niedziela, 12 lutego 2017

Punkt Przedszkolny „Centrum Zabawy” w Gdańsku OGIEŃ


 Punkt Przedszkolny „Centrum Zabawy” w Gdańsku  - OGIEŃ
Sprawozdanie z realizacji  działań
projektu edukacyjnego ŻYWIOŁKI – OGIEŃ  zrealizowanego w grupie ,,PSZCZÓŁKI” w Punkcie Przedszkolnym ,,Centrum Zabawy” przy Przedszkolu Niepublicznym ,,Parkowe Wzgórze” w GDAŃSKU

Grupa dzieci 5-6-letnich - „Pszczółki”
Do realizacji drugiego etapu projektu  „ Żywiołki” przystąpiliśmy z równie wielkim zapałem jak do pierwszego. Zgodnie z wymaganiami projektu w poniższych punktach opisujemy nasze działania.
1.KĄCIK TEMATYCZNY
W naszym kąciku tematycznym OGIEŃ znalazły się potrzebne materiały do działań w ramach tego żywiołu:  pojemniki o różnej wielkości i kształtach, potrzebne do doświadczeń akcesoria, gry, książki, układanki. Z przyczyn oczywistych nie było tam źródeł ognia- zapałek, zapalniczek itp.
2. DOŚWIADCZENIA I EKSPERYMENTY
W eksperymentach dbałyśmy o bezpieczeństwo i towarzyszyliśmy dzieciom.
Zaczęliśmy jak zawsze od obserwacji.  Wykorzystaliśmy szczególny dzień - ,,Andrzejki”. Dzieci w strojach czarodziejek, wróżek, czarodziejów.. usiadły w kole w zaciemnionej sali,  z zamkniętymi oczami. Gdy otworzyły oczy zobaczyły zapaloną świeczkę. Taki ,,nastrój”  wprowadził nas w temat - ,,Ogień”. Rozmawialiśmy jaki jest ogień. Poznaliśmy ,,Mit o Prometeuszu”. Dzieci zobaczyły prezentację multimedialną ,,Od błyskawicy do żarówki”.
Nasze eksperymenty rozpoczęliśmy  od ustalenia, czym jest ogień i czy jest potrzebny?
-  „Zapal-zdmuchnij”- nauczycielka zapala świeczkę a dzieci kolejno ja zdmuchują.
-„Płomyk”- obserwacja zachowania się płomienia w ciszy, gdy lekko dmucha , gdy mocniej wieje.
- „Fajerwerki”- posypywanie płomienia pieprzem.
- ,,Właściwości ognia” - ciepło

Materiały: paląca się świeczka, słoik.
Przebieg: Zapaloną świeczkę przykrywamy słoikiem. Po kilku minutach delikatnie dotykamy słoik. słoik jest ciepły. Wniosek: ogień daje nam ciepło.

- ,,Czego potrzebuje ogień?”
Materiały: trzy świeczki-podgrzewacze, mały i duży słoik
Przebieg: Zapalamy świeczki, dwie z nich stawiamy na pokrywce, nakrywamy je słoikami i w tej pozycji zakręcamy. Najpierw wszystkie świeczki pałą się jednakowo mocno, po chwili płomień w małym słoiku gaśnie, jakby ktoś go zdmuchnął, nieco dłużej pali się świeczka w dużym słoiku, ale też gaśnie, trzecia świeczka pali się cały czas.
Wniosek: podczas palenia płomień zużywa „powietrze do oddychania", a dokładniej mówiąc - tlen. Kiedy go zabraknie, płomień gaśnie. Aby świeczka się paliła, potrzebny jest tlen.

- ,,Znikająca woda”
Materiały: dwie podstawki, szklanka, świeczka, woda, zapałka.
Przebieg: Zapaloną świeczkę stawiamy na podstawce, na której znajduje się woda, i przykrywamy szklanką. W trakcie eksperymentu świeczka zgaśnie, a woda zostanie wessana ze spodka do szklanki.
Wniosek: Tlen z powietrza podtrzymuje płomień świecy, kiedy tlenu pod szklanką zabraknie, płomień zgaśnie. Powietrze, które zostanie w szklance, oziębi się i skurczy. W ten sposób zrobi miejsce dla wody, która wciśnie się do szklanki.

- ,,Co powstaje podczas spalania świeczki?”
Materiały: paląca się świeczka, łyżeczka.
Przebieg: Przez kilka sekund osoba dorosła trzyma łyżeczkę nad płomieniem, która po chwili pokryje się sadzą.
Wniosek: sadza powstanie w trakcie niepełnego spalania materiałów zawierających w swoim składzie chemicznym węgiel.


Było jeszcze dużo więcej zabaw- eksperymentów  z ogniem i o ogniu : smok ziejący ogniem – wykorzystanie zimnych ogni.
Cały cykl zajęć poświęciliśmy na wykorzystanie ognia jako źródła ciepła itp. (maszyny parowe, przetwarzanie ciepła na prąd).
3. INSPIRACJE PLASTYCZNE
Malowanie palcami „puchnącymi” farbami inspirowane utworem M. de Falli „Taniec ognia”
„Wóz strażacki”- praca z wykorzystaniem surowców wtórnych.
„Jestem iskierką”- rysowanie pastelami i malowanie akwarelą.
,,Płonący ogień”- malowanie farbami plakatowymi
,,Strażacy i samochody”- kolorowanie obrazków

4.KSIĄŻKI, KSIĄŻECZKI, BAJECZKI
W naszej grupie zawsze po obiedzie jest czas na czytanie. W czasie realizacji programu Żywiołki staraliśmy się wybierać  książki związane z ogniem. Była „Dziewczynka z zapałkami”, „Jak Wojtek został strażakiem”, „Bajka o ogniu”, „Bajka o niebieskim smoku” ,„Płomyk”.  Książki są eksponowane w kąciku. Dzięki bardziej naukowym publikacjom  dzieci pogłębiały swoją wiedzę, rozbudzały ciekawość.
5.POBUDZAMY ZMYSŁY
Inspirując, czuwając nad pełnym bezpieczeństwem i obserwując zachęcałyśmy naszych wychowanków do odkrywania i poznawania ognia poprzez doświadczanie wielozmysłowe.
-„Co to jest ogień?”- „burza mózgów” na podstawie obserwacji doświadczeń.
-„Płonące lody”- deser na zakończenie projektu .
-„Czy ogień słychać?”- ćwiczenia słuchowe z wykorzystaniem ognia.
-„Lekcja ciszy”- przekazywanie sobie lampionika tak aby nie zgasł płomień-wykorzystanie ledowej lampeczki.
- ,,Świeczka”- ćwiczenia oddechowe
Improwizacje ruchowe do utworu Manuela de Falli „ Taniec ognia”.

6.TWORZYMY
Pomimo coraz chłodniejszych dni,  grudzień jest miesiącem pełnym ciepła i magii. Jeżeli ciepło, to oczywiście dom i ciepło domowego ogniska. Bardzo dużo czasu poświęciliśmy na wzmacnianie więzi rodzinnych przygotowując wspólne Jasełka.
Lampiony- świeczniki jako prezent dla rodziców z okazji świąt.
Kominek- źródło ciepła, przy którym czytaliśmy lub śpiewaliśmy nastrojowe kolędy.

,,OGIEŃ”
W naszej sali kominek mamy
Jego ciepłem się ogrzewamy
W mroźne dni przy nim siadamy
I bajek słuchamy.

Opracowanie:
Irena Rosiak

Barbara Prusaczyk













Brak komentarzy:

Prześlij komentarz