Nasze eksperymenty:
- ,,Historia srebrnej
kropelki” i obieg wody w przyrodzie oraz woda i jej stany skupienia.
- Eksperyment „Gazowy,
ciekły, stały” oraz „Chmurka w słoiku”. - Te doświadczenia przeprowadzaliśmy kilka razy,
bo dzieciom trudno było uwierzyć, że para to już cząsteczki wody a nie gaz.
- „Gdzie szybciej?”-
rozpuszczanie w zimnej i gorącej wodzie - wniosek dzieci : szybciej w gorącej.
- „Rozpuści się czy nie?”- sól, cukier, kakao,
kawa, ryż, piasek.
- „Woda, woda”-
zamarzanie wody, topnienie lodu, wyparowywanie wody (zmniejszanie ilości wody
przez gotowanie).
- „Co pływa, co
tonie?”- sprawdzanie co pływa, co tonie, zaznaczanie na kartach pracy – zanim
dzieci skończyły doświadczenie korygowały swoje spostrzeżenia (kartka papieru
po całkowitym zamoczeniu poszła na dno).
- „Ile się zmieści?”-
dopełnianie wody w szklance zakraplaczem- utworzyła się „górka”.
- „Pływająca igła”-
niektórzy powtarzali tą zabawę bardzo dużo razy- aż do skutku, ci, którzy nie
mieli tyle cierpliwości rezygnowali po 2-3-próbie.
- „Przemieszczanie się wody”- efekt był
skomentowany „ale super”.
- „Wyżej- niżej” lub wg
dzieci mniej –więcej. Tutaj też było dużo przekonywania się, sprawdzania.
Było jeszcze dużo
więcej zabaw- eksperymentów z wodą :
oczyszczanie wody (filtracja), oczyszczanie wody z oleju, doświadczenia z
wykorzystaniem oleju i pianki do golenia, bańki mydlane, sprawdzanie zużycia
wody przy myciu zębów (woda nalana do kubeczka i przy zatkanym odpływie
odkręcony kran). Był także spacer do parku ORUŃSKIEGO , gdzie jest wodospad
oraz małe stawy i Potok Oruński.
Sprawdzaliśmy czy drewno pływa czy tonie, a także jak szybko płynie łódka z
kory. Odbyły się u nas także warsztaty ,,Stocznia i stoczniowcy”, na których
zobaczyliśmy jak wygląda wodowanie statku i dowiedzieliśmy się jak buduje się
statki. Byliśmy również na warsztatach pt. ,,Dzień w stoczni” w Europejskim
Centrum Solidarności.
3.
INSPIRACJE PLASTYCZNE
- Malowanie techniką
mokre w mokre inspirowane utworem „Preludium deszczowe” F. Chopina.
- „Pada deszcz”- praca
z wykorzystaniem kalki maszynowej.
- „Głęboko pod wodą”-
rysowanie pastelami i malowanie akwarelą.
- Rysowanie na temat „O czym szumi muszelka”.
- „Kolorowy świat rafy
koralowej”- tworzenie kolorowych warstw z zabarwionej wody i waty.
4.KSIĄŻKI,
KSIĄŻECZKI, BAJECZKI
W naszej grupie zawsze po obiedzie jest
czas na czytanie. W czasie realizacji programu Żywiołki staraliśmy się
wybierać książki związane z wodą.
Słuchaliśmy bajek i opowiadań: „Mała syrenka”, ,,Przygody małej rybki Nemo”,
„Przygody z nad wody” , „Jak dwie krople wody”, „Wielkie przygody małej
kropelki wody”, Żywioły- woda”, „Drobinka Śmieszynka „ i wiele innych. Książki
są eksponowane w kąciku. W naszym kąciku pojawiły się tez książki takie jak
encyklopedie, leksykony…. Dzięki bardziej naukowym publikacjom dzieci pogłębiały swoją wiedzę, rozbudzały
ciekawość.
5.POBUDZAMY
ZMYSŁY
„co
widzisz, co słyszysz, co czujesz, co wyczuwasz smakiem, co wyczuwasz węchem,
czego dotykasz, co robisz, co sobie wyobrażasz, co wyczuwasz intuicyjnie!”
Jeannette
Vos
- cytat z międzynarodowych warsztatów na temat rewolucji w uczeniu.
Wielozmysłowe poznawanie świata jest podstawą
nowoczesnej dydaktyki . Inspirując, czuwając i obserwując zachęcałyśmy naszych
wychowanków do samodzielnego działania, odkrywania i poznawania wody poprzez
podstawową formę aktywności dzieci jaką jest zabawa.
- „Co to jest woda?”-
smakowanie, wąchanie, dotykanie, słuchanie- samodzielne wyciąganie wniosków.
(czystej wody i wody smakowej)
- „Co to za odgłos?”-
ćwiczenia słuchowe z wykorzystaniem wody, słuchaliśmy szumu morza, wody
płynącej w strumyku, szumu wodospadu, wody cieknącej z kranu itp.
- „Lekcja ciszy”-
przekazywanie sobie kubeczka z wodą, aby jej nie wylać.
- „Kropelkę wody
puszczam w krąg”- przekazywanie sobie kropelki zakraplaczem z
dłoni.
- zabawy i ćwiczenia
ruchowe w formie opowieści ruchowej ,,Płynie woda”
- Zabawy w wodzie
–chlapanie, pryskanie, puszczanie łódek.
- „Wędrówka kropelki”-
wczuwanie się w role kropelki wody.
6.TWORZYMY
Razem z naszymi przedszkolakami bawiliśmy się w zabawy ze słowem ,,woda”-
tworzyliśmy rymy, kończyliśmy zdania rozpoczynające się od wyrazu – Woda jest ……mokra,
zdrowa…
Tworzyliśmy rymowanki- wyliczanki : Raz ,
dwa trzy wodę pijesz ty.
Udało się nam także ułożyć wierszyki. Oto jeden z
nich
,,Przygody
kropelki”
Mała kropelka na ziemię spadła,
Kałuża bardzo się jej spodobała.
Kropelka dookoła się rozejrzała
I w podróż po
okolicy się wybrała
Oglądała strumyk i w nim się wykąpała
Zobaczyła wodospad i po nim skakała
Do morza wskoczyła i bardzo się zdziwiła
Podwodne stworzenia zobaczyła
Trochę z nimi pobrykała… no i dziwna rzecz się stała
Kropelce zrobiło się ciepło , bo słońce przypiekło
Do góry powędrowała i z innymi siostrami się
spotkała.
Długo im opowiadała co na ziemi zwiedzała.
Tak się tym opowiadaniem zmęczyła,
Że nie zauważyła, jak na ziemi się znalazła…….
W listopadzie planujemy pokazać rodzicom
przedstawienie słowno- muzyczne pt. ,,Pada deszcz”.
Opracowały :
Irena Rosiak
Barbara
Prusaczyk
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz