niedziela, 6 listopada 2016

Przedszkole nr 48 z oddziałami integracyjnymi w Zabrzu - WODA

Sprawozdanie z realizacji projektu „ Żywiołki: WODA”

Grupa Kropki

Kącik tematyczny:

Wspólnie zapoznaliśmy się żywiołem jakim jest WODA, omówiliśmy w jakich miejscach ona występuje, a następnie zapoznaliśmy się z książką „W oceanie” na podstawie, której utworzyliśmy w sali kącik kreatywny o nazwie: „Nasz ocean”. Umieściliśmy w nim: niebieski materiał oraz worek na śmieci, które miały imitować wodę; książkę na podstawie której tworzyliśmy kącik oraz rybki wykonane przez dzieci według ich pomysły.


Doświadczenia i eksperymenty:

Wykonywaliśmy następujące doświadczenia:
- „Co pływa, co tonie” - wrzucaliśmy do miski z wodą przygotowane wcześniej przedmioty: jajko, piłkę gumową, piłkę ping-pongową, miedziany pieniążek, makaron, muszelkę, szyszkę, orzech, kasztan, i obserwowaliśmy która z tych rzeczy zatonie, a która będzie unosić się na powierzchni.

- „Co się rozpuści w wodzie?” - do dwóch słoików z ciepłą wodą po kolei w dwóch turach wsypywaliśmy: cukier i mąkę oraz sól i kawę, a następnie obserwowaliśmy co się rozpuści i zniknie w wodzie, a co w niej pozostanie.

- „Okrągłe statki” - dmuchaliśmy w znajdujące się na powierzchni wody ping-pongowe statki i staraliśmy się je przetransportować z jednej strony miski na drugą.


Plastyczne inspiracje:

Wspólnie ustaliliśmy, że woda znajduje się w chmurach płynących po niebie. To zainspirowało nas do wykonania pracy plastycznej. Kontury chmury wykleiliśmy kawałkami niebieskiego worka na śmieci, a kropelki wody wykleiliśmy małymi kawałkami plasteliny. W ten sposób powstała praca „Burzowa chmura”.


Książki, książeczki, bajeczki:

W naszym Kąciku Książku odnaleźliśmy książkę, pt. „ W oceanie” i postanowiliśmy ją poznać. Dzięki niej dowiedzieliśmy się, że w oceanie jest bardzo dużo wody, w którym mieszka wiele ciekawych stworzeń. Poznaliśmy różnokolorowe rybki, koniki morskie, delfiny oraz ośmiornicę. Dowiedzieliśmy się także, że o ocean trzeba dbać aby nie został zniszczony.

Pobudzamy zmysły:

Pobudzaliśmy zmysły poprzez:
- Zabawę „ciepło – zimno”: wkładaliśmy ręce do dwóch przygotowanych wcześniej misek i odgadywaliśmy, w której misce woda jest zimna, a w której ciepła. Przyporządkowaliśmy odpowiedniemu naczyniu kartę z określonym kolorem: czerwony – ciepła, niebieski – zimna.

- Wkładaliśmy ręce do misek z wodą i bawiliśmy się nią, sprawdzaliśmy jaki ma zapach, jak smakuje. Obserwowaliśmy co się stanie kiedy będziemy próbowali złapać ją w dłonie lub przelać z ręki do ręki.

Tworzymy:

Z materiałów znajdujących się w koszyku: piórka, kawałki srebrnej folii spożywczej, różnokolorowe bibuły, tekturowe kółka, tworzyliśmy łuski dla naszych kolorowych rybek, które potem miały trafić do grupowego oceanu. Wybieraliśmy odpowiadające nam materiały i przyklejaliśmy je na przygotowane wcześniej sylwety rybek. Kiedy czyjaś praca była gotowa, zanosił ją do „oceanu” w wybrane przez siebie miejsce, tworząc przy tym nasz „wodny kącik”.


Opracowanie:
Katarzyna Kempara
Anna Ryrych
Dominika Mzyk

Monika Stradomska









Sprawozdanie z realizacji projektu „ Żywiołki: WODA”

Grupa Skrzaty
Tematyczny kącik.
Skrzaty poznawały żywioł wody dzięki nowej koleżance- Kropelce Elce i to właśnie ona znalazła się w kąciku przyrodniczym. Skrzaty w kąciku żywiołka wody pod czujnym okiem Kropelki Elki mogły wykonywać różne doświadczenia. Umieściły w nim również ulubioną bajkę pt. „W oceanie”, dzięki której  w każdej chwili przypominały sobie tajemnice oceanu.

Doświadczenia i eksperymenty.
-„Co się rozpuszcza”- Skrzaty poprzez doświadczenia sprawdzały jakie składniki rozpuszczają się w wodzie: pieprz, sól, mąka, cukier oraz olej.
-„Jaka jest woda?”- dzieci wykonały doświadczenia dzięki, którym poznały trzy stany skupienia wody: stały poprzez zamrożenie jej, ciekły- poprzez przelewanie do różnych naczyń oraz gazowy poprzez gotowanie wody i obserwacje pary.
-„Co pływa a co tonie?”- wychowankowie sprawdzali jakie przedmioty w wodze toną a jakie pływają na powierzchni: kamień, plastelina, piórko, papier, muszelka, drewno oraz szkło.
Dzieci z grupy Skrzatów otrzymały zadanie, aby razem z rodzicami wykonać doświadczenia związane z wodą w swoim domu. Lena wykonała szereg doświadczeń: wdmuchiwała  słomką  powietrze w wodę, sprawdzała który balon ten z wypełnioną wodą czy powietrzem będzie w wodze pływać, a który utonie. Poznawała również  stany skupienia wody: ciekły poprzez przelewanie jej za pomocą strzykawki i lejka oraz stały poprzez zamrożenie wody. Na zakończenie Lenka sprawdzała, które składniki rozpuszczą się w wodzie: sok, cukier oraz cynamon. Natomiast Franek razem z mamą wykonał doświadczenie w którym poznał stały stan skupienia wody. Na początku wlał wodę do miseczki, na noc wstawił miseczkę do zamrażarki i rano okazało się, że woda zamieniła się w lód.

Plastyczne inspiracje.
Nowa koleżanka- Kropelka Elka zainspirowała Skrzaty do działania więc postanowiły wykonać jej porter za pomocą stemplowania gąbką. Wspólnie dokleili kolorową kokardę oraz oczy, nos i usta. Udało się znakomicie !

Książki, książeczki, bajeczki.
Najmłodsi przedszkolacy z ogromnym zainteresowaniem oglądali książki o oceanie i zwierzętach w nim żyjących. Z uwagą słuchały ciekawostek oraz rad dotyczących dbania o ryby w akwarium. Wysłuchały również bajki „O żabce, która bała się wody”. Kropelka Elka przygotowała dla Skrzatów list o żywiołkach oraz wiersz „Żywiołkek wody”. Przedszkolacy uważnie słuchały gdzie w utworze ukryła się w woda oraz odnajdywały te elementy na ilustracjach.

Pobudzamy zmysły.
Skrzatom ogromną radość sprawiło uczestniczenie w zabawach sensorycznych takich jak : zanurzanie dłoni w misce z wodą, przelewanie do różnych pojemników i naczyń oraz spryskiwanie i polewanie siebie wodą. Dzieci przelewały wodę z rączki do rączki, dotykały swojej twarzy mokrymi rękami a także chlapały siebie nawzajem. Na zakończenie wodziły palcem po zaparowanym lusterku i tworzyły różne wzory, szlaczki a nawet obrazki.

Tworzymy.
Skrzaty postanowiły utworzyć swój własny „Taniec wody” z wykorzystaniem niebieskich „szarf” (zrobionych z bibuły) do utworu G. F. Händel „Water Music, Suita Nr 3”. Dzieci poruszały się do zasłyszanej muzyki, improwizowały swoje własne ruchy zachowując dwa tempa: szybko, wolno.

Dodatkowym elementem była wycieczka Skrzatów w poszukiwaniu wody. Kropelka Elka zaprowadziła ich na spacer po okolicy oraz do parku. Przedszkolacy odnaleźli wodę w kałużach, w zabrzańskiej rzece- Bytomce oraz w jesiennym deszczu.


Opracowanie:
Sabina Erm
Dorota Sowa


















Brak komentarzy:

Prześlij komentarz