Sprawozdanie
z realizacji II etapu projektu edukacyjnego „Żywiołki”
Grupa III –
Tygrysy 5-latki
WODA
Zaczynając przygodę z żywiołkami dzieci z grupy
wysłuchały listu o wszystkich żywiołkach. Następnie poznały pierwszego z nich –
Żywiołka wody, odgadując związaną z nim zagadkę. Po czym został przedstawiony
dzieciom plakat: obieg wody w przyrodzie, jak należy dbać o wodę? co posłużyło
nam do stworzenia kącika tematycznego.
Wprowadziłyśmy dzieci w tematykę żywiołu poprzez opowiadanie historyjki
obrazkowej „Jedna srebrna kropla” Heleny Bechlerowej, dzięki której dzieci zapoznały
się ze zjawiskiem obiegu wody w przyrodzie. Przedszkolaki wysłuchały
opowiadania o przygodzie pewnej kropelki wody i zaobserwowały to zjawisko
na plakacie.
Dzieci zapoznały się ze zjawiskiem powstawania chmur na podstawie artykułu z
czasopisma dla dzieci pt. „Jak powstają chmury?”Katarzyna Szantyr-Królikowska.
Aby lepiej zobrazować dzieciom wchłanianie wody przez chmury wykonaliśmy
doświadczenie: wchłanianie wody w pieluszkę – pampersa. Zaczęliśmy od zabarwienia
wody na zielono, mieli okazje zaobserwować mieszanie się wody z farbą.
Następnie obserwowali za pomocą lupy co się stało z wodą po wchłonięciu jej w
pampersa.
Główną aktywnością podczas pewnego dnia zabaw z wodą, było
przeprowadzanie przez dzieci różnorodnych doświadczeń związanych z wodą. Eksperymentowały sprawdzając
co pływa, a co tonie, przelewali tą samą ilości wody w menzurki od największej
do najmniejszej i obserwowali co się będzie działo, czy wszędzie jest jej tyle
samo. Poznali stany skupienia wody: ciekły, lotny i stały również dzięki
wysłuchaniu opowiadania „Jak kropelka wody podróżowała po świecie” Beaty
Zatońskiej.
Poznali zjawisko powstania pary wodnej dla
bezpieczeństwa tylko przy pomocy szklanki z wrzątkiem i lusterka, na którym
osądzała się para. Miały okazję zaobserwować co się stanie z wodą włożona do
zamrażalki (zrobi się lód) i co się stanie z lodem postawionym na grzejniku
(roztopi się).
Podczas zajęć przedszkolaki badały właściwości wody,
za pomocą zmysłów: wzroku, smaku, węchu, dotyku. Próbowały smak wody gotowanej,
wody mineralnej i próbowały odpowiedzieć na pytania: „Jaki ma kolor?”, „Czy
woda ma smak?”, „Jaką wodę możemy pić?”. Wyciągały wnioski z przeprowadzonych
doświadczeń. Z wielkim zainteresowaniem odkrywały właściwości wody poprzez
doświadczenia, eksperymentowanie oraz zagadki słowne i muzyczne.
W trakcie zajęć z Metody Dobrego Startu na podstawie
piosenki „Parasolka w różowe kropki” dzieci wykonały pracę plastyczną –
„Parasolki” malowanie kolorowane kredką a następnie wykonanie kropek
różowych na konturach parasola za pomocą farby różowej i niebieskiej –
kropli deszczu z wykorzystaniem patyczków do uszu. Następnie została stworzona
wystawa prac w przedszkolu.
Dzieci dowiedziały się również, że podczas korzystania z wody, bardzo często
ulega ona zabrudzeniu. Taka woda nie nadaję się już w takiej formie do użycia
dla ludzi, zwierząt i roślin. Ponieważ jednak woda jest niezastąpiona w życiu,
ludzie wymyślili sposób na jej oczyszczanie – filtry czyli miejsca, w których
oczyszcza się brudną wodę.
Aby lepiej zapoznać dzieci ze zjawiskiem oczyszczania
wody zaprosiliśmy do naszego przedszkola ekspertów z miejskiej oczyszczalni MPWIK
w Lublinie. Przez co dzieci uświadomiły sobie potrzebę oszczędzania wody w
codziennych sytuacjach życiowych tj. kąpiel zamiast w wannie tylko pod
prysznicem, mycie rąk, zębów płukanie wodą z kubeczka, zmywanie naczyń nie pod
bieżącą wodą itp.
Dla lepszego poznania tematu wody zostały
przedstawione prezentacje multimedialne: „Niezwykłe podróże kropelki”, „Skąd
się bierze woda w kranie?” „Woda krąży, woda wraca. Obieg
wody w przyrodzie”. Również przez
tydzień czasu po obiedzie dzieci słuchały jakiejś książki związane z wodą
często przyniesionych przez dzieci z domu do czytania.
Inną zabawą z kropelkami była zabawa matematyczna „Kropelki
deszczu” – liczenie kropelek od 1 do 10 i podpisanie ich za pomocą nawleczonych
w odpowiedniej ilości koralików na sznurówki.
W celu utrwalenia wiadomości na zakończenie i
pożegnanie z żywiołkiem wody, dzieci otrzymały karty pracy „Co znajduje się pod
wodą?. Zadaniem dzieci było wycięcie i doklejenie brakujących ale pasujących
elementów do obrazka i pokolorowanie go.
Dzieci
z grupy bardzo zainteresowane tematem związanym z wodą i podczas rozmów z
rodzicami dowidziałam się, że są oni edukowani przez własne dzieci. Nawet
pilnowani, aby dbali o wodę, pamiętając o zakręcaniu kranu.
Uwieńczeniem zajęć było przeprowadzenie „burzy mózgów”
z czego powstał nasz wiersz pt. „Mała kropelka wody”.
Wiersz
pt. „Mała
kropelka
wody”
Mała
kropelka wody wpadła do kałuży
Zmoczyła
liście i bucik nieduży.
Zmoczyła
ubranka i pieska małego
co
kręcił się w kolo szukając ogonka swego.
Rzeczka
kropelkę też przywitała,
chociaż
była trochę mała.
Rybki
również zgodne były
bo
w kropelkach wody żyły.
Kropelki
wody z deszczowej chmurki spadały,
drzewa
i kwiaty podlewały.
Dzieciom
też się podobają,
bo
chodząc w kaloszkach uciechę mają.
Parasole
tez się cieszą,
gdy
kropelki deszczu z nieba lecą.
Więc
i my o wodę dbajmy,
kropelki
wody w kranie zakręcajmy.
dzieci
i panie z grupy III TYGRYSY
Super artykuł. Pozdrawiam serdecznie.
OdpowiedzUsuń