niedziela, 12 lutego 2017

Przedszkole nr 48 z oddziałami integracyjnymi w Zabrzu OGIEŃ

Sprawozdanie z realizacji projektu „ Żywiołki: OGIEŃ”

Grupa Kropki

Kącik tematyczny:

W naszym Kąciku Tematycznym umieściliśmy wszystkie przedmioty, które poznaliśmy podczas omawiania tematów związanych z OGNIEM. W związku z tym w kąciku nie mogło zabraknąć symbolu Żywiołka Ognia; ilustracji przedstawiających miejsca, gdzie ogień występuje; świeczek i zapałek, które wykorzystaliśmy podczas wykonywania doświadczeń i eksperymentów. Jednak najważniejszym elementem znajdującym się w kąciku było te utworzone i te namalowane przez nas ognisko, będące dla nas najważniejszym symbolem OGNIA.


Doświadczenia i eksperymenty:

Wykonywaliśmy następujące doświadczenia:
- „Zgaś zapałkę i zobacz co się stanie” – zapalaliśmy zapałkę, a następnie jedno z dzieci zdmuchiwało jej płomień. Obserwowaliśmy co się dzieje, kiedy zapałka gaśnie. Dzięki temu dowiedzieliśmy się, że po zgaszeniu w powietrzu pojawia się biały dym, o specyficznym zapachu.
  
- „Zapałka w wodzie” - zapalaliśmy zapałkę, a następnie jedno z dzieci wrzucało ją do szklanki z wodą. Okazało się, że zapalona zapałka w kontakcie z wodą po prostu gaśnie.

Zdjęcia nr: 7,8

- „Woskowa zapałka” – do tego doświadczenia potrzebna była świeczka. Po jej zapaleniu, należało wziąć nową zapałkę, zanurzyć jej czubek w wosku ze świeczki, a następnie przytrzymać zapałkę nad palącym się płomieniem. Bardzo zaskoczył nas efekt tego zabiegu – okazało się, że zapałka zapaliła się będąc w powietrzu!



„Fajerwerki” – to doświadczenie poległo, na wsypaniu pieprzu na płomień palącej się świeczki. Po chwili w powietrzu, pokazały się przeskakujące iskierki wyglądające jak małe fajerwerki!



„Kiedy gasną świece” – do tego doświadczenia wykorzystaliśmy 3 małe podgrzewacze. Jeden został ułożony na szklanej podstawce, a pozostałe dwa włożyliśmy do słoików – jeden był niższy a drugi wyższy. Wszystkie świeczki zostały zapalone. Po chwili słoiki, w których znalazły się świeczki zostały zakręcone. Okazało się, że bez powietrza płomień świeczek zgasł.

Plastyczne inspiracje:

Poznając miejsca, w których możemy spotkać ogień najbliższe okazało się dla nas ognisko. W związku z tym postanowiliśmy utworzyć ognisko, które mogłoby zostać dekoracją naszej sali. Do wykonania pracy plastycznej potrzebny był nam szary papier, farby oraz balony. Każdy z nas moczył swój balon w farbie, a następnie stemplował nim wycięte z szarego papieru ognisko.

Książki, książeczki, bajeczki:

Poznając żywioł jakim jest ogień, przeczytaliśmy wiersz w formie zagadki. Następnie szukaliśmy odpowiedzi wśród ilustracji ułożonych na dywanie. Dzięki temu dowiedzieliśmy się, gdzie możemy spotkać taki żywioł jakim jest ogień oraz jakie korzyści ale i niebezpieczeństwa wiążą się z jego wykorzystywaniem.

Pobudzamy zmysły:

Pobudzaliśmy zmysły sprawdzając jaki jest ogień – ciepły czy zimny. Każde chętne dziecko, mogło wyciągnąć rączkę nad palącą się świeczką i opisać swoje uczucia podczas wykonywania tej czynności.


Tworzymy:

Temat OGNIA zainspirował nas do ułożenia według naszego pomysłu „Tańca ognia”. Każde z dzieci otrzymało emblemat przedstawiający Iskierki, dzięki czemu każdy zamieniał się w tańczącą iskrę. Wszyscy mający emblematy, tańczyli według własnego pomysłu wokół naszego grupowego ogniska do specjalnej muzyki. Taniec nazwaliśmy „Kropkowym tańcem iskierek”.















Sprawozdanie z realizacji projektu „ Żywiołki: OGIEŃ”


Grupa Skrzaty
Tematyczny kącik.
W minionych miesiącach Skrzaty zapoznały się z nowym żywiołem jakim jest Ogień. Na początku wysłuchały wiersza pt. „Żywiołek ognia”. Następnie opowiadały, gdzie w utworze ukrył się ogień oraz odnajdywały te elementy na ilustracjach. Dzieci zapoznały się również z dawnymi i obecnymi źródłami światła: pochodnia, ognisko, świece, lampa naftowa oraz żarówki. I to właśnie te elementy zainspirowały najmłodszych przedszkolaków do utworzenia kącika tematycznego. Umieściły w nim: lampę naftową, świece, lampiony, znicze oraz żarówkę.

Doświadczenia i eksperymenty.
-„Właściwości ognia”- Skrzaty poprzez doświadczenie sprawdzały jaki jest ogień: przykładały rączki do zapalonej świeczki i stwierdzały, że ogień jest ciepły, gorący i niebezpieczny.
-„Przenoszenie ognia”- najmłodsi przedszkolacy wraz z wychowawczyniami sprawdzali jakie materiały przenoszą ogień. Po wielu eksperymentach udało im się przenieść ogień za pomocą drewnianych patyczków.
-„Czego potrzebuje ogień?- wychowankowie sprawdzali co jest potrzebne aby ogień mógł się palić. Jedną zapaloną świeczkę ułożyli na talerzyku a drugą umieścili w zamkniętym słoiku. Po kilku sekundach zaobserwowali, że świeczka umieszczona w słoiku zgasła. Następnie jednomyślnie stwierdzili, że ogień potrzebuje powietrza.
- „Gaszenie ognia”- maluszki bardzo chciały choć przez chwilę zamienić się w strażaków i ugasić ognień. Razem z wychowawczyniami zebrali materiały: sok z cytryny, sodę oczyszczoną, kwasek cytrynowy oraz szklaną butelką i balon, z których utworzyli gaśnicę. Udało się znakomicie- każdy skrzat za pomocą powstałej piany mógł ugasić palącą się świeczkę.

Plastyczne inspiracje.
Skrzaty wykonały Żywiołek ognia metodą stemplowania. Dzieci odbijały soje dłonie w trzech kolorach farby: czerwony, pomarańczowy oraz żółty następnie przybijały ją na dużym arkusz papieru. Praca plastyczna wyszła maluszkom znakomicie!

Książki, książeczki, bajeczki.
Najmłodsi przedszkolacy z ogromnym zainteresowaniem wysłuchali oraz oglądali książkę Cz. Janczarskiego pt.„Jak Wojtek został strażakiem”. Dzieci przeglądały również książeczki w kąciku czytelniczym i wyszukiwały te, które są związane z ogniem.

Pobudzamy zmysły.
Skrzaty po raz pierwszy uczestniczyły w „Porannym kręgu”. Salę wypełniły palące się świeczki oraz kadzidełka. Dzieci słuchały muzyki klasycznej i w panującym nastroju wykonywały różne spokojne ćwiczenia do muzyki poważnej.

Tworzymy.
Skrzaty wysłuchały utwór Manuela De Falla  „Rytualny Taniec Ognia”, następnie każdy z nich „zamienił się” w ogień i według własnego pomysłu utworzył „Taniec płomieni”.

Opracowanie:
Sabina Erm
Dorota Sowa
Karolina Michoń

















Brak komentarzy:

Prześlij komentarz