Punkt Przedszkolny „Centrum Zabawy” w Gdańsku - OGIEŃ
Sprawozdanie z
realizacji działań
projektu edukacyjnego
ŻYWIOŁKI – OGIEŃ zrealizowanego w grupie ,,PSZCZÓŁKI” w Punkcie
Przedszkolnym ,,Centrum Zabawy” przy Przedszkolu Niepublicznym ,,Parkowe Wzgórze”
w GDAŃSKU
Grupa
dzieci 5-6-letnich - „Pszczółki”
Do
realizacji drugiego etapu projektu „
Żywiołki” przystąpiliśmy z równie wielkim zapałem jak do pierwszego. Zgodnie z
wymaganiami projektu w poniższych punktach opisujemy nasze działania.
1.KĄCIK TEMATYCZNY
W naszym kąciku tematycznym OGIEŃ znalazły się
potrzebne materiały do działań w ramach tego żywiołu: pojemniki o różnej wielkości i kształtach,
potrzebne do doświadczeń akcesoria, gry, książki, układanki. Z przyczyn
oczywistych nie było tam źródeł ognia- zapałek, zapalniczek itp.
2. DOŚWIADCZENIA I EKSPERYMENTY
W eksperymentach dbałyśmy o bezpieczeństwo i
towarzyszyliśmy dzieciom.
Zaczęliśmy jak zawsze od obserwacji. Wykorzystaliśmy szczególny dzień -
,,Andrzejki”. Dzieci w strojach czarodziejek, wróżek, czarodziejów.. usiadły w
kole w zaciemnionej sali, z zamkniętymi
oczami. Gdy otworzyły oczy zobaczyły zapaloną świeczkę. Taki ,,nastrój” wprowadził nas w temat - ,,Ogień”.
Rozmawialiśmy jaki jest ogień. Poznaliśmy ,,Mit o Prometeuszu”. Dzieci
zobaczyły prezentację multimedialną ,,Od błyskawicy do żarówki”.
Nasze eksperymenty rozpoczęliśmy od ustalenia, czym jest ogień i czy jest
potrzebny?
- „Zapal-zdmuchnij”- nauczycielka zapala
świeczkę a dzieci kolejno ja zdmuchują.
-„Płomyk”- obserwacja
zachowania się płomienia w ciszy, gdy lekko dmucha , gdy mocniej wieje.
- „Fajerwerki”-
posypywanie płomienia pieprzem.
- ,,Właściwości
ognia” - ciepło
Materiały: paląca się świeczka, słoik.
Przebieg: Zapaloną świeczkę przykrywamy słoikiem. Po kilku minutach delikatnie
dotykamy słoik. słoik jest ciepły. Wniosek: ogień daje nam ciepło.
- ,,Czego potrzebuje ogień?”
Materiały: trzy świeczki-podgrzewacze, mały i duży słoik
Przebieg: Zapalamy świeczki, dwie z nich stawiamy na pokrywce, nakrywamy
je słoikami i w tej pozycji zakręcamy. Najpierw wszystkie świeczki pałą
się jednakowo mocno, po chwili płomień w małym słoiku gaśnie, jakby ktoś go
zdmuchnął, nieco dłużej pali się świeczka w dużym słoiku, ale też gaśnie,
trzecia świeczka pali się cały czas.
Wniosek: podczas palenia płomień
zużywa „powietrze do oddychania", a dokładniej mówiąc - tlen. Kiedy go
zabraknie, płomień gaśnie. Aby świeczka się paliła, potrzebny jest tlen.
- ,,Znikająca woda”
Materiały: dwie podstawki, szklanka, świeczka, woda, zapałka.
Przebieg: Zapaloną świeczkę stawiamy na podstawce, na której znajduje się woda,
i przykrywamy szklanką. W trakcie eksperymentu świeczka zgaśnie, a woda
zostanie wessana ze spodka do szklanki.
Wniosek: Tlen z powietrza
podtrzymuje płomień świecy, kiedy tlenu pod szklanką zabraknie, płomień
zgaśnie. Powietrze, które zostanie w szklance, oziębi się i skurczy. W ten
sposób zrobi miejsce dla wody, która wciśnie się do szklanki.
- ,,Co powstaje podczas spalania
świeczki?”
Materiały: paląca się świeczka, łyżeczka.
Przebieg: Przez kilka sekund osoba dorosła trzyma łyżeczkę nad płomieniem,
która po chwili pokryje się sadzą.
Wniosek: sadza powstanie w trakcie
niepełnego spalania materiałów zawierających w swoim składzie chemicznym
węgiel.
Było jeszcze dużo więcej zabaw- eksperymentów z ogniem i o ogniu : smok ziejący ogniem –
wykorzystanie zimnych ogni.
Cały cykl zajęć poświęciliśmy na wykorzystanie ognia
jako źródła ciepła itp. (maszyny parowe, przetwarzanie ciepła na prąd).
3. INSPIRACJE PLASTYCZNE
Malowanie palcami „puchnącymi” farbami inspirowane
utworem M. de Falli „Taniec ognia”
„Wóz strażacki”- praca z wykorzystaniem surowców
wtórnych.
„Jestem iskierką”- rysowanie pastelami i malowanie
akwarelą.
,,Płonący ogień”- malowanie farbami plakatowymi
,,Strażacy i samochody”- kolorowanie obrazków
4.KSIĄŻKI, KSIĄŻECZKI, BAJECZKI
W naszej grupie zawsze po obiedzie jest czas na
czytanie. W czasie realizacji programu Żywiołki staraliśmy się wybierać książki związane z ogniem. Była „Dziewczynka
z zapałkami”, „Jak Wojtek został strażakiem”, „Bajka o ogniu”, „Bajka o
niebieskim smoku” ,„Płomyk”. Książki są
eksponowane w kąciku. Dzięki bardziej naukowym publikacjom dzieci pogłębiały swoją wiedzę, rozbudzały
ciekawość.
5.POBUDZAMY ZMYSŁY
Inspirując, czuwając nad pełnym bezpieczeństwem i
obserwując zachęcałyśmy naszych wychowanków do odkrywania i poznawania ognia
poprzez doświadczanie wielozmysłowe.
-„Co to jest ogień?”- „burza mózgów” na podstawie
obserwacji doświadczeń.
-„Płonące lody”- deser na zakończenie projektu .
-„Czy ogień słychać?”- ćwiczenia słuchowe z
wykorzystaniem ognia.
-„Lekcja ciszy”- przekazywanie sobie lampionika tak
aby nie zgasł płomień-wykorzystanie ledowej lampeczki.
- ,,Świeczka”- ćwiczenia oddechowe
Improwizacje ruchowe do utworu Manuela de Falli „ Taniec
ognia”.
6.TWORZYMY
Pomimo coraz chłodniejszych dni, grudzień jest miesiącem pełnym ciepła i
magii. Jeżeli ciepło, to oczywiście dom i ciepło domowego ogniska. Bardzo dużo
czasu poświęciliśmy na wzmacnianie więzi rodzinnych przygotowując wspólne Jasełka.
Lampiony- świeczniki jako prezent dla rodziców z
okazji świąt.
Kominek- źródło ciepła, przy którym czytaliśmy lub
śpiewaliśmy nastrojowe kolędy.
,,OGIEŃ”
W naszej sali kominek mamy
Jego ciepłem się ogrzewamy
W mroźne dni przy nim siadamy
I bajek słuchamy.
Opracowanie:
Irena Rosiak
Barbara
Prusaczyk
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz