SPRAWOZDANIE
Projekt
ŻYWIOŁKI 2
Ziemia
– głęboko pod ziemią
Zespół
Szkolno – Przedszkolny w Piątkowisku (grupa 3 i 4-latków i grupa 5-latków)
W
kwietniu w naszym przedszkolu realizowaliśmy I etap projektu „Żywiołki 2” – Ziemia
– głęboko pod ziemią.
1. Kącik
tematyczny
W grupie dzieci 3, 4- letnich zorganizowaliśmy kącik tematyczny, w którym umieściliśmy
w nim to, co związane jest z ziemią. Znalazły się w nim; różne rodzaje ziemi,
piasek, kamyki, łopatki, grabki, globus, skarby naszej ziemi - sól, węgiel oraz
plansze i ilustracje związane z tematem.
W kąciku tematycznym w grupie dzieci 5-letnich umieściliśmy
ziemię, łopatkę, mały globus, wulkan, dinozaury.
2. Doświadczenia
i eksperymenty
3,
4-latki:
Zaciekawieni
ilustracjami i opowieściami na temat wulkanów, postanowiliśmy przeprowadzić
eksperyment i sprawdzić czy uda nam się zrobić wybuchający wulkan.
Wybuchający
wulkan
wykorzystaliśmy
·
wodę,
·
sodę
oczyszczoną,
·
ocet,
·
barwnik
spożywczy (opcjonalnie),
·
łyżkę,
kubeczek, tacę, folię aluminiową, taśmę klejącą, nożyczki.
Na środku talerza ustawiliśmy szklankę. Przymocowaliśmy ją
do niego za pomocą taśmy klejącej. Tak przygotowaną konstrukcję owinęliśmy
folią aluminiową, by całkowicie pokrywała talerz ze szklanką. Na środku, w
miejscu szklanki, wycięliśmy dziurę i przymocowaliśmy brzegi folii do brzegów
szklanki.
Ustawiliśmy wulkan na tacy, by ciecz, która z niego
wypłynie, nie zalała podłogi. Do otworu wyciętego w folii aluminiowej wlaliśmy
2 łyżki wody, wsypaliśmy łyżkę sody oczyszczonej i wymieszaliśmy, aż się
rozpuści. Dodaliśmy trochę barwnika
spożywczego, aby lawa przybrała pożądany
kolor.
Do osobnego kubka nalaliśmy dwie łyżki octu. Wlaliśmy jednym
ruchem ocet z kubka do wulkanu i obserwowaliśmy reakcję, która zachodzi w jego
wnętrzu.
Obserwacja:
Wulkan wybucha pianą. W rzeczywistości są to bąble
napełnione dwutlenkiem węgla, który powstał z reakcji octu (kwasu) z sodą
oczyszczoną (zasada).
Wysialiśmy również
rzeżuchę i obserwowaliśmy jej wzrost, żeby lepiej można było obserwować jej
wzrost, wysialiśmy ją na wacie, przez co
dzieci łatwiej mogły przeprowadzać codzienne obserwacje.
5-latki:
Eksperyment
badawczy „Trzęsienie ziemi”
Materiały: plastelina, wałek, dwa kartony o takiej
samej grubości.
Przebieg: dwa kartony przykładamy ciasno do siebie – dwoje
dzieci trzyma je, aby się nie rozchodziły, a trzecie rozwałkowuje sporą ilość
plasteliny na samym środku. Powinien powstać placek przylegający do desek.
Dzieci poruszają kartonami w przeciwne strony i obserwują, jak plastelina pęka. Przedszkolaki starają się opisać
przebieg eksperymentu. Prowadzący może podpowiedzieć, że kartony pełniły role płyt tektonicznych, które w
momencie ścierania się doprowadziły do trzęsienia ziemi i w efekcie do jej
pęknięcia. Nauczyciel prezentuje zdjęcia, które pokazują tragiczne skutki
trzęsienia ziemi.
Eksperyment
badawczy „Erupcja wulkanu”
Materiały; wulkan z papieru, soda oczyszczona, ocet,
barszcz czerwony w proszku, płyn do
mycia naczyń, szklanka lub plastikowy kubek.
Przebieg: na szczycie wulkanu robimy krater, do
którego wkładamy plastikowy kubek. Do kubka wsypujemy sodę oczyszczoną. W
osobnej butelce mieszamy ocet, barszcz czerwony i kroplę płynu do mycia naczyń.
Zawartość butelki wlewamy do kubka. Nigdy nie wiadomo, którędy popłyną rzeki
lawy wulkanicznej – tak samo nasza lawa będzie płynęła w nieprzewidywalnym
kierunku. Nauczyciel prezentuje fotografię czynnego wulkanu i przeprowadza z
dziećmi rozmowę na temat niebezpieczeństwa, jakie stwarza wybuch wulkanu.
3. Plastyczne
inspiracje
3,
4-latki:
Wulkan - malowanie farbami
Ziemia - nasza planeta
- kolorowanie kredkami
5-latki:
Ziemioludki
– kreatywne przekształcanie nieużytków
Zadaniem dzieci jest wykorzystanie materiałów w pracy technicznej. Dzieci wymyślają postać
Ziemioludka i wykonują z udostępnionych materiałów przez nauczyciela.
Nasza Planeta Ziemia – wykonanie
obrazu ziemi
Nauczyciel przygotowuje kształt ziemi
z konturami wybranych kontynentów, po czym dzieci malują obraz Ziemi.
Malowane kamienie - rozwijanie twórczości
Dzieci otrzymują kamienie o płaskiej
powierzchni. Starają się „zmienić” kamień w jakieś zwierzątko np. biedronkę.
Medalion Przyjaciela Ziemi –
wykonanie pracy z gliny
Dzieci dostają po kawałku gliny, z którego formują
kulkę. Z kuli po przyciśnięciu dłonią powstaje krążek. W środku przedszkolaki
odbijają małe drzewko np. kształt choinki. W dowolnym miejscu za pomocą
wykałaczki wykonują otwór na tasiemkę (przewlekają tasiemkę po wyschnięciu
medalionu). Po wyschnięciu gliny malują medalion zieloną farbą.
4. Książki,
książeczki, bajeczki
3,
4-latki:
Przeglądaliśmy i
czytaliśmy następujące pozycje książkowe:
- „Rzepka” - Julian
Tuwim,
- „Świat w obrazkach” -
Przyroda, Góry, Nasza planeta
- Jane Walker „Potęga
żywiołów’ i „Katastrofy ekologiczne”
- Agnieszka Bator „Człowiek i przyroda”
5-latki:
W naszym kąciku
czytelniczym dzieci zapoznały się z różnymi pozycjami książkowymi tj.: Świat w
obrazkach: „Nasza planeta”, „Kosmos”, „Góry”, „Przyroda”, National Geographic
Tropem Natury Ziemia, Klęski żywiołowe, Jane Walker „Potęga żywiołów”, „Katastrofy
ekologiczne”
5. Pobudzamy
zmysły
3,
4-latki:
Zabawy z piaskiem:
- sprawdzaliśmy, czy
jest sypki, co się z nim dzieje, gdy dolejemy wody,
- zakopywaliśmy i
szukaliśmy przedmiotów w piasku,
-przesiewaliśmy piasek
przez sita,
„Kwiaty rosną” - zabawa
ruchowo - naśladowcza przy muzyce,
„ Taniec kwiatów’ -
improwizacja ruchowa,
„ Krecik w tunelu” -
zabawa z elementami pełzania i czołgania
5-latki:
Nasze zmysły rozbudzaliśmy następującymi
zabawami:
·
Ziemia życia – zabawa kołowa
Dzieci
siedzą w kręgu. Nauczyciel trzyma w dłoni grudkę ziemi i wypowiada zdanie: Ziemia
życia wędruje w krąg, niech wróci do moich rąk! Każdy przedszkolak przekazuje
grudkę następnej osobie, starając się jej nie rozkruszyć.
·
Przyjęcie pod ziemią – zabawa z
chustą animacyjną przy rymowance
Dzieci stoją
w kręgu, trzymając chustę animacyjną. Trzy wybrane osoby wchodzą pod chustę
jako „krecia rodzinka”. Pozostali uczestnicy chodzą w koło, wypowiadając
pierwszy wers rymowanki, po czym zatrzymują się i każdy z trójki „kretów”
klepie po stopach wybraną osobę. Jest to zaproszenie do „kreciej nory”.
„Goście” wchodzą pod chustę animacyjną i razem z „kretami” poruszają się w
rytmie dowolnej wesołej muzyki. Kiedy nauczyciel przerwie muzykę, osoby
trzymające chustę unoszą ją jak najwyżej i wypowiadają drugi wers rymowanki.
„Rodzina kretów” i „goście” wychodzą spod chusty i zajmują miejsce w kręgu.
Wybrana zostaje kolejna „Krecie rodzina” i zabawa toczy się dalej, tak jak
poprzednio.
Przyjęcie pod ziemią
Dziś
przyjęcie krety mają,
Kogo na nie
zapraszają?
Już
przyjęcie skończyć pora,
Opuszczona
krecia nora.
·
Taniec dla Ziemi – improwizacja ruchowa przy utworze
instrumentalnym
Przedszkolaki
stają w kole i chwytają za chustę animacyjną. Wariant I – poruszają chustą w
górę i w dół w rytmie muzyki. Wariant II
– mogą podnieść chustę wysoko, a pod spód mogą wejść np. dziewczynki i przez
chwilę swobodnie tańczyć, po czym wrócić do kręgu. Potem tańczą chłopcy.
6. Tworzymy
3,
4-latki:
Ekologia
ważna sprawa
dla
wszystkich małych i dużych ludzi.
O
ziemię naszą dbać trzeba
żeby
zawsze czysta była
kolorem
zielonym nam się odwdzięczyła.
5-latki:
Ekologia ważna rzecz, żeby zdrową
planetę mieć.
Pamiętajcie dzieci trzeba
segregować śmieci,
bo gdy nie segregujemy zdrowie
Ziemi rujnujemy.
Wszyscy razem przysięgamy:
twojego zdrowia zniszczyć nie damy!!!
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz