niedziela, 12 lutego 2017

Publiczny zespół przedszkolno - szkolny z nauczaniem języka mniejszości narodowej j. niemieckiego Kędzierzyn Koźle OGIEŃ

SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI PROJEKTU EDUKACYJNEGO „ŻYWIOŁKI” W PUBLICZNYM ZESPOLE
PRZEDSZKOLNO-SZKOLNYM Z NAUCZANIEM JĘZYKA MNIEJSZOŚCI NARODOWEJ – JĘZYKA NIEMIECKIEGO W KĘDZIERZYNIE-KOŹLU / PUBLICZNE PRZEDSZKOLE UL. SUCHARSKIEGO 52 W KĘDZIERZYNIE-KOŹLU

OGIEŃ
  1. Kącik tematyczny
Zakładając „Kącik tematyczny” duży wkład w wykonanie dekoracji miały dzieci. Dzieci wycinały nożyczkami płomyki, pomagały w przyklejaniu bibuły na okna, brały udział w układaniu całej kompozycji „Kącika tematycznego”. W „Kąciku tematycznym” zostały umieszczone pomocne lupy, kaski strażackie, zapałki, zapalniczki, różnego rodzaju świeczki, wozy strażackie. Nie zabrakło również książeczek zawierających tematykę związaną z ogniem. Po przeprowadzonych eksperymentach ich część została przeniesiona do naszego „Kącika tematycznego” np.: pojemniki z woskiem, sadza i popiół, świeca zalana wodą.
  1. Doświadczenia i eksperymenty
a)      „Płomień” – obserwacja małego płomyka świecy; dzieci opowiadają co widzą, jak wygląda płomień, jak powstaje wosk płynny.
b)     „Zdmuchiwanie ognia” – dzieci dmuchają na płomień świecy. Dochodzą do wniosku, że mały płomień ognia nie jest groźny.
c)      „Płomień z talerzykiem” – dzieci z pomocą nauczycielek przykładają biały talerzyk do zapalonej świecy. Dochodzą do wniosku, że spód talerzyka zmienia barwę na czarną.
d)     „Czy płomień zgaśnie?” – dzieci wraz z pomocą nauczycielek zapalają jedną świeczkę i przykrywają ją słoikiem i obserwują co się stanie. Dochodzą do wniosku, że aby palił się ogień potrzebne jest powietrze.
e)      „Płomień i woda” - dzieci wraz z pomocą nauczycielek zapalają jedną świeczkę, po czym zalewają płomień wodą. Dochodzą do wniosku, że woda gasi płomień świecy.
f)       „Popiół i sadza” - dzieci wraz z pomocą nauczycielek opalają biały talerzyk świecą i spalają jedną białą kartkę. Dzieci dochodzą do wniosku, że na talerzyku tworzy się sadza, a z kartki papieru tworzy się popiół.

  1. Plastyczne inspiracje
a)      Praca plastyczna „Smok”
Nauczycielki przygotowują dla każdego dziecka kartę z sylwetą smoka ziejącego ogniem. Dzieci wydzierają z kolorowego papieru smoka, tło malują farbami, natomiast ogień wyklejają z czerwonej bibuły.
b)     Opaski – wspólne wykonanie papierowych opasek na głowę, wycinanie przez dzieci płomyków ognia i przyklejanie ich do opasek. Opaski zostały wykorzystane podczas przeprowadzania eksperymentów i doświadczeń.
  1. Książki, książeczki, bajeczki:
a)      „Dziewczynka z zapałkami”  H. Ch. Andersen
b)      „Oczy smoków” I. Landau
c)      „Zapałka”  J.Brzechwa
  1. Pobudzamy zmysły:
a)      Projekcja bajki „Strażak Sam – kolor czerwony”
Nauczycielki prezentują dzieciom bajkę animowaną „Strażak Sam – kolor czerwony”. Omówienie treści bajki, wyjaśnienie niezrozumiałych wyrazów i zwrotów.
b)      Burza mózgów „Zagrożenia związane ze zjawiskiem ognia oraz sposoby postępowania w chwili zagrożenia”
Nauczyciel zapisuje na kartce papieru propozycje dzieci dotyczące zagrożeń związanych z ogniem.
c)      Zagadka „Kto jest bohaterem naszego spotkania?”
Gdy go widzimy bardzo się boimy
I szybko na straż pożarną dzwonimy. (OGIEŃ)
  1. Tworzymy:
a)      Nauka piosenki Śpiewające Brzdące „Pali się”
I.                   Uwaga, uwaga, uwaga z ogniem to nie jest zabawa.
Właśnie zapalił się dom, po strażaków dzwoń.
Ref. 998 cały dom się pali, przyjeżdżajcie szybko strażacy wspaniali,
998                       cały dom się pali, gaście szybko pożar strażacy wspaniali.
II.                Uwaga, uwaga, uwaga z ogniem to nie jest zabawa.
Właśnie zapalił się las, na strażaków czas.
Ref. 998 cały las się pali, przyjeżdżajcie szybko strażacy wspaniali,
998           cały las się pali, gaście szybko pożar strażacy wspaniali
b)     Nauka rymowanki „Ogień”
Pali się w kominku, pali się w piecu,
Czerwony, bardzo gorący i szybko się tlący.
Z nim nie ma żartów, więc uważamy
I nigdy sami go nie rozpalamy.
Bo to niebezpieczna rzecz
I każdy powinien o tym wiedzieć.
c)       „Piłka parzy” – dzieci ustawione w kole podają sobie piłkę z rąk do rąk. Na hasło „Piłka parzy” dziecko, które ma piłkę w ręce szybko ją puszcza i podaje do następnej osoby.
d)     „Pożar” – dzieci biegają dookoła chusty animacyjnej. Na hasło „Pożar” dzieci stają na każdy kolor z wyjątkiem koloru czerwonego.
e)      „Pożar” – dzieci biegają po całej Sali w rytm tamburynu. Na hasło „Pożar” dzieci przykucają i zasłaniają swoją głowę.



















Brak komentarzy:

Prześlij komentarz