wtorek, 30 maja 2017

Przedszkole nr 84 w Lublinie ZIEMIA

SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI DZIAŁAŃ
PROJEKTU EDUKACYJNEGO ŻYWIOŁKI – ZIEMIA zrealizowanego w
Grupie III „Tygrysy” 











Na samym wstępie tak, jak we wcześniejszym poznawaniu żywiołów dzieci musiały na podstawie ilustracji odgadnąć nazwę kolejnego żywiołu – Ziemia.
Jak już wiemy jest ona naszą planetą, na której znajdują się skały, wulkany, ludzie oraz zwierzęta, praktycznie wszystko co poznajemy w trakcie naszego całego życia jest mocno związane właśnie z tym żywiołem.
Pierwszym zadaniem, jakie czekało dzieci podczas poznawania tego żywiołu było poznanie modelu kuli ziemskiej - globusa: ze wskazywaniem kontynentów, oceanów, mórz. Zapoznanie dzieci z wyglądem planety Ziemia oraz zapoznanie ich z nazwami planet Układu Słonecznego (Mars, Jowisz, Neptun…). Zdobyta wiedza zaowocowała pięknymi pracami plastycznymi, które można było podziwiać w galerii grupy.
Dzieci wysłuchały ciekawostek na temat satelity Ziemi-Księżyca. Poznali zawody związane z kosmosem : kosmonauta, astronom.
Przy okazji zajęć wykonaliśmy ciekawy eksperyment: wybuch wulkanu, przy tym doświadczeniu dzieci zapoznały się z wyglądem wulkanu oraz z jego erupcją czyli wybuchem, wyjaśniliśmy sobie wspólnie niezrozumiałe dla dzieci słowa.
Kolejną ciekawą zabawą badawczą były „Zamki z piasku”  dzięki której dzieci poznawały właściwości suchego i mokrego piasku (wsypanego piachu do słoika z wodą). Wiedzą, że mokry piach jest cięższy od suchego i np. nie da się go przesiać przez sitko.
Pobudzając zmysły zorganizowaliśmy także w sali piaskownicę z piaskiem kinetycznym, przez co dzieci miały okazję pobawić się nim przy stoliku, dotknąć, powąchać, posłuchać dźwięku, który wydaje podczas zabawy, określić jego kolor. Również mogły kreślić dowolne wzory, znaki graficzne na tackach wysypanych piaskiem.
„Kolorowe warstwy Ziemi” – następna zabawa badawcza, podczas której dzieci oglądały i badały różne rodzaje ziemi, dotykaliśmy gleby, piasku, żwiru, gliny, kamieni oraz węgla i porównywały je ze sobą. Próbowały rozpuścić ją w wodzie i dzięki czemu dzieci mogły trochę się pobrudzić oczywiście pod kontrolą.
Na podstawie ilustracji dzieci poznały kilku mieszkańców gleby i ich pożyteczności dla ludzi i przyrody takich jak: kret, dżdżownica, mrówka czy mysz polna.
Zadając dzieciom pytanie „Jak troszczyć się o naszą planetę Ziemię?” .Najpierw  zostali zapoznani z zagrożenia dla środowiska przyrodniczego wynikające z niszczycielskiej działalności ludzi, tak ich jak wyrzucanie odpadów w miejscach niedozwolonych, zatruwanie gleby, poznanie wyglądu fabryk w Polsce, które zatruwają środowisko. Zapoznanie dzieci z pojęciami „odpady” „surowce wtórne”, „segregacja”, „recykling”. W poszukiwaniu odpowiedzi na te pytania wybraliśmy się na wycieczkę do firmy Kom-Eko zajmującej się segregacja odpadów.
Dla lepszego zobrazowania poznanych wiadomości pomogły nam filmy edukacyjne: „Układ Słoneczny”, „Odkryj kosmos z misiem Haribo”, bajka z serii Był sobie Człowiek – Była sobie Ziemia, a także wysłuchanie piosenki „Ziemia – zielona wyspa”.
Na zakończenie tematu wykonywaliśmy wspólnie plakat  pt. „Ziemia nasza planeta”, który również można było oglądać w naszej galerii.
Książki, z którymi zapoznały się dzieci podczas omawiania żywiołu Ziemi to:
- Encyklopedia Świat Dziecka- o ziemi
- broszurki dotyczące segregacji odpadów
- Planeta Ziemia

Nasza twórczość:
„Nasza Ziemia”
My dzieciaki przedszkolaki swoją Ziemię znamy i bardzo ją kochamy.
Jest to też planeta, na której żyjemy.
Krąży ona wokół słońca i nie ma na niej grawitacji
Kryje w sobie wiele skarbów, które z niej wykopujemy.
Daje ona mieszkanie dla różnych robali
 oraz życie dla kwiatków, które z niej wyrastają.
Na Ziemi znajdziemy lasy, góry i pustynie.
Kryją one w sobie różne ciekawostki a my poznawać chcemy je.
Wiemy, że segregując śmieci o nią zadbamy
więc w odpowiednie pojemniki je odkładamy.
Bo Ziemia to nasz kraj, nasz rodzinny dom.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz