Sprawozdanie z
realizacji projektu „ Żywiołki: WODA”
Grupa Kropki
Kącik tematyczny:
Wspólnie zapoznaliśmy się
żywiołem jakim jest WODA, omówiliśmy w jakich miejscach ona występuje, a
następnie zapoznaliśmy się z książką „W oceanie” na podstawie, której
utworzyliśmy w sali kącik kreatywny o nazwie: „Nasz ocean”. Umieściliśmy w nim:
niebieski materiał oraz worek na śmieci, które miały imitować wodę; książkę na
podstawie której tworzyliśmy kącik oraz rybki wykonane przez dzieci według ich
pomysły.
Doświadczenia i eksperymenty:
Wykonywaliśmy następujące
doświadczenia:
- „Co pływa, co tonie” -
wrzucaliśmy do miski z wodą przygotowane wcześniej przedmioty: jajko, piłkę
gumową, piłkę ping-pongową, miedziany pieniążek, makaron, muszelkę, szyszkę,
orzech, kasztan, i obserwowaliśmy która z tych rzeczy zatonie, a która będzie
unosić się na powierzchni.
- „Co się rozpuści w wodzie?” -
do dwóch słoików z ciepłą wodą po kolei w dwóch turach wsypywaliśmy: cukier i
mąkę oraz sól i kawę, a następnie obserwowaliśmy co się rozpuści i zniknie w
wodzie, a co w niej pozostanie.
- „Okrągłe statki” - dmuchaliśmy
w znajdujące się na powierzchni wody ping-pongowe statki i staraliśmy się je
przetransportować z jednej strony miski na drugą.
Plastyczne inspiracje:
Wspólnie ustaliliśmy, że woda
znajduje się w chmurach płynących po niebie. To zainspirowało nas do wykonania
pracy plastycznej. Kontury chmury wykleiliśmy kawałkami niebieskiego worka na
śmieci, a kropelki wody wykleiliśmy małymi kawałkami plasteliny. W ten sposób powstała
praca „Burzowa chmura”.
Książki, książeczki, bajeczki:
W naszym Kąciku Książku
odnaleźliśmy książkę, pt. „ W oceanie” i postanowiliśmy ją poznać. Dzięki niej
dowiedzieliśmy się, że w oceanie jest bardzo dużo wody, w którym mieszka wiele
ciekawych stworzeń. Poznaliśmy różnokolorowe rybki, koniki morskie, delfiny
oraz ośmiornicę. Dowiedzieliśmy się także, że o ocean trzeba dbać aby nie
został zniszczony.
Pobudzamy zmysły:
Pobudzaliśmy zmysły poprzez:
- Zabawę „ciepło – zimno”:
wkładaliśmy ręce do dwóch przygotowanych wcześniej misek i odgadywaliśmy, w
której misce woda jest zimna, a w której ciepła. Przyporządkowaliśmy
odpowiedniemu naczyniu kartę z określonym kolorem: czerwony – ciepła, niebieski
– zimna.
- Wkładaliśmy ręce do misek z
wodą i bawiliśmy się nią, sprawdzaliśmy jaki ma zapach, jak smakuje.
Obserwowaliśmy co się stanie kiedy będziemy próbowali złapać ją w dłonie lub
przelać z ręki do ręki.
Tworzymy:
Z materiałów znajdujących się w
koszyku: piórka, kawałki srebrnej folii spożywczej, różnokolorowe bibuły,
tekturowe kółka, tworzyliśmy łuski dla naszych kolorowych rybek, które potem
miały trafić do grupowego oceanu. Wybieraliśmy odpowiadające nam materiały i
przyklejaliśmy je na przygotowane wcześniej sylwety rybek. Kiedy czyjaś praca
była gotowa, zanosił ją do „oceanu” w wybrane przez siebie miejsce, tworząc
przy tym nasz „wodny kącik”.
Opracowanie:
Katarzyna Kempara
Anna Ryrych
Dominika Mzyk
Monika Stradomska
Sprawozdanie z
realizacji projektu „ Żywiołki: WODA”
Grupa Skrzaty
Tematyczny kącik.
Skrzaty poznawały żywioł wody dzięki nowej koleżance- Kropelce
Elce i to właśnie ona znalazła się w kąciku przyrodniczym. Skrzaty w kąciku
żywiołka wody pod czujnym okiem Kropelki Elki mogły wykonywać różne
doświadczenia. Umieściły w nim również ulubioną bajkę pt. „W oceanie”, dzięki
której w każdej chwili przypominały
sobie tajemnice oceanu.
Doświadczenia i eksperymenty.
-„Co się rozpuszcza”- Skrzaty poprzez doświadczenia sprawdzały
jakie składniki rozpuszczają się w wodzie: pieprz, sól, mąka, cukier oraz olej.
-„Jaka jest woda?”- dzieci wykonały doświadczenia dzięki, którym
poznały trzy stany skupienia wody: stały poprzez zamrożenie jej, ciekły-
poprzez przelewanie do różnych naczyń oraz gazowy poprzez gotowanie wody i
obserwacje pary.
-„Co pływa a co tonie?”- wychowankowie sprawdzali jakie
przedmioty w wodze toną a jakie pływają na powierzchni: kamień, plastelina,
piórko, papier, muszelka, drewno oraz szkło.
Dzieci z grupy Skrzatów otrzymały zadanie, aby razem z rodzicami
wykonać doświadczenia związane z wodą w swoim domu. Lena wykonała szereg
doświadczeń: wdmuchiwała słomką powietrze w wodę, sprawdzała
który balon ten z wypełnioną wodą czy powietrzem będzie w wodze pływać, a który
utonie. Poznawała również stany
skupienia wody: ciekły poprzez przelewanie jej za pomocą strzykawki i lejka oraz
stały poprzez zamrożenie wody. Na zakończenie Lenka sprawdzała, które składniki
rozpuszczą się w wodzie: sok, cukier oraz cynamon. Natomiast Franek razem z
mamą wykonał doświadczenie w którym poznał stały stan skupienia wody. Na
początku wlał wodę do miseczki, na noc wstawił
miseczkę do zamrażarki i rano okazało się, że woda zamieniła się w lód.
Plastyczne inspiracje.
Nowa koleżanka- Kropelka Elka zainspirowała Skrzaty do działania
więc postanowiły wykonać jej porter za pomocą stemplowania gąbką. Wspólnie
dokleili kolorową kokardę oraz oczy, nos i usta. Udało się znakomicie !
Książki, książeczki, bajeczki.
Najmłodsi przedszkolacy z ogromnym zainteresowaniem oglądali
książki o oceanie i zwierzętach w nim żyjących. Z uwagą słuchały ciekawostek
oraz rad dotyczących dbania o ryby w akwarium. Wysłuchały również bajki „O
żabce, która bała się wody”. Kropelka Elka przygotowała dla Skrzatów list o
żywiołkach oraz wiersz „Żywiołkek wody”. Przedszkolacy uważnie słuchały gdzie w
utworze ukryła się w woda oraz odnajdywały te elementy na ilustracjach.
Pobudzamy zmysły.
Skrzatom ogromną radość sprawiło uczestniczenie w zabawach
sensorycznych takich jak : zanurzanie dłoni w misce z wodą, przelewanie do
różnych pojemników i naczyń oraz spryskiwanie i polewanie siebie wodą. Dzieci
przelewały wodę z rączki do rączki, dotykały swojej twarzy mokrymi rękami a
także chlapały siebie nawzajem. Na zakończenie wodziły palcem po zaparowanym
lusterku i tworzyły różne wzory, szlaczki a nawet obrazki.
Tworzymy.
Skrzaty postanowiły utworzyć swój własny „Taniec wody” z
wykorzystaniem niebieskich „szarf” (zrobionych z bibuły) do utworu G. F. Händel
„Water Music, Suita Nr 3”. Dzieci poruszały się do zasłyszanej muzyki,
improwizowały swoje własne ruchy zachowując dwa tempa: szybko, wolno.
Dodatkowym elementem była wycieczka Skrzatów w poszukiwaniu
wody. Kropelka Elka zaprowadziła ich na spacer po okolicy oraz do parku.
Przedszkolacy odnaleźli wodę w kałużach, w zabrzańskiej rzece- Bytomce oraz w
jesiennym deszczu.
Opracowanie:
Sabina Erm
Dorota Sowa
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz