Sprawozdanie
z przeprowadzonych zajęć z żywiołem –Ogień
w Niepublicznym Przedszkolu „ Koralik” w
Sochaczewie Gr. Motylki – 6 latki
1. Kącik
tematyczny tworzyliśmy wspólnie z dziećmi poprzez dokładanie
przedmiotów kojarzących się nam z ogniem. W kąciku znajduje się : Świeczka,
węgiel, zapalniczka, zapałki, woda, gaśnica, wóź strażacki, koc, drewno.
2.
Doświadczenia i eksperymenty
·
Co się pali ?
Do palącej się świeczki
przykładamy różne materiały np. drewno, szkło, metal, bawełna, wełna, plastik
itp. Dzieci przed eksperymentem omawiają czy dany materiał się spali czy nie. Następnie
obserwują eksperyment i wyciągają
wnioski.
·
Czego potrzebuje ogień?
Zapalamy świeczki, dwie
z nich stawiamy na pokrywce, nakrywamy je słoikami i w tej pozycji zakręcamy.
Najpierw wszystkie świeczki pałą się jednakowo mocno, po chwili płomień w małym
słoiku gaśnie, jakby ktoś go zdmuchnął, nieco dłużej pali się świeczka w dużym
słoiku, ale też gaśnie.
·
Co powstaje podczas spalania świeczki?
Przez kilka minut
nauczyciel trzyma talerz nad płomieniem, która po chwili pokryje się sadzą.
·
Ognioodporny balon
W trakcie pierwszej
próby przysuwamy pusty balon nad świeczką. Balon powinien nam pęknąć. Druga
próbę podejmujemy napełniając balon zimna wodą i znów przysuwamy go nad świeczką.
·
Zaczarowany kolor ognia
Do świeczki wkładamy
igłę, którą wcześniej obtoczyliśmy w soli. Następnie igłę wkładamy do ognia i
go obserwujemy .Ogień powinien zmienić kolor.
3.
Plastyczne inspiracje – Na moje
pytanie „ Czym jest serce ognia ?” dzieci odpowiedziały, że jest to wulkan,
który został wykonany przez przedszkolaków według ich własnego pomysłu i
wyobraźni.
4.Książki, książeczki,
bajeczki – W trakcie dnia oglądaliśmy oraz czytaliśmy
książki, które znajdowały się w naszej bibliotece. Były to książki pod tytułem
:
1.
„
Wulkany” Susanna Van Rose Wyd . Arkady 1992 r
2.
„ Pożary i Powodzie” Nicola Barber Wyd. Panteon 1999 r
3.
„ Wulkany – Dlaczego wybuchają ?” Philip
Steele Wyd. Panteon 1999 r
5. Pobudzamy zmysły
Ogień poznaliśmy za
pomocą zmysłu wzroku oraz dotyku. Wykorzystaliśmy do tego małą świeczkę.
Poprzez zmysły dowiedzieliśmy się, że ogień ma kolor i nieokreślony kształt.
Jest gorący i cały czas się porusza.
6. Tworzymy
-Na koniec zajęć
6-latki ułożyły wiersz o ogniu :
Od ognia zapala się
świeczka
Nagle po całym pokoju
świeci światło
W piecu zapala się
ogień
I w domu ciepło nam
jest.
Ogień choć bardzo
niebezpieczny
Dla nas ludzi bardzo
ważny jest
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz