sobota, 12 listopada 2016

Przedszkole nr 84 w Lublinie - WODA

Sprawozdanie z realizacji II etapu projektu edukacyjnego „Żywiołki”
Grupa III – Tygrysy 5-latki
WODA
Zaczynając przygodę z żywiołkami dzieci z grupy wysłuchały listu o wszystkich żywiołkach. Następnie poznały pierwszego z nich – Żywiołka wody, odgadując związaną z nim zagadkę. Po czym został przedstawiony dzieciom plakat: obieg wody w przyrodzie, jak należy dbać o wodę? co posłużyło nam do stworzenia kącika tematycznego.
            Wprowadziłyśmy dzieci w tematykę żywiołu poprzez opowiadanie historyjki obrazkowej „Jedna srebrna kropla” Heleny Bechlerowej, dzięki której dzieci zapoznały się ze zjawiskiem obiegu wody w przyrodzie. Przedszkolaki wysłuchały opowiadania o przygodzie pewnej kropelki wody i zaobserwowały to zjawisko na plakacie.
            Dzieci zapoznały się ze zjawiskiem powstawania chmur na podstawie artykułu z czasopisma dla dzieci pt. „Jak powstają chmury?”Katarzyna Szantyr-Królikowska. Aby lepiej zobrazować dzieciom wchłanianie wody przez chmury wykonaliśmy doświadczenie: wchłanianie wody w pieluszkę – pampersa. Zaczęliśmy od zabarwienia wody na zielono, mieli okazje zaobserwować mieszanie się wody z farbą. Następnie obserwowali za pomocą lupy co się stało z wodą po wchłonięciu jej w pampersa.
Główną aktywnością podczas pewnego dnia zabaw z wodą, było przeprowadzanie przez dzieci różnorodnych  doświadczeń związanych z wodą. Eksperymentowały sprawdzając co pływa, a co tonie, przelewali tą samą ilości wody w menzurki od największej do najmniejszej i obserwowali co się będzie działo, czy wszędzie jest jej tyle samo. Poznali stany skupienia wody: ciekły, lotny i stały również dzięki wysłuchaniu opowiadania „Jak kropelka wody podróżowała po świecie” Beaty Zatońskiej.
Poznali zjawisko powstania pary wodnej dla bezpieczeństwa tylko przy pomocy szklanki z wrzątkiem i lusterka, na którym osądzała się para. Miały okazję zaobserwować co się stanie z wodą włożona do zamrażalki (zrobi się lód) i co się stanie z lodem postawionym na grzejniku (roztopi się).
Podczas zajęć przedszkolaki badały właściwości wody, za pomocą zmysłów: wzroku, smaku, węchu, dotyku. Próbowały smak wody gotowanej, wody mineralnej i próbowały odpowiedzieć na pytania: „Jaki ma kolor?”, „Czy woda ma smak?”, „Jaką wodę możemy pić?”. Wyciągały wnioski z przeprowadzonych doświadczeń. Z wielkim zainteresowaniem odkrywały właściwości wody poprzez doświadczenia, eksperymentowanie oraz zagadki słowne i muzyczne.
W trakcie zajęć z Metody Dobrego Startu na podstawie piosenki „Parasolka w różowe kropki” dzieci wykonały pracę plastyczną –  „Parasolki” malowanie kolorowane kredką a następnie wykonanie kropek różowych na konturach parasola za pomocą farby różowej i niebieskiej – kropli deszczu z wykorzystaniem patyczków do uszu. Następnie została stworzona wystawa prac w przedszkolu.
            Dzieci dowiedziały się również, że podczas korzystania z wody, bardzo często ulega ona zabrudzeniu. Taka woda nie nadaję się już w takiej formie do użycia dla ludzi, zwierząt i roślin. Ponieważ jednak woda jest niezastąpiona w życiu, ludzie wymyślili sposób na jej oczyszczanie – filtry czyli miejsca, w których oczyszcza się brudną wodę.  
Aby lepiej zapoznać dzieci ze zjawiskiem oczyszczania wody zaprosiliśmy do naszego przedszkola ekspertów z miejskiej oczyszczalni MPWIK w Lublinie. Przez co dzieci uświadomiły sobie potrzebę oszczędzania wody w codziennych sytuacjach życiowych tj. kąpiel zamiast w wannie tylko pod prysznicem, mycie rąk, zębów płukanie wodą z kubeczka, zmywanie naczyń nie pod bieżącą wodą itp.
Dla lepszego poznania tematu wody zostały przedstawione prezentacje multimedialne: „Niezwykłe podróże kropelki”, „Skąd się bierze woda w kranie?” „Woda krąży, woda wraca. Obieg wody w przyrodzie”. Również przez tydzień czasu po obiedzie dzieci słuchały jakiejś książki związane z wodą często przyniesionych przez dzieci z domu do czytania.
Inną zabawą z kropelkami była zabawa matematyczna „Kropelki deszczu” – liczenie kropelek od 1 do 10 i podpisanie ich za pomocą nawleczonych w odpowiedniej ilości koralików na sznurówki.
W celu utrwalenia wiadomości na zakończenie i pożegnanie z żywiołkiem wody, dzieci otrzymały karty pracy „Co znajduje się pod wodą?. Zadaniem dzieci było wycięcie i doklejenie brakujących ale pasujących elementów do obrazka i pokolorowanie go.
           Dzieci z grupy bardzo zainteresowane tematem związanym z wodą i podczas rozmów z rodzicami dowidziałam się, że są oni edukowani przez własne dzieci. Nawet pilnowani, aby dbali o wodę, pamiętając o zakręcaniu kranu.
Uwieńczeniem zajęć było przeprowadzenie „burzy mózgów” z czego powstał nasz wiersz pt. „Mała kropelka wody”.
         
Wiersz pt. „Mała kropelka wody”
Mała kropelka wody wpadła do kałuży
Zmoczyła liście i bucik nieduży.
Zmoczyła ubranka i pieska małego
co kręcił się w kolo szukając ogonka swego.
Rzeczka kropelkę też przywitała,
chociaż była trochę mała.
Rybki również zgodne były
bo w kropelkach wody żyły.
Kropelki wody z deszczowej chmurki spadały,
drzewa i kwiaty podlewały.
Dzieciom też się podobają,
bo chodząc w kaloszkach uciechę mają.
Parasole tez się cieszą,
gdy kropelki deszczu z nieba lecą.
Więc i my o wodę dbajmy,
kropelki wody w kranie zakręcajmy.
dzieci i panie z grupy III TYGRYSY
















1 komentarz: