W
grudniu w naszym przedszkolu realizowaliśmy II etap projektu „Żywiołki 2” – Ogień
– w sercu ognia.
1. Kącik
tematyczny
W grupie dzieci 3, 4- letnich zorganizowaliśmy kącik tematyczny, w którym umieściliśmy
to co kojarzy nam się z ogniem. Znalazły się w nim świece, zapałki,
samochodziki strażackie, plakat i ilustracje związane z ogniem i jego
wykorzystywaniem.
W kąciku tematycznym w grupie
dzieci 5-letnich umieściliśmy świece, zapałki,
zapalniczkę, latarenkę, ognisko.
2. Doświadczenia
i eksperymenty
3,
4-latki:
Czego potrzebuje ogień?
Materiały,
które wykorzystaliśmy do naszego eksperymentu to 3 świeczki, mały i duży słoik.
Zapaliliśmy
świeczki, dwie z nich postawiliśmy na zakrętce, nakryliśmy je słoikami i w tej
pozycji zakręciliśmy. Najpierw wszystkie świeczki paliły się jednakowo mocno,
po chwili płomień w małym słoiku zgasł, jakby ktoś go zdmuchnął. Troszkę dłużej
paliła się świeczka w dużym słoiku, ale też zgasła. Trzecia świeczka, która nie
była przykryta słoikiem paliła się cały czas.
Podczas
palenia płomień zużywa powietrze, a dokładnie tlen. Gdy go zabraknie świeczka
gaśnie.
Znikająca woda
Zapaloną
świeczkę postawiliśmy na podstawce na którą wcześniej nalaliśmy wodę i
przykryliśmy szklanką. W trakcie naszego eksperymentu świeczka zgasła a woda
została wessana ze spodka do środka szklanki.
Tlen
z powietrza podtrzymuje płomień świecy, kiedy go zabraknie płomień zgaśnie.
Powietrze, które zostanie w szklance oziębi się i skurczy. W ten sposób zrobi
miejsce dla wody, która wciśnie się do wnętrza szklanki.
Co powstaje podczas spalania świeczki?
Przez
kilka sekund dorosła osoba trzymała łyżeczkę nad płomieniem, która po chwili
pokryła się sadzą.
W ten sposób dzieci mogły zobaczyć co powstaje w trakcie spalania świeczki i że
jest to sadza.
5-latki:
Zabawy
światłem i cieniem
Pomoce: latarka, książka, filiżanka,
szklanka z wodą, tafla cienkiego szkła, kalka kreślarska, chusteczka bibułka,
ciemne pomieszczenie
Wykonanie doświadczenia: po kolei oświetlamy latarką
wszystkie zgromadzone przedmioty, trzymając je przed pustą ścianą (Filiżanka i
książka rzucają na ścianę cień. Za szklanką i szybą ściana jest oświetlona, za
bibułką, kalką kreślarską i chusteczką tworzy się rozmyty półcień.
Wniosek: filiżanka i książka są ciałami
nieprzeźroczystymi, czyli stanowią przeszkodę dla promieni światła. Cienkie
szkło i woda są przeźroczyste, to znaczy, że przepuszczają promienie świetlne.
Materiały półprzeźroczyste, np. bibułka zatrzymują tylko część promieni światła
i rozpraszają pozostałe, które słabo oświetla ścianę.
Wpływ
światła na wzrost roślin - przykrywamy jedną z roślin ciemnym kloszem, a drugą nie. Po kilku dniach
zdejmujemy klosz i obserwujemy jakie zaszły zmiany. Liście rośliny będącej pod
kloszem są zwiędnięte. Roślina potrzebuje światła do życia.
Badanie właściwości ognia
Doświadczenie 1:
zapalamy dwie świeczki, jedną z nich przykrywamy słoikiem i obserwujemy co się
stanie. Po kilku powtórzeniach gdy na zmianę przykrywaliśmy obie świeczki,
ustaliliśmy, że aby palił się ogień potrzebne jest powietrze.
Doświadczenie 2: nasze świeczki przykrywamy dwoma słoikami: dużym i małym. Żeby efekty był bardziej widoczny jeden słoiczek jest malutki a drugi bardzo duży. Także to doświadczenie powtarzaliśmy raz za razem i udało się nam ustalić dlaczego świeczka w mniejszym słoiku gaśnie szybciej (Świeczka gaśnie szybciej w mniejszym słoiczku, gdyż jest tam mniej powietrza).
Doświadczenie 3 - Butelka, której
nie ma: Ustawiamy zapaloną świeczkę ok. 20 cm za
butelką i stojąc na wprost butelki (świeczka schowana za butelką) dmuchamy
mocno i ... świeczka zgasła.
Popiół i
sadza – spalamy kartkę papieru i opalamy dno filiżanki po czym porównujemy, dotykamy, wąchamy,
zdmuchujemy popiół i sadzę. Ustalamy kolory.
3. Plastyczne
inspiracje
3,
4-latki:
W
pracach plastycznych wykorzystaliśmy sadzę, którą „ malowaliśmy” na tematy
dowolne.
„Strażak
Sam” – kolorowanie kredkami rysunku strażaka
w swoim bojowym wozie sprawiło dzieciom prawdziwą frajdę.
5-latki:
Praca plastyczna „Ogień” – wykonanie plakatu na temat
wyobrażeń ognia
Praca plastyczna „Ognik” – kolorowanie Ognika,
wycinanie go i przyklejanie do rurki zwiniętej z gazety (wykorzystany do
swobodnej improwizacji „Taniec Ognika”)
Praca plastyczna „Kominek” – kolorowanie kominka i wyklejanie
papierem kolorowym i bibułą płomieni w kominku.
Praca plastyczna „Ognisko” – malowanie farbami
ogniska; mieszanie kolorów żółtego i czerwonego.
Strażak gasi pożar
– kolorowanie wyposażenia strażaka
4. Książki,
książeczki, bajeczki
3,
4-latki i 5-latki:
Przeglądaliśmy
i czytaliśmy następujące pozycje:
Moje
pojazdy „Straż pożarna”, książeczkę „Wiem, kim będę” – Strażak, Mariusz
Niemycki „Straż pożarna”, „Dzielny wóz strażacki”, „Kto ugasi pożar?”, strażak Sam „Czerwony alarm”,” Kto ugasi
pożar?”, Co i jak „Straż pożarna”.
5. Pobudzamy
zmysły
3,
4-latki:
Właściwości
ognia – ciepło.
Zapaloną
świeczkę przykryliśmy słoikiem. Po kilku minutach dzieci delikatnie dotykały
słoik lub ostrożnie przybliżały dłoń do płomienia.
Ogień
daje nam ciepło.
„Fajerwerki”
– każde dziecko posypywało płomień świecy pieprzem z pieprzniczki i w ten
sposób wzniecają małe fajerwerki.
Dzieci
próbują lekko dmuchać na płomień świecy i
w ten sposób uważnie go obserwują.
5-latki:
Nasze zmysły rozbudzaliśmy w następujący sposób:
·
ustalaliśmy
czy ogień świecy ma kolor i kształt (ma kolor i nieokreślony kształt)
·
wąchaliśmy
palącą się świeczkę (ma zapach zależny od tego co się pali)
·
zbliżaliśmy
rękę do palącej się świeczki (daje ciepło, ogrzewa)
·
dmuchaliśmy i
zanurzaliśmy w wodzie świeczkę (ogień gaśnie)
·
spaliliśmy
kartkę papieru i opaliliśmy dno talerzyka. Potem porównywaliśmy, dotykaliśmy,
wąchaliśmy oraz dmuchaliśmy na popiół i sadzę.
·
zabawa
„Strażnik ognia” - dzieci siedzą na obwodzie koła, utrzymując ciszę.
Jedno wchodzi do środka z zawiązanymi oczami – to strażnik ogniska (obok niego
leży lampka). Zabawa polega na tym, aby jedno z dzieci jak najciszej zbliżyło
się do ognia - lampki i spróbowało ją zabrać. Jeśli uda mu się to zostaje
„strażnikiem ognia”. Strażnik natomiast może zawołać „stop”, gdy usłyszy jakiś
szelest.
·
swobodna
improwizacja „Taniec Ognika” – dzieci wcielają się w płomyki i tańczą przy
muzyce Michała Lorenca „Taniec ognia”.
6. Tworzymy
3,
4-latki:
Nie
igrać z ogniem – to mądre hasło.
Ogień
pali się szybko,
Trudniej,
żeby zgasło.
5-latki:
Mały
Ognik gorące serce ma,
Mały
Ognik ciepło i światło daje nam,
Mały
Ognik pożary wznieca w mig,
więc nie igraj z nim!
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz