Sprawozdanie
z realizacji działań projektu edukacyjnego „Żywiołki-Ogień” zrealizowanego w gr. „Motylki”
(3-latki) w Niepublicznym Przedszkolu „Liczmanek" w Poznaniu.
(oprac. Katarzyna Moskalik)
Zajęcia w ramach projektu zostały zorganizowane w grupie
3-latków w dniach 12-13
grudnia 2016 r. Projektowi zostały poświęcone 2 zajęcia dydaktyczne oraz różne, pomniejsze aktywności w ciągu
dnia.
Realizując temat starałam się znaleźć z dziećmi odpowiedź na pytania:
-
czym jest ogień? jakie są jego właściwości?
-
jakie niebezpieczeństwa
niesie ze sobą ogień, a jakie korzyści?
-
w jaki sposób ogień jest
wykorzystywany na co dzień?
-
jakie są sposoby
gaszenia ognia?
-
jak należy zachować się
w przypadku pożaru?
-
Podczas poszukiwań odpowiedzi miały miejsce m.in. następujące
aktywności:
1. Kącik tematyczny
Wraz z dziećmi i przy wsparciu rodziców stworzyłam i
sukcesywnie wzbogacałam kącik tematyczny poświęcony żywiołowi. Dzieci dowiedziały
się, dlaczego takie „miejsce” pojawi się w naszej sali, co się w nim znajdzie
(lub znaleźć może) i jak z takim kącikiem należy „postępować”. Przede wszystkim
znalazły się tam różnorodne pozycje książkowe z zakresu literatury dziecięcej,
a dotyczące np. postępowania z ogniem, bajki o strażakach etc. Kącik został wzbogacony o zabawkowe narzędzia
strażaka (kask, gaśnica, łom itp.), a także o miniaturę wulkanu, który został wykorzystany
podczas zabawy badawczej (wprowadzającej w sytuację edukacyjną), prezentującej
wybuch i „działanie” wulkanu
2. Doświadczenia i eksperymenty.
Doświadczeniom
i eksperymentom zostały poświęcone osobne zajęcia, w trakcie których dzieci
mogły zaobserwować właściwości ognia, podstawowe zasady i reguły z nim związane
(np. ogień potrzebuje tlenu), sposoby gaszenia ognia. Zajęcia - w ramach
współpracy z rodzicami - poprowadził Szalony Profesor, tata Lidzi, który w
przebraniu poprowadził zabawy badawcze, formułując wspólnie z dziećmi ważne
wnioski, płynące z tych zabaw. Dzieci aktywnie uczestniczyły w zabawach i
eksperymentach, w specjalistycznych rękawicach i goglach, mogły przykrywać
świeczki słoikiem i gasić ogień przy pomocy skonstruowanej naocznie - podczas
doświadczenia - gaśnicy. Domknięciem zajęć była „zabawa ogniem” (ciepłe ognie),
która stanowiła pretekst do krótkiej rozmowy nt. niebezpieczeństw i zasady
postępowania z ogniem.
3. Plastyczne inspiracje.
Wykorzystując farby akrylowe (pomarańczowe i czerwone) dzieci
stworzyły na dużym, blokowym arkuszu ognisko, odciskając kolejno swoje dłonie
(w określony kształt).
4. Książki, książeczki, bajeczki.
W kąciku badawczym dzieci miały swobodny dostęp do książek i
książeczek poświęconym pracy strażaków, w przystępny i obrazowy sposób
prezentujące ich pracę oraz miejsce, jakim jest jednostka straży pożarnej (m.in. „Co
słychać w straży pożarnej?” i „Mam przyjaciela strażaka”). Ponownie też wykorzystana została książka p.
Mizielińskich „Pod ziemią/pod wodą”, która m.in. przybliżała dzieciom tematykę wulkanów.
5. Pobudzamy zmysły.
Zmysły pobudzane były w trakcie zajęć dydaktycznych, które
wprowadzały dzieci w sytuację edukacyjną, a gdzie wykorzystałam m.in. plansze i ilustracje, które aktywnie stymulowały zainteresowanie
tematyką. Przede wszystkim jednak zmysły dzieci zostały pobudzone podczas zajęć
badawczych i eksperymentalnych z udziałem zaproszonego gościa. Dzieci oglądały ogień, próbowały „powąchać ogień”,
a także „dotknąć go”, ale jedynie z wykorzystaniem gaśnicy.
Rymowanka:
Woda, woda, bardzo potrzebna jest!
Skąd się bierze, my już wiemy,
do kranu rurami ją pompujemy.
Ludziom i roślinom potrzebna do życia,
do naczyń, zębów i auta umycia.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz