niedziela, 12 lutego 2017

Niepubliczne przedszkole "Koralik" w Sochaczewie OGIEŃ

Sprawozdanie z przeprowadzonych zajęć z żywiołem –Ogień  w Niepublicznym Przedszkolu                       „ Koralik” w Sochaczewie Gr. Motylki – 6 latki
1.      Kącik tematyczny tworzyliśmy wspólnie z dziećmi poprzez dokładanie przedmiotów kojarzących się nam z ogniem. W kąciku znajduje się : Świeczka, węgiel, zapalniczka, zapałki, woda, gaśnica, wóź strażacki, koc, drewno.
2.      Doświadczenia i eksperymenty
·         Co się pali ?
Do palącej się świeczki przykładamy różne materiały np. drewno, szkło, metal, bawełna, wełna, plastik itp. Dzieci przed eksperymentem omawiają czy dany  materiał się spali czy nie. Następnie obserwują  eksperyment i wyciągają wnioski.
·         Czego potrzebuje ogień?
Zapalamy świeczki, dwie z nich stawiamy na pokrywce, nakrywamy je słoikami i w tej pozycji zakręcamy. Najpierw wszystkie świeczki pałą się jednakowo mocno, po chwili płomień w małym słoiku gaśnie, jakby ktoś go zdmuchnął, nieco dłużej pali się świeczka w dużym słoiku, ale też gaśnie.
·         Co powstaje podczas spalania świeczki?
Przez kilka minut nauczyciel trzyma talerz nad płomieniem, która po chwili pokryje się sadzą.
·         Ognioodporny balon
W trakcie pierwszej próby przysuwamy pusty balon nad świeczką. Balon powinien nam pęknąć. Druga próbę podejmujemy napełniając balon zimna wodą i znów  przysuwamy go nad świeczką.
·         Zaczarowany kolor ognia
Do świeczki wkładamy igłę, którą wcześniej obtoczyliśmy w soli. Następnie igłę wkładamy do ognia i go obserwujemy .Ogień powinien zmienić kolor.
3.  Plastyczne inspiracje – Na  moje pytanie „ Czym jest serce ognia ?” dzieci odpowiedziały, że jest to wulkan, który został wykonany przez przedszkolaków według ich własnego pomysłu i wyobraźni.

4.Książki, książeczki, bajeczki – W trakcie dnia oglądaliśmy oraz czytaliśmy książki, które znajdowały się w naszej bibliotece. Były to książki pod tytułem :
1.      „ Wulkany” Susanna Van Rose Wyd . Arkady 1992 r
2.      „ Pożary i Powodzie”  Nicola Barber Wyd. Panteon 1999 r
3.      „ Wulkany – Dlaczego wybuchają ?” Philip Steele Wyd. Panteon 1999 r
5. Pobudzamy zmysły
Ogień poznaliśmy za pomocą zmysłu wzroku oraz dotyku. Wykorzystaliśmy do tego małą świeczkę. Poprzez zmysły dowiedzieliśmy się, że ogień ma kolor i nieokreślony kształt. Jest gorący i cały czas się porusza.
6. Tworzymy -Na koniec zajęć  6-latki  ułożyły wiersz o ogniu : 
Od ognia zapala się świeczka
Nagle po całym pokoju świeci światło
W piecu zapala się ogień
I w domu ciepło nam jest.
Ogień choć bardzo niebezpieczny
Dla nas ludzi bardzo ważny jest












Brak komentarzy:

Prześlij komentarz