Grupa Kropki
Kącik tematyczny:
W naszym grupowym kąciku inspirowanym żywiołem jakim jest
ZIEMIA, tym razem znalazły się doniczki z nasionkami, które własnoręcznie
zasadziliśmy. Czekamy teraz aż wyrosną z buch piękne kwiaty!! Dodatkowo na
tablicy zawisły informacje, które poznaliśmy podczas poznawania żywiołka ZIEMI.
Doświadczenia i eksperymenty:
Wykonywaliśmy następujące doświadczenia:
- „Ziemia + woda – do tego doświadczenia potrzebna była nam
ziemia, woda oraz duża łyżka. Wybrane dzieci podchodziły i po kolei najpierw
wsypywały ziemię do dużego słoika, zalewały ją wodą, a potem mieszały.
Następnie należało odstawić słoik na jeden dzień. Po zajrzeniu do naszego
eksperymentu nazajutrz, okazało się że w szklanym pojemniku wytworzyły się
warstwy odpowiadające strukturze gleby w przyrodzie.
- „Sadzenie kwiatów” – kolejnym zadaniem było posadzenie
kwiatów i utworzenie dzięki temu zielonego ogródka w sali. Najpierw dzieci
zapoznały się z czynnikami jakie są potrzebne roślinie do wzrostu oraz z
rzeczami, które potrzebne są do sadzenia kwiatów, a następnie z pomocą
nauczycielek wychowankowie samodzielnie zasadzili wybrane przez siebie
kwiatuszki.
Plastyczne inspiracje oraz Tworzymy:
Tym razem postanowiliśmy utworzyć nietypową pracę
plastyczną, dzięki które uzyskaliśmy także wiele nowych wiadomości. Praca
plastyczna, którą wykonaliśmy polegała na odgadnięciu które z przedstawionych
zwierząt mieszkają pod ziemią i po ich wybraniu, utworzenie na czarnym brystolu
symbolizującym ZIEMIĘ, galerię zwierząt żyjących pod ziemią. Połączyliśmy to
również z punktem „Tworzymy”, ponieważ wspólnie stworzyliśmy nasz plakat.
Książki, książeczki, bajeczki:
Zaczynając zabawę z nowym żywiołem, naszym zadaniem było
odgadnięcie jego nazwy. W związku z tym najpierw wybrane dzieci chodząc po sali
szukały ukrytych puzzli, z których potem powstała ilustracja przedstawiająca
ZIEMIĘ. Następnie wysłuchaliśmy wiersza „Boso na łące”, który opowiedział nam
jak wiele jest różnych rodzajów ziemi. Poznaliśmy je wszystkie, a przeglądając
książeczkę „Nasz piękny świat”, wyszukiwaliśmy krajobrazy do których można by
przyporządkować konkretne ilustracje.
Pobudzamy zmysły:
Do naszych zmysłowych zabaw wykorzystaliśmy najpierw zmysł
wzorku: wspólnie sprawdzaliśmy jakie rodzaje ziemi można znaleźć w naszym
najbliższym otoczeniu, następnie sprawdzaliśmy jak ziemia wygląda z bliska
wykorzystując do tego lupy. Potem pobudziliśmy dodatkowo zmysł węchu oraz
dotyku, bawiąc się ziemią – wąchając ją, przekładając z ręki do ręki. Każda
chętna osoba opowiadała o swoich odczuciach podczas każdej aktywności.
Opracowanie:
Katarzyna
Kempara
Anna
Ryrych
Grupa Skrzaty
Tematyczny kącik.
Skrzaty poznawały żywioł ziemi trochę
nietypowo-wspólnie grały w grę „Żywiołek- Ziemia”. Podczas gry dzieci
rozwiązywały wiele różnych zadań:
odpowiadały na pytania, jak dbać o naszą planetę, jak segregować śmieci oraz
rozwiązywały różne zagadki. Skrzaty szukały w sali ukrytych obrazków
przedstawiających planetę oraz oznaki Wiosny, a także śpiewały znane im
piosenki. A wszystko po to, aby zdobyć
tytuł „Mistrza Żywiołka Ziemi”.
Skrzaty w kąciku żywiołka ziemi umieściły materiały potrzebne do
sadzenia roślin a także potworki zrobione z ziemi. Umieściły w nim również ulubioną bajkę pt.
„Ziemia- poznaj świat”, dzięki której w
każdej chwili przypominały sobie co kryje w sobie ziemia.
Doświadczenia i eksperymenty.
-„Sadzenie roślin”- Skrzaty utworzyły w sali mały ogródek:
posadziły nasiona różnych kwiatów, codziennie je podlewały oraz umieściły je w
słonecznym miejscu.
Dzieci z grupy Skrzatów otrzymały zadanie, aby razem z rodzicami
wykonać doświadczenia związane z ziemią w swoim domu.
Franek posiał nasiona trawy dla kota, podlewał przez kilka dni,
obserwował, aż wyrosła trawa.
Lena swoje doświadczenie wykonała na dworze. Na początku zebrała
narzędzia potrzebne do sadzenia roślin, następnie posiała ziarenka w
doniczkach. Swoje doniczki umieściła w nasłonecznionym miejscu, podlała je
obficie wodą a następnie obserwowała jak rosną.
Lenka postanowiła również zadbać o drzewka rosnące w ogródku i podlała
je, aby nie wyschły.
Kamil wykonał szereg różnych doświadczeń: zbijał piasek w małą
kulkę następnie ją rozkruszał, sprawdzał który piasek łatwiej przesiać przez
sito- suchy czy mokry. Badał właściwości
piasku, dowiedział się, że jest to rodzaj skały, która przepuszcza wodę. Na koniec lepił rożne kule z mokrego piasku.
Plastyczne inspiracje
Maluszki razem z rodzicami podczas zajęć otwartych wykonały prace
plastyczne przedstawiający wiosenny ogródek . Wspólny duet okazał się bardzo
twórczy i z różnych materiałów: bibuły, pestek z dyni, kolorowego papieru oraz
papierowych foremek powstały wspaniałe wymarzone ogródki dzieci.
Książki, książeczki, bajeczki.
Najmłodsi przedszkolacy z ogromnym zainteresowaniem oglądali
książki o tajemnicach ziemi. Wspólnie czytały bajkę pt. „Ziemia- poznaj świat”,
z której dowiedziały się jak powstała nasza planeta oraz co trzeba robić, aby o
nią dbać.
Maluszki słuchały także opowiadania o wzroście roślin. Na
podstawie jego treści ułożyły historyjkę obrazkową, następnie wyszukiwały
przedmiotów związanych z opowiadaniem: grabi, łopaty i konewki.
Pobudzamy zmysły.
Skrzatom ogromną radość sprawiło uczestniczenie porannym kręgu. Na
początku wszyscy wspólnie przywitaliśmy się piosenką, „małym płomieniem” oraz
olejkiem o zapachu cytryny. Następnie badaliśmy właściwości ziemi:
sprawdzaliśmy jej zapach, strukturę, porównywaliśmy suchą ziemię z mokrą, a
także tworzyliśmy małe stworki z mokrej ziemi. W ramach porannego kręgu opowiadaliśmy o panującej porze roku:
wiośnie. W wiosennej skrzyni szukaliśmy elementów związanych
z panującą porą roku. Słuchaliśmy także odgłosów zwiastujących wiosnę: śpiew
ptaków, brzęczenie owadów, klekot bociana oraz rechot żaby. Na wielkim bębnie
wybrzmiewaliśmy dźwięk ziemi wg pomysłu każdego maluszka. Na koniec smakowaliśmy
cytrynę i miód, aby pobudzić nasze bodźce smakowe.
Tworzymy.
Tym razem Skrzaty utworzyły własną inscenizacji przedstawiającą
pracę w ogrodzie. Dzieci wcieliły się w małych aktorów i odegrały role: małych
ogrodników, słoneczka oraz warzyw i roślin. Maluszki podczas przedstawienia
pokazywały jak dbać o rośliny. Skrzaty w nowej roli poradziły sobie znakomicie!
Opracowanie:
Sabina Erm
Dorota Sowa
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz