SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI
DZIAŁAŃ
PROJEKTU EDUKACYJNEGO
ŻYWIOŁKI – ZIEMIA zrealizowanego w
Grupie III „Tygrysy”
Na samym wstępie
tak, jak we wcześniejszym poznawaniu żywiołów dzieci musiały na podstawie
ilustracji odgadnąć nazwę kolejnego żywiołu – Ziemia.
Jak już wiemy jest
ona naszą planetą, na której znajdują się skały, wulkany, ludzie oraz zwierzęta,
praktycznie wszystko co poznajemy w trakcie naszego całego życia jest mocno związane
właśnie z tym żywiołem.
Pierwszym
zadaniem, jakie czekało dzieci podczas poznawania tego żywiołu było poznanie modelu kuli ziemskiej
- globusa: ze wskazywaniem kontynentów, oceanów, mórz. Zapoznanie dzieci z
wyglądem planety Ziemia oraz zapoznanie ich z nazwami planet Układu Słonecznego
(Mars, Jowisz, Neptun…). Zdobyta wiedza zaowocowała pięknymi pracami
plastycznymi, które można było podziwiać w galerii grupy.
Dzieci wysłuchały ciekawostek na temat
satelity Ziemi-Księżyca. Poznali zawody związane z kosmosem : kosmonauta,
astronom.
Przy okazji zajęć wykonaliśmy ciekawy eksperyment:
wybuch wulkanu, przy tym doświadczeniu dzieci zapoznały się z wyglądem wulkanu
oraz z jego erupcją czyli wybuchem, wyjaśniliśmy sobie wspólnie niezrozumiałe
dla dzieci słowa.
Kolejną ciekawą zabawą badawczą były „Zamki z piasku” dzięki której dzieci poznawały właściwości
suchego i mokrego piasku (wsypanego piachu do słoika z wodą). Wiedzą, że mokry
piach jest cięższy od suchego i np. nie da się go przesiać przez sitko.
Pobudzając
zmysły zorganizowaliśmy także w sali piaskownicę z piaskiem kinetycznym, przez
co dzieci miały okazję pobawić się nim przy stoliku, dotknąć, powąchać,
posłuchać dźwięku, który wydaje podczas zabawy, określić jego kolor. Również
mogły kreślić dowolne wzory, znaki graficzne na tackach wysypanych piaskiem.
„Kolorowe warstwy Ziemi” – następna zabawa badawcza, podczas której
dzieci oglądały i badały różne rodzaje ziemi, dotykaliśmy
gleby, piasku, żwiru, gliny, kamieni oraz węgla i porównywały je ze sobą.
Próbowały rozpuścić ją w wodzie i dzięki czemu dzieci mogły trochę się
pobrudzić oczywiście pod kontrolą.
Na podstawie ilustracji dzieci poznały
kilku mieszkańców gleby i ich pożyteczności dla ludzi i przyrody takich jak:
kret, dżdżownica, mrówka czy mysz polna.
Zadając dzieciom pytanie „Jak troszczyć
się o naszą planetę Ziemię?” .Najpierw
zostali zapoznani z zagrożenia dla środowiska przyrodniczego wynikające
z niszczycielskiej działalności ludzi, tak ich jak wyrzucanie odpadów w
miejscach niedozwolonych, zatruwanie gleby, poznanie wyglądu fabryk w Polsce,
które zatruwają środowisko. Zapoznanie dzieci z pojęciami „odpady” „surowce
wtórne”, „segregacja”, „recykling”. W poszukiwaniu odpowiedzi na te pytania
wybraliśmy się na wycieczkę do firmy Kom-Eko zajmującej się segregacja odpadów.
Dla lepszego zobrazowania poznanych wiadomości pomogły
nam filmy edukacyjne: „Układ Słoneczny”, „Odkryj kosmos z misiem Haribo”, bajka
z serii Był sobie Człowiek – Była sobie Ziemia, a także wysłuchanie piosenki „Ziemia – zielona wyspa”.
Na zakończenie
tematu wykonywaliśmy wspólnie plakat pt.
„Ziemia nasza planeta”, który również można było oglądać w naszej galerii.
Książki, z
którymi zapoznały się dzieci podczas omawiania żywiołu Ziemi to:
-
Encyklopedia Świat Dziecka- o ziemi
- broszurki
dotyczące segregacji odpadów
- Planeta
Ziemia
Nasza twórczość:
„Nasza Ziemia”
My dzieciaki
przedszkolaki swoją Ziemię znamy i bardzo ją kochamy.
Jest to też
planeta, na której żyjemy.
Krąży ona wokół
słońca i nie ma na niej grawitacji
Kryje w sobie
wiele skarbów, które z niej wykopujemy.
Daje ona
mieszkanie dla różnych robali
oraz życie dla kwiatków, które z niej
wyrastają.
Na Ziemi
znajdziemy lasy, góry i pustynie.
Kryją one w
sobie różne ciekawostki a my poznawać chcemy je.
Wiemy, że
segregując śmieci o nią zadbamy
więc w
odpowiednie pojemniki je odkładamy.
Bo
Ziemia to nasz kraj, nasz rodzinny dom.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz