niedziela, 12 lutego 2017

Zespół Szkolno – Przedszkolny w Piątkowisku OGIEŃ

W grudniu w naszym przedszkolu realizowaliśmy II etap projektu „Żywiołki 2” – Ogień – w sercu ognia.

1.      Kącik tematyczny
W grupie  dzieci 3, 4- letnich zorganizowaliśmy kącik tematyczny, w którym umieściliśmy to co kojarzy nam się z ogniem. Znalazły się w nim świece, zapałki, samochodziki strażackie, plakat i ilustracje związane z ogniem i jego wykorzystywaniem.
W kąciku tematycznym w grupie dzieci 5-letnich umieściliśmy świece,  zapałki, zapalniczkę, latarenkę, ognisko.


2.      Doświadczenia i eksperymenty
3, 4-latki:
Czego potrzebuje ogień?
Materiały, które wykorzystaliśmy do naszego eksperymentu to 3 świeczki, mały i duży słoik.
Zapaliliśmy świeczki, dwie z nich postawiliśmy na zakrętce, nakryliśmy je słoikami i w tej pozycji zakręciliśmy. Najpierw wszystkie świeczki paliły się jednakowo mocno, po chwili płomień w małym słoiku zgasł, jakby ktoś go zdmuchnął. Troszkę dłużej paliła się świeczka w dużym słoiku, ale też zgasła. Trzecia świeczka, która nie była przykryta słoikiem paliła się cały czas.
Podczas palenia płomień zużywa powietrze, a dokładnie tlen. Gdy go zabraknie świeczka gaśnie.


Znikająca woda
Zapaloną świeczkę postawiliśmy na podstawce na którą wcześniej nalaliśmy wodę i przykryliśmy szklanką. W trakcie naszego eksperymentu świeczka zgasła a woda została wessana ze spodka do środka szklanki.
Tlen z powietrza podtrzymuje płomień świecy, kiedy go zabraknie płomień zgaśnie. Powietrze, które zostanie w szklance oziębi się i skurczy. W ten sposób zrobi miejsce dla wody, która wciśnie się do wnętrza szklanki.

Co powstaje podczas spalania świeczki?
Przez kilka sekund dorosła osoba trzymała łyżeczkę nad płomieniem, która po chwili pokryła się sadzą.
W ten sposób dzieci mogły zobaczyć  co powstaje w trakcie spalania świeczki i że jest to sadza.

5-latki:
Zabawy światłem i cieniem
Pomoce: latarka, książka, filiżanka, szklanka z wodą, tafla cienkiego szkła, kalka kreślarska, chusteczka bibułka, ciemne pomieszczenie
Wykonanie doświadczenia: po kolei oświetlamy latarką wszystkie zgromadzone przedmioty, trzymając je przed pustą ścianą (Filiżanka i książka rzucają na ścianę cień. Za szklanką i szybą ściana jest oświetlona, za bibułką, kalką kreślarską i chusteczką tworzy się rozmyty półcień.
Wniosek: filiżanka i książka są ciałami nieprzeźroczystymi, czyli stanowią przeszkodę dla promieni światła. Cienkie szkło i woda są przeźroczyste, to znaczy, że przepuszczają promienie świetlne. Materiały półprzeźroczyste, np. bibułka zatrzymują tylko część promieni światła i rozpraszają pozostałe, które słabo oświetla ścianę.

Wpływ światła na wzrost roślin - przykrywamy jedną z roślin ciemnym kloszem, a drugą nie. Po kilku dniach zdejmujemy klosz i obserwujemy jakie zaszły zmiany. Liście rośliny będącej pod kloszem są zwiędnięte. Roślina potrzebuje światła do życia.

Badanie właściwości ognia
Doświadczenie 1: zapalamy dwie świeczki, jedną z nich przykrywamy słoikiem i obserwujemy co się stanie. Po kilku powtórzeniach gdy na zmianę przykrywaliśmy obie świeczki, ustaliliśmy, że aby palił się ogień potrzebne jest powietrze.

Doświadczenie 2: nasze świeczki przykrywamy dwoma słoikami: dużym i małym. Żeby efekty był bardziej widoczny jeden słoiczek jest malutki a drugi bardzo duży. Także to doświadczenie powtarzaliśmy raz za razem i udało się nam ustalić dlaczego świeczka w mniejszym słoiku gaśnie szybciej (
Świeczka gaśnie szybciej w mniejszym słoiczku, gdyż jest tam mniej powietrza).

Doświadczenie 3 - Butelka, której nie ma: Ustawiamy zapaloną świeczkę ok. 20 cm za butelką i stojąc na wprost butelki (świeczka schowana za butelką) dmuchamy mocno i ... świeczka zgasła.

Popiół i sadza – spalamy kartkę papieru i opalamy dno filiżanki  po czym porównujemy, dotykamy, wąchamy, zdmuchujemy popiół i sadzę. Ustalamy kolory.

3.      Plastyczne inspiracje
3, 4-latki:
W pracach plastycznych wykorzystaliśmy sadzę, którą „ malowaliśmy” na tematy dowolne.
„Strażak Sam” – kolorowanie kredkami rysunku  strażaka w swoim bojowym wozie sprawiło dzieciom prawdziwą frajdę.

5-latki:
Praca plastyczna „Ogień” – wykonanie plakatu na temat wyobrażeń ognia
Praca plastyczna „Ognik” – kolorowanie Ognika, wycinanie go i przyklejanie do rurki zwiniętej z gazety (wykorzystany do swobodnej improwizacji „Taniec Ognika”)
Praca plastyczna „Kominek” – kolorowanie kominka i wyklejanie papierem kolorowym i bibułą płomieni w kominku.
Praca plastyczna „Ognisko” – malowanie farbami ogniska; mieszanie kolorów żółtego i czerwonego.
Strażak gasi pożarkolorowanie wyposażenia strażaka 


4.      Książki, książeczki, bajeczki
3, 4-latki i 5-latki:
Przeglądaliśmy i czytaliśmy następujące pozycje:
Moje pojazdy „Straż pożarna”, książeczkę „Wiem, kim będę” – Strażak, Mariusz Niemycki „Straż pożarna”, „Dzielny wóz strażacki”, „Kto ugasi pożar?”,  strażak Sam „Czerwony alarm”,” Kto ugasi pożar?”, Co i jak „Straż pożarna”.


5.      Pobudzamy zmysły
3, 4-latki:
Właściwości ognia – ciepło.
Zapaloną świeczkę przykryliśmy słoikiem. Po kilku minutach dzieci delikatnie dotykały słoik lub ostrożnie przybliżały dłoń do płomienia.
Ogień daje nam ciepło.
„Fajerwerki” – każde dziecko posypywało płomień świecy pieprzem z pieprzniczki i w ten sposób wzniecają małe fajerwerki.
Dzieci próbują lekko dmuchać na płomień świecy i  w ten sposób uważnie go obserwują.

5-latki:
Nasze zmysły rozbudzaliśmy w następujący sposób:
·       ustalaliśmy czy ogień świecy ma kolor i kształt (ma kolor i nieokreślony kształt)
·       wąchaliśmy palącą się świeczkę (ma zapach zależny od tego co się pali)
·       zbliżaliśmy rękę do palącej się świeczki (daje ciepło, ogrzewa)
·       dmuchaliśmy i zanurzaliśmy w wodzie świeczkę (ogień gaśnie)
·       spaliliśmy kartkę papieru i opaliliśmy dno talerzyka. Potem porównywaliśmy, dotykaliśmy, wąchaliśmy oraz dmuchaliśmy na popiół i sadzę.
·       zabawa „Strażnik ognia” - dzieci siedzą na obwodzie koła, utrzymując ciszę. Jedno wchodzi do środka z zawiązanymi oczami – to strażnik ogniska (obok niego leży lampka). Zabawa polega na tym, aby jedno z dzieci jak najciszej zbliżyło się do ognia - lampki i spróbowało ją zabrać. Jeśli uda mu się to zostaje „strażnikiem ognia”. Strażnik natomiast może zawołać „stop”, gdy usłyszy jakiś szelest.
·         swobodna improwizacja „Taniec Ognika” – dzieci wcielają się w płomyki i tańczą przy muzyce Michała Lorenca „Taniec ognia”.


6.      Tworzymy
3, 4-latki:
Nie igrać z ogniem – to mądre hasło.
Ogień pali się szybko,
Trudniej, żeby zgasło.

5-latki:
Mały Ognik gorące serce ma,
Mały Ognik ciepło i światło daje nam,
Mały Ognik pożary wznieca w mig,
więc nie igraj z nim!













Brak komentarzy:

Prześlij komentarz