wtorek, 30 maja 2017

Niepubliczne Przedszkole "Liczmanek ZIEMIA

Sprawozdanie
z realizacji działań projektu edukacyjnego „Żywiołki-Ziemia” zrealizowanego w gr. „Motylki” (3-latki) w Niepublicznym Przedszkolu „Liczmanek" w Poznaniu.
(oprac. Katarzyna Moskalik)

Zajęcia w ramach projektu zostały zorganizowane w grupie 3-latków w dniach 27-31 marca 2017 r. Projektowi zostały poświęcone tygodniowe zajęcia dydaktyczne oraz różne, pomniejsze aktywności w ciągu dnia.
Realizując temat starałam się:
- Rozbudzić ciekawość poznawczą dzieci.
- Prowadzić obserwacje przyrodnicze przez dzieci.
- Przybliżyć im wybrane właściwości ziemi.
- Wzbogacić wiedzę przedszkolaków nt. zjawisk związanych z żywiołem.
- Kształtować postawę ekologiczną.
-
Podczas poszukiwań odpowiedzi miały miejsce m.in. następujące aktywności:
1. Kącik tematyczny
Kącik tematyczny przy realizacji tej części projektu, przyjął postać prezentacji na tablicy oraz zaaranżowanego przez dzieci kącika przyrodniczego, w którym pojawiły się samodzielnie przez nie posadzone cebulki i nasiona kwiatów.
2. Doświadczenia i eksperymenty.
Kluczowe w tym zakresie były zajęcia, podczas których dzieci sadziły cebulki kwiatów, zapoznawały się z różnymi postaciami nasion (kwiatów), które wspólnie umieszczały w ziemi. Dodatkową aktywnością dzieci w ramach zabaw badawczych było posianie owsa i zaobserwowanie jego (błyskawicznego) wzrostu. Przy tych okazjach dzieci utrwalały wiedzę nt. ziemi jako „domu” dla
roślin i zwierząt, ale i czynników niezbędnych dla rozwoju roślin. Oprócz powyższych aktywności, dzieci wzięły udział w aktywności badawczej dot. warstw gleby oraz zmian, jakie w niej zachodzą np. pod wpływem deszczu (wody). Zapoznały się również z rodzajami gruntów.
3. Plastyczne inspiracje.
Dzieci podczas zajęć plastycznych wspólnie ozdabiały szablon planety Ziemi – poprzez wyklejanie konturu kuleczkami bibuły w kolorach niebieskim i zielonym. Na ostatnich zajęciach w cyklu, po zapoznaniu się ze światem mrówek i ich wyglądem, dzieci samodzielnie wykonały rysunki tychże owadów.
4. Pobudzamy zmysły.
Zmysły pobudzane były w trakcie zajęć dydaktycznych, które wprowadzały dzieci w sytuację edukacyjną, a gdzie wykorzystałam m.in. plansze i ilustracje, które aktywnie stymulowały zainteresowanie tematyką. Wykorzystane zostały też w cyklu zajęciowym dwie pozycje książkowe: „Pod ziemią/Pod wodą” oraz „Opowiem Ci mamo, co robią mrówki”, które przybliżyły dzieciom świat zwierząt żyjących pod ziemią lub posiadających tam swoje domy. Przede wszystkim jednak zmysły dzieci zostały pobudzone podczas zajęć badawczych i eksperymentalnych z udziałem nauczycieli Dzieci oglądały ziemię, badały i określały jej właściwości poprzez dotyk.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz