niedziela, 6 listopada 2016

Publiczny zespół przedszkolno - szkolny z nauczaniem języka mniejszości narodowej j. niemieckiego Kędzierzyn Koźle WODA

SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI PROJEKTU EDUKACYJNEGO „ŻYWIOŁKI” W PUBLICZNYM ZESPOLE
PRZEDSZKOLNO-SZKOLNYM Z NAUCZANIEM JĘZYKA MNIEJSZOŚCI NARODOWEJ – JĘZYKA NIEMIECKIEGO W KĘDZIERZYNIE-KOŹLU / PUBLICZNE PRZEDSZKOLE UL. SUCHARSKIEGO 52 W KĘDZIERZYNIE-KOŹLU

WODA

  1. Kącik tematyczny
Zakładając „Kącik tematyczny” duży wkład w wykonanie dekoracji miały dzieci. Dzieci wycinały nożyczkami krople wody oraz rybki, pomagały w przyklejaniu kropli, chmur, bibuły na okna oraz innych elementów. Dzieci 6 letnie pomagały w wykonaniu kolorowego parasola oraz brały udział w układaniu całej kompozycji „Kącika tematycznego”. W „Kąciku tematycznym” zostały umieszczone pomocne lupy, globus, chętne dzieci przyniosły także statki. Umieściliśmy również butelkę wody niegazowanej wraz z kubeczkami do picia. Nie zabrakło również książeczek zawierających tematykę związaną z wodą oraz planszę edukacyjną przedstawiającą obieg wody w przyrodzie. Po przeprowadzonych eksperymentach ich część została przeniesiona do naszego „Kącika tematycznego” np.: słoiki zawierające kolorową wodę (woda z farbami plakatowymi), słoik z płynem do naczyń i kolorowymi słomkami (bańki mydlane), słoiki z wodą i produktami kuchennymi (olej, sól, mąka cukier) oraz pojemnik z wodą i przedmiotami z życia codziennego (eksperyment „Co pływa, co tonie?”). Nie zapomnieliśmy również o umieszczeniu w „Kąciku żywiołków” naszego przyjaciela z Wodnej Krainy – „Kropelka”, którego samodzielnie wykonaliśmy podczas zajęć plastycznych.
  1. Doświadczenia i eksperymenty
a)      „Kolorowa woda” – nauczycielki przygotowują 3 pojemniki z wodą. Do każdego z nich umieszczają odrobinę farby np. zielona, czerwona, żółta. Dzieci dochodzą do wniosków, że woda wymieszana z kolorową farbą zmienia swój kolor.
b)     „Woda w różnych kształtach” – nauczycielki przygotowują 3 przezroczyste pojemniki o różnych kształtach. Dzieci określają kształt pojemników, wlewają do nich wodę. Dzieci dochodzą do wniosku, że woda jest cieczą o nieokreślonym kształcie. kształt wody uzależniony jest od pojemnika, który ją ogranicza i skupia w określonym miejscu.
c)      „Zapach wody” – nauczycielki wlewają wodą do pojemnika, dzieci ją wąchają. Dzieci dochodzą do wniosku, że woda nie posiada zapachu. Nauczycielki dodają do wody mydła perfumowanego. Dzieci dochodzą do wniosku, że woda mimio iż nie posiada zapachu może być perfumowana.
d)     „Smak wody” – nauczycielki przygotowują 2 pojemniki z wodą. Dzieci dochodzą do wniosku, że woda nie posiada smaku. Nauczycielki wsypują do pojemników kolejno sól i cukier. Dzieci dochodzą do wniosku, że woda może być słona i słodka, przybiera smak w zależności od substancji, którą w niej rozpuścimy.
e)      „Woda z olejem” – nauczycielki przygotowują pojemnik z wodą. Wlewają do niego olej. Dzieci dochodzą do wniosku, że olej nie rozpuszcza się w wodzie, unosi się na powierzchni wody w pojemniku.
f)       „Temperatura wody” – nauczyciel przygotowuje 2 pojemniki z wodą. Do jednego wlewają wodę zimną, a do drugiego ciepłą. Dzieci dochodzą do wniosku, że woda może mieć różną temperaturę.
g)      „Bańki” – nauczycielki przygotowują pojemnik z wodą, wlewają do niego płyn do mycia naczyń, po czym mieszają. Dzieci dochodzą do wniosku, że woda z płynem do mycia naczyń tworzy bańki mydlane.
h)     „Tańczące winogrona” – nauczycielki przygotowują szeroką miskę, do której wlewają wodę gazowaną. Na powierzchnię wody dzieci wrzucają winogrona. Dzieci dochodzą do wniosku, że pod wpływem gazu z wody winogrona się obracają.
i)        „Ciekawa herbata” – nauczycielki przygotowują w 2 szklankach zaparzoną herbatę o podobnym kolorze zaparzenia. Do jednej szklanki wsypują kwasek cytrynowy, a do drugiej sodę oczyszczoną. Dzieci dochodzą do wniosku, że herbata z kwaskiem cytrynowym zmienia barwę na jaśniejszą, a herbata z sodą oczyszczoną zmienia kolor na ciemniejszy.
j)       „Topnienie lodu” – nauczycielki wlewają do szklanki gorącą wodę. Na górę szklanki umieszczają talerzyk, a na nim kostki lodu. Dzieci dochodzą do wniosku, że pod wpływem gorącej temperatury lód topnieje.
k)     „Parowanie wody” – nauczycielki wlewają do szklanki gorącą wodę i umieszczają nad szklanką lusterko. Dzieci dochodzą do wniosku, że woda paruje.
l)        „Co pływa, co tonie?” – nauczycielki przygotowują pojemnik z wodą. Dzieci kolejno wrzucają do pojemnika przedmioty użytku codziennego i sprawdzają, które opadają na dno pojemnika, a które się unoszą na wodzie. Dzieci dochodzą do wniosku, że przedmioty ciężkie opadają na dno, a lekkie utrzymują się na powierzchni wody.
m)   „Słone sopelki” – nauczyciel przygotowuje szklankę z roztworem soli kuchennej (1 objętość soli do 1 objętości wody). Sól rozpuszczamy w ciepłej wodzie. W słoiku nauczycielki umieszczają nić tak, aby sięgała do dna naczynia. Drugi koniec zawiązujemy do drewnianego patyczka, który kładziemy na brzegach naczynia. Po kilku dniach obserwacji dzieci dochodzą do wniosku, że na nitce tworzą się różnokształtne kryształki soli.
  1. Plastyczne inspiracje
a)      „Kropelek – przyjaciel z Wodnej Krainy” – wspólne wykonanie przyjaciela z „Wodnej Krainy”. Do wykonania pracy wykorzystaliśmy plastikową butelkę po wodzie mineralnej, korki z butelek, druciki kreatywne, talerzyk papierowy, kolorowy papier. „Kropelek” został umieszczony w naszym „Kąciku tematycznym”.
b)     Opaski – wspólne wykonanie papierowych opasek na głowę, wycinanie przez dzieci niebieskich kropelek i przyklejanie ich do opasek. Opaski zostały wykorzystane podczas przeprowadzania eksperymentów i doświadczeń.
c)      „Kropelek” – praca plastyczna. Nauczyciel przygotowuje dzieciom kartkę z sylwetą kropli. Dzieci wycinają z papieru kolorowego dłonie, buciki, usta, a z worków foliowych krople (z pomocą nauczyciela). Z powycinanych elementów tworzą i przyklejają sylwetę „Kropelka”. Z pomocą nauczyciela przyklejają na gorąco ręce i nogi z drucików kreatywnych oraz oczy z gotowych akcesoriów. Tło dzieci malują zieloną farbą akwarelową. Umieszczenie prac w galerii prac plastycznych w szatni przedszkolnej.
  1. Książki, książeczki, bajeczki
a)      Adam Mickiewicz „Nad wodą wielką i czystą” – słuchanie wiersza przez dzieci.
b)      H. Bechlerowa „Jedna srebrna kropla” – słuchanie opowiadania przez dzieci.
c)      Julian Tuwin „Pan Malusińskiewicz i wieloryb” – słuchanie wiersza przez dzieci.
d)     „Dbaj o zdrowie” – rozdział „Dlaczego trzeba się myć?” - słuchanie opowiadania ilustrowanego obrazkami, pod. red. Barbara Ciecierska, wyd. Firma Księgarska Jacek i Krzysztof Olesiejuk, Ożarów Opolski
e)      „Księga zabaw” – rozdział „W domu” – słuchanie wierszy ilustrowanych obrazkami, pod. red. Halina Szal, wyd. Paweł Skokowski, Lublin
  1. Pobudzamy zmysły
a)      Zawody „Kto szybciej?”
Nauczycielki przygotowują dla każdego dziecka statek z papieru. Dzieci umieszczają je w misce z wodą i dmuchają na statki tak, aby jak najprędzej statki dopłynęły do drugiego końca miski.
b)     Obieg wody
Nauczycielki prezentują planszę przedstawiającą obieg wody w przyrodzie. Na jej podstawie omawiają zjawisko obiegu wody w przyrodzie.
c)      Odgłosy
Słuchanie odgłosów deszczu, ulewy, szumiącego morza, wody kapiącej z kranu nagranych na płytę CD.
d)      Burza mózgów „Do czego używamy wody?”
Dzieci podają propozycje do czego można wykorzystać wodę, nauczycielki zapisują propozycje na dużych arkuszach papieru.
e)      Zagadka „Kto jest bohaterem naszego spotkania?”
Staw, ocean czy też rzeka
Właśnie tam na Ciebie czekam.
Spotkasz mnie w czasie kąpieli
I gdy  śnieg się wokół bieli.
Do basenu nura dajesz
Właśnie tam mnie możesz znaleźć
Jestem deszczem i jeziorem
Kostką lodu i bajorem.
I herbatą ciepluteńką
I tą mgiełką leciuteńką.
Każdy zna mnie doskonale
Choć mnie nie poznaje wcale
Więc Wy dzielne przedszkolaki
Czy już wiecie kto to taki? (ŻYWIOŁEK WODY)
  1. Tworzymy
a)      Nauka rymowanki„Nasza woda”
Wodę pijemy, wodą się myjemy
A najważniejsza rzecz, że każda roślina musi ją mieć.
Wodę codziennie używamy i w ten sposób o higienę dbamy.
b)     Taniec „Wodny”
Dzieci ubrane w niebieskie stroje wraz z pomponami wykonują „wodny” taniec, naśladują falowanie wody.



















Brak komentarzy:

Prześlij komentarz