niedziela, 12 lutego 2017

Niepubliczne Przedszkole "Liczmanek w Poznaniu OGIEŃ

Sprawozdanie
 z realizacji  działań projektu edukacyjnego  „Żywiołki-Ogień” zrealizowanego w gr. „Motylki” (3-latki) w Niepublicznym Przedszkolu „Liczmanek" w Poznaniu.
(oprac. Katarzyna Moskalik)

Zajęcia w ramach projektu zostały zorganizowane w grupie 3-latków w dniach 12-13 grudnia 2016 r. Projektowi zostały poświęcone 2 zajęcia dydaktyczne oraz różne, pomniejsze aktywności w ciągu dnia. 

Realizując temat starałam się znaleźć z dziećmi  odpowiedź na pytania:
-        czym jest ogień? jakie są jego właściwości?
-        jakie niebezpieczeństwa niesie ze sobą ogień, a jakie korzyści?
-        w jaki sposób ogień jest wykorzystywany na co dzień?
-        jakie są sposoby gaszenia ognia?
-        jak należy zachować się w przypadku pożaru?
-         
Podczas poszukiwań odpowiedzi miały miejsce m.in. następujące aktywności:



1. Kącik tematyczny

Wraz z dziećmi i przy wsparciu rodziców stworzyłam i sukcesywnie wzbogacałam kącik tematyczny poświęcony żywiołowi. Dzieci dowiedziały się, dlaczego takie „miejsce” pojawi się w naszej sali, co się w nim znajdzie (lub znaleźć może) i jak z takim kącikiem należy „postępować”. Przede wszystkim znalazły się tam różnorodne pozycje książkowe z zakresu literatury dziecięcej, a dotyczące np. postępowania z ogniem, bajki o strażakach etc.  Kącik został wzbogacony o zabawkowe narzędzia strażaka (kask, gaśnica, łom itp.), a także o miniaturę wulkanu, który został wykorzystany podczas zabawy badawczej (wprowadzającej w sytuację edukacyjną), prezentującej wybuch i „działanie” wulkanu



2. Doświadczenia i eksperymenty.


Doświadczeniom i eksperymentom zostały poświęcone osobne zajęcia, w trakcie których dzieci mogły zaobserwować właściwości ognia, podstawowe zasady i reguły z nim związane (np. ogień potrzebuje tlenu), sposoby gaszenia ognia. Zajęcia - w ramach współpracy z rodzicami - poprowadził Szalony Profesor, tata Lidzi, który w przebraniu poprowadził zabawy badawcze, formułując wspólnie z dziećmi ważne wnioski, płynące z tych zabaw. Dzieci aktywnie uczestniczyły w zabawach i eksperymentach, w specjalistycznych rękawicach i goglach, mogły przykrywać świeczki słoikiem i gasić ogień przy pomocy skonstruowanej naocznie - podczas doświadczenia - gaśnicy. Domknięciem zajęć była „zabawa ogniem” (ciepłe ognie), która stanowiła pretekst do krótkiej rozmowy nt. niebezpieczeństw i zasady postępowania z ogniem.



3. Plastyczne inspiracje.

Wykorzystując farby akrylowe (pomarańczowe i czerwone) dzieci stworzyły na dużym, blokowym arkuszu ognisko, odciskając kolejno swoje dłonie (w określony kształt).

4. Książki, książeczki, bajeczki.


W kąciku badawczym dzieci miały swobodny dostęp do książek i książeczek poświęconym pracy strażaków, w przystępny i obrazowy sposób prezentujące ich pracę oraz miejsce, jakim jest jednostka straży pożarnej (m.in.  „Co słychać w straży pożarnej?” i „Mam przyjaciela strażaka”).  Ponownie też wykorzystana została książka p. Mizielińskich „Pod ziemią/pod wodą”, która m.in. przybliżała dzieciom tematykę wulkanów.


5. Pobudzamy zmysły.

Zmysły pobudzane były w trakcie zajęć dydaktycznych, które wprowadzały dzieci w sytuację edukacyjną, a gdzie wykorzystałam m.in. plansze i ilustracje, które aktywnie stymulowały zainteresowanie tematyką. Przede wszystkim jednak zmysły dzieci zostały pobudzone podczas zajęć badawczych i eksperymentalnych z udziałem zaproszonego gościa.  Dzieci oglądały ogień, próbowały „powąchać ogień”, a także „dotknąć go”, ale jedynie z wykorzystaniem gaśnicy.


Rymowanka:

Woda, woda,  bardzo potrzebna jest!
Skąd się bierze, my już wiemy,
do kranu rurami ją pompujemy.
Ludziom i roślinom potrzebna do życia,

do naczyń, zębów i auta umycia. 








Brak komentarzy:

Prześlij komentarz