wtorek, 30 maja 2017

Zespół Szkolno – Przedszkolny w Piątkowisku ZIEMIA

SPRAWOZDANIE

Projekt ŻYWIOŁKI 2

Ziemia – głęboko pod ziemią

Zespół Szkolno – Przedszkolny w Piątkowisku (grupa 3 i 4-latków i grupa 5-latków)


W kwietniu w naszym przedszkolu realizowaliśmy I etap projektu „Żywiołki 2” – Ziemia – głęboko pod ziemią.

1.      Kącik tematyczny
W grupie  dzieci 3, 4- letnich zorganizowaliśmy kącik tematyczny, w którym umieściliśmy w nim to, co związane jest z ziemią. Znalazły się w nim; różne rodzaje ziemi, piasek, kamyki, łopatki, grabki, globus, skarby naszej ziemi - sól, węgiel oraz plansze i ilustracje związane z tematem.
W kąciku tematycznym w grupie dzieci 5-letnich umieściliśmy ziemię, łopatkę, mały globus, wulkan,  dinozaury.

2.      Doświadczenia i eksperymenty
3, 4-latki:
Zaciekawieni ilustracjami i opowieściami na temat wulkanów, postanowiliśmy przeprowadzić eksperyment i sprawdzić czy uda nam się zrobić wybuchający wulkan.
Wybuchający wulkan
wykorzystaliśmy
·         wodę,
·         sodę oczyszczoną,
·         ocet,
·         barwnik spożywczy (opcjonalnie),
·         łyżkę, kubeczek, tacę, folię aluminiową, taśmę klejącą, nożyczki.
Na środku talerza ustawiliśmy szklankę. Przymocowaliśmy ją do niego za pomocą taśmy klejącej. Tak przygotowaną konstrukcję owinęliśmy folią aluminiową, by całkowicie pokrywała talerz ze szklanką. Na środku, w miejscu szklanki, wycięliśmy dziurę i przymocowaliśmy brzegi folii do brzegów szklanki.
Ustawiliśmy wulkan na tacy, by ciecz, która z niego wypłynie, nie zalała podłogi. Do otworu wyciętego w folii aluminiowej wlaliśmy 2 łyżki wody, wsypaliśmy łyżkę sody oczyszczonej i wymieszaliśmy, aż się rozpuści.  Dodaliśmy trochę barwnika spożywczego, aby  lawa przybrała pożądany kolor.
Do osobnego kubka nalaliśmy dwie łyżki octu. Wlaliśmy jednym ruchem ocet z kubka do wulkanu i obserwowaliśmy reakcję, która zachodzi w jego wnętrzu.
Obserwacja:
Wulkan wybucha pianą. W rzeczywistości są to bąble napełnione dwutlenkiem węgla, który powstał z reakcji octu (kwasu) z sodą oczyszczoną (zasada).
Wysialiśmy również rzeżuchę i obserwowaliśmy jej wzrost, żeby lepiej można było obserwować jej wzrost,  wysialiśmy ją na wacie, przez co dzieci łatwiej mogły przeprowadzać codzienne obserwacje.

5-latki:
Eksperyment badawczy „Trzęsienie ziemi”
Materiały: plastelina, wałek, dwa kartony o takiej samej grubości.
Przebieg: dwa kartony przykładamy ciasno do siebie – dwoje dzieci trzyma je, aby się nie rozchodziły, a trzecie rozwałkowuje sporą ilość plasteliny na samym środku. Powinien powstać placek przylegający do desek. Dzieci poruszają kartonami w przeciwne strony i obserwują, jak plastelina  pęka. Przedszkolaki starają się opisać przebieg eksperymentu. Prowadzący może podpowiedzieć, że kartony  pełniły role płyt tektonicznych, które w momencie ścierania się doprowadziły do trzęsienia ziemi i w efekcie do jej pęknięcia. Nauczyciel prezentuje zdjęcia, które pokazują tragiczne skutki trzęsienia ziemi.
Eksperyment badawczy „Erupcja wulkanu”
Materiały; wulkan z papieru, soda oczyszczona, ocet, barszcz czerwony w  proszku, płyn do mycia naczyń, szklanka lub plastikowy kubek.
Przebieg: na szczycie wulkanu robimy krater, do którego wkładamy plastikowy kubek. Do kubka wsypujemy sodę oczyszczoną. W osobnej butelce mieszamy ocet, barszcz czerwony i kroplę płynu do mycia naczyń. Zawartość butelki wlewamy do kubka. Nigdy nie wiadomo, którędy popłyną rzeki lawy wulkanicznej – tak samo nasza lawa będzie płynęła w nieprzewidywalnym kierunku. Nauczyciel prezentuje fotografię czynnego wulkanu i przeprowadza z dziećmi rozmowę na temat niebezpieczeństwa, jakie stwarza wybuch wulkanu.

3.      Plastyczne inspiracje
3, 4-latki:
Wulkan - malowanie farbami
Ziemia - nasza planeta - kolorowanie kredkami

5-latki:
Ziemioludki – kreatywne przekształcanie nieużytków
Zadaniem dzieci jest wykorzystanie materiałów  w pracy technicznej. Dzieci wymyślają postać Ziemioludka i wykonują z udostępnionych materiałów przez nauczyciela.

Nasza Planeta Ziemia – wykonanie obrazu ziemi
Nauczyciel przygotowuje kształt ziemi z konturami wybranych kontynentów, po czym dzieci malują obraz Ziemi.
Malowane kamienie  - rozwijanie twórczości
Dzieci otrzymują kamienie o płaskiej powierzchni. Starają się „zmienić” kamień w jakieś zwierzątko np. biedronkę.
Medalion Przyjaciela Ziemi – wykonanie pracy z gliny
Dzieci dostają po kawałku gliny, z którego formują kulkę. Z kuli po przyciśnięciu dłonią powstaje krążek. W środku przedszkolaki odbijają małe drzewko np. kształt choinki. W dowolnym miejscu za pomocą wykałaczki wykonują otwór na tasiemkę (przewlekają tasiemkę po wyschnięciu medalionu). Po wyschnięciu gliny malują medalion zieloną farbą.

4.      Książki, książeczki, bajeczki
3, 4-latki:
Przeglądaliśmy i czytaliśmy następujące pozycje książkowe:
- „Rzepka” - Julian Tuwim,
- „Świat w obrazkach” - Przyroda, Góry, Nasza planeta
- Jane Walker „Potęga żywiołów’ i „Katastrofy ekologiczne”
- Agnieszka  Bator „Człowiek i przyroda”

5-latki:
W naszym kąciku czytelniczym dzieci zapoznały się z różnymi pozycjami książkowymi tj.: Świat w obrazkach: „Nasza planeta”, „Kosmos”, „Góry”, „Przyroda”, National Geographic Tropem Natury Ziemia, Klęski żywiołowe, Jane Walker „Potęga żywiołów”, „Katastrofy ekologiczne”


5.      Pobudzamy zmysły
3, 4-latki:
Zabawy z piaskiem:
- sprawdzaliśmy, czy jest sypki, co się z nim dzieje, gdy dolejemy wody,
- zakopywaliśmy i szukaliśmy przedmiotów w piasku,
-przesiewaliśmy piasek przez sita,
„Kwiaty rosną” - zabawa ruchowo - naśladowcza przy muzyce,
„ Taniec kwiatów’ - improwizacja ruchowa,
„ Krecik w tunelu” - zabawa z elementami pełzania i czołgania

5-latki:
Nasze zmysły rozbudzaliśmy następującymi zabawami:
·         Ziemia życia – zabawa kołowa
Dzieci siedzą w kręgu. Nauczyciel trzyma w dłoni grudkę ziemi i wypowiada zdanie: Ziemia życia wędruje w krąg, niech wróci do moich rąk! Każdy przedszkolak przekazuje grudkę następnej osobie, starając się jej nie rozkruszyć.
·         Przyjęcie pod ziemią – zabawa z chustą animacyjną przy rymowance
Dzieci stoją w kręgu, trzymając chustę animacyjną. Trzy wybrane osoby wchodzą pod chustę jako „krecia rodzinka”. Pozostali uczestnicy chodzą w koło, wypowiadając pierwszy wers rymowanki, po czym zatrzymują się i każdy z trójki „kretów” klepie po stopach wybraną osobę. Jest to zaproszenie do „kreciej nory”. „Goście” wchodzą pod chustę animacyjną i razem z „kretami” poruszają się w rytmie dowolnej wesołej muzyki. Kiedy nauczyciel przerwie muzykę, osoby trzymające chustę unoszą ją jak najwyżej i wypowiadają drugi wers rymowanki. „Rodzina kretów” i „goście” wychodzą spod chusty i zajmują miejsce w kręgu. Wybrana zostaje kolejna „Krecie rodzina” i zabawa toczy się dalej, tak jak poprzednio.
Przyjęcie pod ziemią
Dziś przyjęcie krety mają,
Kogo na nie zapraszają?
Już przyjęcie skończyć pora,
Opuszczona krecia nora.
·         Taniec dla Ziemi – improwizacja ruchowa przy utworze instrumentalnym
Przedszkolaki stają w kole i chwytają za chustę animacyjną. Wariant I – poruszają chustą w górę i w dół  w rytmie muzyki. Wariant II – mogą podnieść chustę wysoko, a pod spód mogą wejść np. dziewczynki i przez chwilę swobodnie tańczyć, po czym wrócić do kręgu. Potem tańczą chłopcy.

6.      Tworzymy
3, 4-latki:
Ekologia ważna sprawa
dla wszystkich małych i dużych ludzi.
O ziemię naszą dbać trzeba
żeby zawsze czysta była
kolorem zielonym nam się odwdzięczyła.

5-latki:
Ekologia ważna rzecz, żeby zdrową planetę mieć.
Pamiętajcie dzieci trzeba segregować śmieci,
bo gdy nie segregujemy zdrowie Ziemi rujnujemy.
Wszyscy razem przysięgamy:

 twojego zdrowia zniszczyć nie damy!!!















Brak komentarzy:

Prześlij komentarz