SPRAWOZDANIE
Z REALIZACJI PROJEKTU EDUKACYJNEGO „ŻYWIOŁKI” W PUBLICZNYM ZESPOLE
PRZEDSZKOLNO-SZKOLNYM
Z NAUCZANIEM JĘZYKA MNIEJSZOŚCI NARODOWEJ – JĘZYKA NIEMIECKIEGO W
KĘDZIERZYNIE-KOŹLU / PUBLICZNE PRZEDSZKOLE UL. SUCHARSKIEGO 52 W
KĘDZIERZYNIE-KOŹLU
OGIEŃ
- Kącik
tematyczny
Zakładając
„Kącik tematyczny” duży wkład w wykonanie dekoracji miały dzieci. Dzieci wycinały nożyczkami płomyki, pomagały w
przyklejaniu bibuły na okna, brały udział w układaniu całej kompozycji „Kącika
tematycznego”. W „Kąciku tematycznym” zostały umieszczone pomocne lupy, kaski
strażackie, zapałki, zapalniczki, różnego rodzaju świeczki, wozy strażackie. Nie
zabrakło również książeczek zawierających tematykę związaną z ogniem. Po
przeprowadzonych eksperymentach ich część została przeniesiona do naszego
„Kącika tematycznego” np.: pojemniki z woskiem,
sadza i popiół, świeca zalana wodą.
- Doświadczenia
i eksperymenty
a)
„Płomień”
– obserwacja
małego płomyka świecy; dzieci opowiadają co widzą, jak wygląda płomień, jak
powstaje wosk płynny.
b)
„Zdmuchiwanie
ognia” – dzieci dmuchają na płomień świecy. Dochodzą do
wniosku, że mały płomień ognia nie jest groźny.
c)
„Płomień
z talerzykiem” – dzieci z pomocą nauczycielek
przykładają biały talerzyk do zapalonej świecy. Dochodzą do wniosku, że spód
talerzyka zmienia barwę na czarną.
d)
„Czy
płomień zgaśnie?” – dzieci wraz z pomocą nauczycielek
zapalają jedną świeczkę i przykrywają ją słoikiem i obserwują co się stanie.
Dochodzą do wniosku, że aby palił się ogień potrzebne jest powietrze.
e)
„Płomień
i woda” - dzieci wraz z pomocą nauczycielek zapalają jedną
świeczkę, po czym zalewają płomień wodą. Dochodzą do wniosku, że woda gasi
płomień świecy.
f)
„Popiół
i sadza” - dzieci wraz z pomocą nauczycielek opalają
biały talerzyk świecą i spalają jedną białą kartkę. Dzieci dochodzą do wniosku,
że na talerzyku tworzy się sadza, a z kartki papieru tworzy się popiół.
- Plastyczne
inspiracje
a)
Praca
plastyczna „Smok”
Nauczycielki
przygotowują dla każdego dziecka kartę z sylwetą smoka ziejącego ogniem. Dzieci
wydzierają z kolorowego papieru smoka, tło malują farbami, natomiast ogień
wyklejają z czerwonej bibuły.
b)
Opaski
–
wspólne wykonanie papierowych opasek na głowę, wycinanie przez dzieci płomyków
ognia i przyklejanie ich do opasek. Opaski zostały wykorzystane podczas
przeprowadzania eksperymentów i doświadczeń.
- Książki,
książeczki, bajeczki:
a)
„Dziewczynka z zapałkami” H. Ch. Andersen
b)
„Oczy smoków” I. Landau
c)
„Zapałka” J.Brzechwa
- Pobudzamy zmysły:
a)
Projekcja
bajki „Strażak Sam – kolor czerwony”
Nauczycielki
prezentują dzieciom bajkę animowaną „Strażak Sam – kolor czerwony”. Omówienie
treści bajki, wyjaśnienie niezrozumiałych wyrazów i zwrotów.
b) Burza mózgów „Zagrożenia związane ze zjawiskiem ognia oraz sposoby postępowania w
chwili zagrożenia”
Nauczyciel
zapisuje na kartce papieru propozycje dzieci dotyczące zagrożeń związanych z
ogniem.
c)
Zagadka
„Kto jest bohaterem naszego spotkania?”
Gdy go widzimy bardzo się boimy
I szybko na straż pożarną dzwonimy.
(OGIEŃ)
- Tworzymy:
a)
Nauka
piosenki Śpiewające Brzdące „Pali się”
I.
Uwaga,
uwaga, uwaga z ogniem to nie jest zabawa.
Właśnie
zapalił się dom, po strażaków dzwoń.
Ref.
998 cały dom się pali, przyjeżdżajcie szybko strażacy wspaniali,
998
cały
dom się pali, gaście szybko pożar strażacy wspaniali.
II.
Uwaga,
uwaga, uwaga z ogniem to nie jest zabawa.
Właśnie
zapalił się las, na strażaków czas.
Ref.
998 cały las się pali, przyjeżdżajcie szybko strażacy wspaniali,
998
cały
las się pali, gaście szybko pożar strażacy wspaniali
b)
Nauka
rymowanki „Ogień”
Pali się w kominku, pali się w piecu,
Czerwony, bardzo gorący i szybko
się tlący.
Z nim nie ma żartów, więc uważamy
I nigdy sami go nie rozpalamy.
Bo to niebezpieczna rzecz
I każdy powinien o tym wiedzieć.
c)
„Piłka parzy” – dzieci ustawione w kole podają
sobie piłkę z rąk do rąk. Na hasło „Piłka parzy” dziecko, które ma piłkę w ręce
szybko ją puszcza i podaje do następnej osoby.
d)
„Pożar” – dzieci biegają dookoła
chusty animacyjnej. Na hasło „Pożar” dzieci stają na każdy kolor z wyjątkiem
koloru czerwonego.
e)
„Pożar” – dzieci biegają po całej Sali
w rytm tamburynu. Na hasło „Pożar” dzieci przykucają i zasłaniają swoją głowę.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz