Sprawozdanie z
realizacji projektu „ Żywiołki: OGIEŃ”
Grupa Kropki
Kącik tematyczny:
W naszym Kąciku Tematycznym umieściliśmy wszystkie
przedmioty, które poznaliśmy podczas omawiania tematów związanych z OGNIEM. W
związku z tym w kąciku nie mogło zabraknąć symbolu Żywiołka Ognia; ilustracji
przedstawiających miejsca, gdzie ogień występuje; świeczek i zapałek, które
wykorzystaliśmy podczas wykonywania doświadczeń i eksperymentów. Jednak
najważniejszym elementem znajdującym się w kąciku było te utworzone i te
namalowane przez nas ognisko, będące dla nas najważniejszym symbolem OGNIA.
Doświadczenia i eksperymenty:
Wykonywaliśmy następujące doświadczenia:
- „Zgaś zapałkę i zobacz co się stanie” – zapalaliśmy
zapałkę, a następnie jedno z dzieci zdmuchiwało jej płomień. Obserwowaliśmy co
się dzieje, kiedy zapałka gaśnie. Dzięki temu dowiedzieliśmy się, że po
zgaszeniu w powietrzu pojawia się biały dym, o specyficznym zapachu.
- „Zapałka w wodzie” - zapalaliśmy zapałkę, a następnie
jedno z dzieci wrzucało ją do szklanki z wodą. Okazało się, że zapalona zapałka
w kontakcie z wodą po prostu gaśnie.
Zdjęcia nr: 7,8
- „Woskowa zapałka” – do tego doświadczenia potrzebna była
świeczka. Po jej zapaleniu, należało wziąć nową zapałkę, zanurzyć jej czubek w
wosku ze świeczki, a następnie przytrzymać zapałkę nad palącym się płomieniem.
Bardzo zaskoczył nas efekt tego zabiegu – okazało się, że zapałka zapaliła się
będąc w powietrzu!
„Fajerwerki” – to doświadczenie poległo, na wsypaniu pieprzu
na płomień palącej się świeczki. Po chwili w powietrzu, pokazały się
przeskakujące iskierki wyglądające jak małe fajerwerki!
„Kiedy gasną świece” – do tego doświadczenia wykorzystaliśmy
3 małe podgrzewacze. Jeden został ułożony na szklanej podstawce, a pozostałe
dwa włożyliśmy do słoików – jeden był niższy a drugi wyższy. Wszystkie świeczki
zostały zapalone. Po chwili słoiki, w których znalazły się świeczki zostały
zakręcone. Okazało się, że bez powietrza płomień świeczek zgasł.
Plastyczne inspiracje:
Poznając miejsca, w których możemy spotkać ogień najbliższe
okazało się dla nas ognisko. W związku z tym postanowiliśmy utworzyć ognisko,
które mogłoby zostać dekoracją naszej sali. Do wykonania pracy plastycznej
potrzebny był nam szary papier, farby oraz balony. Każdy z nas moczył swój
balon w farbie, a następnie stemplował nim wycięte z szarego papieru ognisko.
Książki, książeczki, bajeczki:
Poznając żywioł jakim jest ogień, przeczytaliśmy wiersz w
formie zagadki. Następnie szukaliśmy odpowiedzi wśród ilustracji ułożonych na
dywanie. Dzięki temu dowiedzieliśmy się, gdzie możemy spotkać taki żywioł jakim
jest ogień oraz jakie korzyści ale i niebezpieczeństwa wiążą się z jego
wykorzystywaniem.
Pobudzamy zmysły:
Pobudzaliśmy zmysły sprawdzając jaki jest ogień – ciepły czy
zimny. Każde chętne dziecko, mogło wyciągnąć rączkę nad palącą się świeczką i
opisać swoje uczucia podczas wykonywania tej czynności.
Tworzymy:
Temat OGNIA zainspirował nas do ułożenia według naszego
pomysłu „Tańca ognia”. Każde z dzieci otrzymało emblemat przedstawiający
Iskierki, dzięki czemu każdy zamieniał się w tańczącą iskrę. Wszyscy mający
emblematy, tańczyli według własnego pomysłu wokół naszego grupowego ogniska do
specjalnej muzyki. Taniec nazwaliśmy „Kropkowym tańcem iskierek”.
Sprawozdanie z realizacji
projektu „ Żywiołki: OGIEŃ”
Grupa Skrzaty
Tematyczny kącik.
W minionych miesiącach Skrzaty zapoznały się z
nowym żywiołem jakim jest Ogień. Na początku wysłuchały wiersza pt. „Żywiołek
ognia”. Następnie opowiadały, gdzie w utworze ukrył się ogień oraz odnajdywały
te elementy na ilustracjach. Dzieci zapoznały się również z dawnymi i obecnymi
źródłami światła: pochodnia, ognisko, świece, lampa naftowa oraz żarówki. I to
właśnie te elementy zainspirowały najmłodszych przedszkolaków do utworzenia
kącika tematycznego. Umieściły w nim: lampę naftową, świece, lampiony, znicze
oraz żarówkę.
Doświadczenia i eksperymenty.
-„Właściwości ognia”- Skrzaty poprzez
doświadczenie sprawdzały jaki jest ogień: przykładały rączki do zapalonej
świeczki i stwierdzały, że ogień jest ciepły, gorący i niebezpieczny.
-„Przenoszenie ognia”- najmłodsi przedszkolacy
wraz z wychowawczyniami sprawdzali jakie materiały przenoszą ogień. Po wielu
eksperymentach udało im się przenieść ogień za pomocą drewnianych patyczków.
-„Czego potrzebuje ogień?- wychowankowie
sprawdzali co jest potrzebne aby ogień mógł się palić. Jedną zapaloną świeczkę
ułożyli na talerzyku a drugą umieścili w zamkniętym słoiku. Po kilku sekundach
zaobserwowali, że świeczka umieszczona w słoiku zgasła. Następnie jednomyślnie
stwierdzili, że ogień potrzebuje powietrza.
- „Gaszenie ognia”- maluszki bardzo chciały
choć przez chwilę zamienić się w strażaków i ugasić ognień. Razem z
wychowawczyniami zebrali materiały: sok z cytryny, sodę oczyszczoną, kwasek
cytrynowy oraz szklaną butelką i balon, z których utworzyli gaśnicę. Udało się
znakomicie- każdy skrzat za pomocą powstałej piany mógł ugasić palącą się
świeczkę.
Plastyczne inspiracje.
Skrzaty wykonały Żywiołek ognia metodą
stemplowania. Dzieci odbijały soje dłonie w trzech kolorach farby: czerwony,
pomarańczowy oraz żółty następnie przybijały ją na dużym arkusz papieru. Praca
plastyczna wyszła maluszkom znakomicie!
Książki, książeczki, bajeczki.
Najmłodsi przedszkolacy z ogromnym
zainteresowaniem wysłuchali oraz oglądali książkę Cz. Janczarskiego
pt.„Jak Wojtek został strażakiem”. Dzieci przeglądały również książeczki w
kąciku czytelniczym i wyszukiwały te, które są związane z ogniem.
Pobudzamy zmysły.
Skrzaty po raz pierwszy uczestniczyły w „Porannym
kręgu”. Salę wypełniły palące się świeczki oraz kadzidełka. Dzieci słuchały
muzyki klasycznej i w panującym nastroju wykonywały różne spokojne ćwiczenia do
muzyki poważnej.
Tworzymy.
Skrzaty wysłuchały utwór Manuela De Falla „Rytualny Taniec Ognia”, następnie każdy
z nich „zamienił się” w ogień i według własnego pomysłu utworzył „Taniec
płomieni”.
Opracowanie:
Sabina Erm
Dorota Sowa
Karolina Michoń
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz