wtorek, 30 maja 2017

Przedszkole nr 48 z oddziałami integracyjnymi w Zabrzu ZIEMIA

Sprawozdanie z realizacji projektu „ Żywiołki: ZIEMIA”

Grupa Kropki

Kącik tematyczny:

W naszym grupowym kąciku inspirowanym żywiołem jakim jest ZIEMIA, tym razem znalazły się doniczki z nasionkami, które własnoręcznie zasadziliśmy. Czekamy teraz aż wyrosną z buch piękne kwiaty!! Dodatkowo na tablicy zawisły informacje, które poznaliśmy podczas poznawania żywiołka ZIEMI.

Doświadczenia i eksperymenty:

Wykonywaliśmy następujące doświadczenia:
- „Ziemia + woda – do tego doświadczenia potrzebna była nam ziemia, woda oraz duża łyżka. Wybrane dzieci podchodziły i po kolei najpierw wsypywały ziemię do dużego słoika, zalewały ją wodą, a potem mieszały. Następnie należało odstawić słoik na jeden dzień. Po zajrzeniu do naszego eksperymentu nazajutrz, okazało się że w szklanym pojemniku wytworzyły się warstwy odpowiadające strukturze gleby w przyrodzie.
  
- „Sadzenie kwiatów” – kolejnym zadaniem było posadzenie kwiatów i utworzenie dzięki temu zielonego ogródka w sali. Najpierw dzieci zapoznały się z czynnikami jakie są potrzebne roślinie do wzrostu oraz z rzeczami, które potrzebne są do sadzenia kwiatów, a następnie z pomocą nauczycielek wychowankowie samodzielnie zasadzili wybrane przez siebie kwiatuszki.

Plastyczne inspiracje oraz Tworzymy:

Tym razem postanowiliśmy utworzyć nietypową pracę plastyczną, dzięki które uzyskaliśmy także wiele nowych wiadomości. Praca plastyczna, którą wykonaliśmy polegała na odgadnięciu które z przedstawionych zwierząt mieszkają pod ziemią i po ich wybraniu, utworzenie na czarnym brystolu symbolizującym ZIEMIĘ, galerię zwierząt żyjących pod ziemią. Połączyliśmy to również z punktem „Tworzymy”, ponieważ wspólnie stworzyliśmy nasz plakat.

Książki, książeczki, bajeczki:

Zaczynając zabawę z nowym żywiołem, naszym zadaniem było odgadnięcie jego nazwy. W związku z tym najpierw wybrane dzieci chodząc po sali szukały ukrytych puzzli, z których potem powstała ilustracja przedstawiająca ZIEMIĘ. Następnie wysłuchaliśmy wiersza „Boso na łące”, który opowiedział nam jak wiele jest różnych rodzajów ziemi. Poznaliśmy je wszystkie, a przeglądając książeczkę „Nasz piękny świat”, wyszukiwaliśmy krajobrazy do których można by przyporządkować konkretne ilustracje.

Pobudzamy zmysły:

Do naszych zmysłowych zabaw wykorzystaliśmy najpierw zmysł wzorku: wspólnie sprawdzaliśmy jakie rodzaje ziemi można znaleźć w naszym najbliższym otoczeniu, następnie sprawdzaliśmy jak ziemia wygląda z bliska wykorzystując do tego lupy. Potem pobudziliśmy dodatkowo zmysł węchu oraz dotyku, bawiąc się ziemią – wąchając ją, przekładając z ręki do ręki. Każda chętna osoba opowiadała o swoich odczuciach podczas każdej aktywności.

                                                                                                                      Opracowanie:
Katarzyna Kempara
Anna Ryrych

















 Sprawozdanie z realizacji projektu „ Żywiołki: ZIEMIA”

Grupa Skrzaty

Tematyczny kącik.
Skrzaty poznawały żywioł ziemi trochę nietypowo-wspólnie grały w grę „Żywiołek- Ziemia”. Podczas gry dzieci rozwiązywały  wiele różnych zadań: odpowiadały na pytania, jak dbać o naszą planetę, jak segregować śmieci oraz rozwiązywały różne zagadki. Skrzaty szukały w sali ukrytych obrazków przedstawiających planetę oraz oznaki Wiosny, a także śpiewały znane im piosenki.  A wszystko po to, aby zdobyć tytuł „Mistrza Żywiołka Ziemi”.
Skrzaty w kąciku żywiołka ziemi umieściły materiały potrzebne do sadzenia roślin a także potworki zrobione z ziemi.   Umieściły w nim również ulubioną bajkę pt. „Ziemia- poznaj świat”, dzięki której  w każdej chwili przypominały sobie co kryje w sobie ziemia.

Doświadczenia i eksperymenty.
-„Sadzenie roślin”- Skrzaty utworzyły w sali mały ogródek: posadziły nasiona różnych kwiatów, codziennie je podlewały oraz umieściły je w słonecznym miejscu.

Dzieci z grupy Skrzatów otrzymały zadanie, aby razem z rodzicami wykonać doświadczenia związane z ziemią w swoim domu.

Franek posiał nasiona trawy dla kota, podlewał przez kilka dni, obserwował, aż wyrosła trawa. 

Lena swoje doświadczenie wykonała na dworze. Na początku zebrała narzędzia potrzebne do sadzenia roślin, następnie posiała ziarenka w doniczkach. Swoje doniczki umieściła w nasłonecznionym miejscu, podlała je obficie wodą a następnie obserwowała jak rosną.  Lenka postanowiła również zadbać o drzewka rosnące w ogródku i podlała je, aby nie wyschły.

Kamil wykonał szereg różnych doświadczeń: zbijał piasek w małą kulkę następnie ją rozkruszał, sprawdzał który piasek łatwiej przesiać przez sito- suchy czy mokry.  Badał właściwości piasku, dowiedział się, że jest to rodzaj skały, która przepuszcza wodę.  Na koniec lepił rożne kule z mokrego piasku.

Plastyczne inspiracje
Maluszki razem z rodzicami podczas zajęć otwartych wykonały prace plastyczne przedstawiający wiosenny ogródek . Wspólny duet okazał się bardzo twórczy i z różnych materiałów: bibuły, pestek z dyni, kolorowego papieru oraz papierowych foremek powstały wspaniałe wymarzone ogródki dzieci.

Książki, książeczki, bajeczki.
Najmłodsi przedszkolacy z ogromnym zainteresowaniem oglądali książki o tajemnicach ziemi. Wspólnie czytały bajkę pt. „Ziemia- poznaj świat”, z której dowiedziały się jak powstała nasza planeta oraz co trzeba robić, aby o nią dbać.
Maluszki słuchały także opowiadania o wzroście roślin. Na podstawie jego treści ułożyły historyjkę obrazkową, następnie wyszukiwały przedmiotów związanych z opowiadaniem: grabi, łopaty i konewki.

Pobudzamy zmysły.
Skrzatom ogromną radość sprawiło uczestniczenie porannym kręgu. Na początku wszyscy wspólnie przywitaliśmy się piosenką, „małym płomieniem” oraz olejkiem o zapachu cytryny. Następnie badaliśmy właściwości ziemi: sprawdzaliśmy jej zapach, strukturę, porównywaliśmy suchą ziemię z mokrą, a także tworzyliśmy małe stworki z mokrej ziemi. W ramach porannego kręgu  opowiadaliśmy o panującej porze roku: wiośnie. W wiosennej skrzyni szukaliśmy elementów związanych z panującą porą roku. Słuchaliśmy także odgłosów zwiastujących wiosnę: śpiew ptaków, brzęczenie owadów, klekot bociana oraz rechot żaby. Na wielkim bębnie wybrzmiewaliśmy dźwięk ziemi wg pomysłu każdego maluszka. Na koniec smakowaliśmy cytrynę i miód, aby pobudzić nasze bodźce smakowe.

Tworzymy.
Tym razem Skrzaty utworzyły własną inscenizacji przedstawiającą pracę w ogrodzie. Dzieci wcieliły się w małych aktorów i odegrały role: małych ogrodników, słoneczka oraz warzyw i roślin. Maluszki podczas przedstawienia pokazywały jak dbać o rośliny. Skrzaty w nowej roli poradziły sobie znakomicie!

                                                                                                                            Opracowanie:
Sabina Erm
Dorota Sowa






























Brak komentarzy:

Prześlij komentarz