SPRAWOZDANIE
Z REALIZACJI PROJEKTU EDUKACYJNEGO „ŻYWIOŁKI” W PUBLICZNYM ZESPOLE
PRZEDSZKOLNO-SZKOLNYM
Z NAUCZANIEM JĘZYKA MNIEJSZOŚCI NARODOWEJ – JĘZYKA NIEMIECKIEGO W
KĘDZIERZYNIE-KOŹLU / PUBLICZNE PRZEDSZKOLE UL. SUCHARSKIEGO 52 W
KĘDZIERZYNIE-KOŹLU
WODA
- Kącik
tematyczny
Zakładając
„Kącik tematyczny” duży wkład w wykonanie dekoracji miały dzieci. Dzieci
wycinały nożyczkami krople wody oraz rybki, pomagały w przyklejaniu kropli,
chmur, bibuły na okna oraz innych elementów. Dzieci 6 letnie pomagały w wykonaniu
kolorowego parasola oraz brały udział w układaniu całej kompozycji „Kącika
tematycznego”. W „Kąciku tematycznym” zostały umieszczone pomocne lupy, globus,
chętne dzieci przyniosły także statki. Umieściliśmy również butelkę wody
niegazowanej wraz z kubeczkami do picia. Nie zabrakło również książeczek
zawierających tematykę związaną z wodą oraz planszę edukacyjną przedstawiającą
obieg wody w przyrodzie. Po przeprowadzonych eksperymentach ich część została
przeniesiona do naszego „Kącika tematycznego” np.: słoiki zawierające kolorową
wodę (woda z farbami plakatowymi), słoik z płynem do naczyń i kolorowymi
słomkami (bańki mydlane), słoiki z wodą i produktami kuchennymi (olej, sól,
mąka cukier) oraz pojemnik z wodą i przedmiotami z życia codziennego (eksperyment
„Co pływa, co tonie?”). Nie zapomnieliśmy również o umieszczeniu w „Kąciku
żywiołków” naszego przyjaciela z Wodnej Krainy – „Kropelka”, którego
samodzielnie wykonaliśmy podczas zajęć plastycznych.
- Doświadczenia
i eksperymenty
a)
„Kolorowa
woda” – nauczycielki przygotowują 3 pojemniki z wodą. Do
każdego z nich umieszczają odrobinę farby np. zielona, czerwona, żółta. Dzieci
dochodzą do wniosków, że woda wymieszana z kolorową farbą zmienia swój kolor.
b)
„Woda
w różnych kształtach” – nauczycielki przygotowują 3
przezroczyste pojemniki o różnych kształtach. Dzieci określają kształt
pojemników, wlewają do nich wodę. Dzieci dochodzą do wniosku, że woda jest
cieczą o nieokreślonym kształcie. kształt wody uzależniony jest od pojemnika,
który ją ogranicza i skupia w określonym miejscu.
c)
„Zapach
wody” – nauczycielki wlewają wodą do pojemnika, dzieci ją
wąchają. Dzieci dochodzą do wniosku, że woda nie posiada zapachu. Nauczycielki
dodają do wody mydła perfumowanego. Dzieci dochodzą do wniosku, że woda mimio
iż nie posiada zapachu może być perfumowana.
d)
„Smak
wody” – nauczycielki przygotowują 2 pojemniki z wodą. Dzieci
dochodzą do wniosku, że woda nie posiada smaku. Nauczycielki wsypują do
pojemników kolejno sól i cukier. Dzieci dochodzą do wniosku, że woda może być
słona i słodka, przybiera smak w zależności od substancji, którą w niej
rozpuścimy.
e)
„Woda
z olejem” – nauczycielki przygotowują pojemnik z
wodą. Wlewają do niego olej. Dzieci dochodzą do wniosku, że olej nie rozpuszcza
się w wodzie, unosi się na powierzchni wody w pojemniku.
f)
„Temperatura
wody” – nauczyciel przygotowuje 2 pojemniki z wodą. Do
jednego wlewają wodę zimną, a do drugiego ciepłą. Dzieci dochodzą do wniosku,
że woda może mieć różną temperaturę.
g)
„Bańki”
– nauczycielki przygotowują pojemnik z wodą, wlewają do niego płyn do mycia
naczyń, po czym mieszają. Dzieci dochodzą do wniosku, że woda z płynem do mycia
naczyń tworzy bańki mydlane.
h)
„Tańczące
winogrona” – nauczycielki przygotowują szeroką miskę, do
której wlewają wodę gazowaną. Na powierzchnię wody dzieci wrzucają winogrona.
Dzieci dochodzą do wniosku, że pod wpływem gazu z wody winogrona się obracają.
i)
„Ciekawa
herbata” – nauczycielki przygotowują w 2 szklankach zaparzoną
herbatę o podobnym kolorze zaparzenia. Do jednej szklanki wsypują kwasek
cytrynowy, a do drugiej sodę oczyszczoną. Dzieci dochodzą do wniosku, że
herbata z kwaskiem cytrynowym zmienia barwę na jaśniejszą, a herbata z sodą
oczyszczoną zmienia kolor na ciemniejszy.
j)
„Topnienie
lodu” – nauczycielki wlewają do szklanki gorącą wodę. Na
górę szklanki umieszczają talerzyk, a na nim kostki lodu. Dzieci dochodzą do
wniosku, że pod wpływem gorącej temperatury lód topnieje.
k)
„Parowanie
wody” – nauczycielki wlewają do szklanki gorącą wodę i
umieszczają nad szklanką lusterko. Dzieci dochodzą do wniosku, że woda paruje.
l)
„Co
pływa, co tonie?” – nauczycielki przygotowują pojemnik z
wodą. Dzieci kolejno wrzucają do pojemnika przedmioty użytku codziennego i
sprawdzają, które opadają na dno pojemnika, a które się unoszą na wodzie.
Dzieci dochodzą do wniosku, że przedmioty ciężkie opadają na dno, a lekkie
utrzymują się na powierzchni wody.
m)
„Słone
sopelki” – nauczyciel przygotowuje szklankę z roztworem soli
kuchennej (1 objętość soli do 1 objętości wody). Sól rozpuszczamy w ciepłej
wodzie. W słoiku nauczycielki umieszczają nić tak, aby sięgała do dna naczynia.
Drugi koniec zawiązujemy do drewnianego patyczka, który kładziemy na brzegach
naczynia. Po kilku dniach obserwacji dzieci dochodzą do wniosku, że na nitce tworzą
się różnokształtne kryształki soli.
- Plastyczne
inspiracje
a)
„Kropelek
– przyjaciel z Wodnej Krainy” – wspólne wykonanie
przyjaciela z „Wodnej Krainy”. Do wykonania pracy wykorzystaliśmy plastikową
butelkę po wodzie mineralnej, korki z butelek, druciki kreatywne, talerzyk
papierowy, kolorowy papier. „Kropelek” został umieszczony w naszym „Kąciku
tematycznym”.
b)
Opaski
–
wspólne wykonanie papierowych opasek na głowę, wycinanie przez dzieci
niebieskich kropelek i przyklejanie ich do opasek. Opaski zostały wykorzystane
podczas przeprowadzania eksperymentów i doświadczeń.
c)
„Kropelek”
–
praca plastyczna. Nauczyciel przygotowuje dzieciom kartkę z sylwetą kropli.
Dzieci wycinają z papieru kolorowego dłonie, buciki, usta, a z worków foliowych
krople (z pomocą nauczyciela). Z powycinanych elementów tworzą i przyklejają
sylwetę „Kropelka”. Z pomocą nauczyciela przyklejają na gorąco ręce i nogi z
drucików kreatywnych oraz oczy z gotowych akcesoriów. Tło dzieci malują zieloną
farbą akwarelową. Umieszczenie prac w galerii prac plastycznych w szatni
przedszkolnej.
- Książki,
książeczki, bajeczki
a)
Adam Mickiewicz „Nad wodą wielką i
czystą” – słuchanie wiersza przez dzieci.
b)
H. Bechlerowa „Jedna srebrna kropla” –
słuchanie opowiadania przez dzieci.
c)
Julian Tuwin „Pan Malusińskiewicz i
wieloryb” – słuchanie wiersza przez dzieci.
d)
„Dbaj o zdrowie” – rozdział „Dlaczego
trzeba się myć?” - słuchanie opowiadania ilustrowanego obrazkami, pod. red.
Barbara Ciecierska, wyd. Firma Księgarska Jacek i Krzysztof Olesiejuk, Ożarów
Opolski
e)
„Księga zabaw” – rozdział „W domu” –
słuchanie wierszy ilustrowanych obrazkami, pod. red. Halina Szal, wyd. Paweł
Skokowski, Lublin
- Pobudzamy
zmysły
a)
Zawody
„Kto szybciej?”
Nauczycielki
przygotowują dla każdego dziecka statek z papieru. Dzieci umieszczają je w misce
z wodą i dmuchają na statki tak, aby jak najprędzej statki dopłynęły do
drugiego końca miski.
b)
Obieg
wody
Nauczycielki
prezentują planszę przedstawiającą obieg wody w przyrodzie. Na jej podstawie
omawiają zjawisko obiegu wody w przyrodzie.
c)
Odgłosy
Słuchanie
odgłosów deszczu, ulewy, szumiącego morza, wody kapiącej z kranu nagranych na
płytę CD.
d) Burza mózgów „Do czego używamy wody?”
Dzieci
podają propozycje do czego można wykorzystać wodę, nauczycielki zapisują
propozycje na dużych arkuszach papieru.
e)
Zagadka
„Kto jest bohaterem naszego spotkania?”
Staw, ocean czy też rzeka
Właśnie tam na Ciebie czekam.
Spotkasz mnie w czasie kąpieli
I gdy śnieg się wokół bieli.
Do basenu nura dajesz
Właśnie tam mnie możesz znaleźć
Jestem deszczem i jeziorem
Kostką lodu i bajorem.
I herbatą ciepluteńką
I tą mgiełką leciuteńką.
Każdy zna mnie doskonale
Choć mnie nie poznaje wcale
Więc Wy dzielne przedszkolaki
Czy już wiecie kto to taki? (ŻYWIOŁEK WODY)
- Tworzymy
a)
Nauka
rymowanki „„Nasza
woda”
Wodę pijemy, wodą się myjemy
A najważniejsza rzecz, że każda
roślina musi ją mieć.
Wodę codziennie używamy i w ten
sposób o higienę dbamy.
b)
Taniec
„Wodny”
Dzieci
ubrane w niebieskie stroje wraz z pomponami wykonują „wodny” taniec, naśladują
falowanie wody.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz