Punkt Przedszkolny
„Centrum Zabawy” w Gdańsku- ZIEMIA
Sprawozdanie z
realizacji działań
projektu edukacyjnego
ŻYWIOŁKI – ZIEMIA zrealizowanego w
grupie ,,PSZCZÓŁKI” w Punkcie Przedszkolnym ,,Centrum Zabawy” przy Przedszkolu
Niepublicznym ,,Parkowe Wzgórze” w GDAŃSKU
Grupa dzieci
5-6-letnich - „Pszczółki”
„Nie warto mieszkać na
Marsie
Nie warto mieszkać na
Wenus
Na Ziemi jest
życie ciekawsze
Powtarzam to każdemu….”
Szkoda, że trzeci z poznawanych żywiołków
przypadł na okres zimowy, ale nam to nie przeszkadzało w poznawaniu tajemnic
naszej planety – ZIEMI. Naszym przewodnim mottem były słowa piosenki „Ziemia-
wyspa zielona”. Już pierwsze zajęcia pokazały, że jest to tematyka niezmiernie
interesująca dzieci. Zarówno to co kryje się w głębi ziemi, to co dzieje się na
jej powierzchni jak i to co dzieje się wokół naszej przestrzeni to tematy,
które wywoływały wiele emocji.
W kąciku tematycznym umieściliśmy globus,
różne rodzaje gleby i skał, skarby naszej ziemi- sól, węgiel, bursztyn oraz
atrapę złota i diamentów, różne plansze przedstawiające wnętrze ziemi,
zwierzęta żyjące pod ziemią itp. Dzieci miały do dyspozycji lupy, pojemniki,
łopatki, filtry, lejki itp., które wykorzystywane były do zabaw badawczych i
doświadczeń.
Doświadczenia i eksperymenty dostarczyły
odpowiedzi na pytania dzieci dotyczące głównie tego co kryje nasza planeta w
sobie i w jaki sposób możemy wpłynąć na to żeby przetrwała w jak najlepszej
kondycji dla przyszłych pokoleń. Aby przybliżyć dzieciom temat zapoznałyśmy je
z filmem „Był sobie człowiek- była sobie ziemia” oraz prezentacją multimedialną
„Ziemia- nasza planeta”. Najbardziej zainteresowało dzieci to, że cały świat i
wszystko poza nim jest wszechświatem. Ale oczywiście numer jeden to czarna
dziura- kosmiczna pułapka, dlatego jeden dzień poświęciłyśmy na zgłębianie
kosmicznych tajemnic i pojawiły się ufoludki i kosmiczne pojazdy oraz Układ
Słoneczny: Ziemia i jej 7 sąsiadów.
Oglądając globus dzieci nurtowało pytanie
dlaczego nic nie spada? Zjawisko przyciągania ziemskiego przybliżałyśmy
wykorzystując doświadczenia z magnesem- niewidoczna siła przyciąga nas do ziemi,
sprawdzaliśmy grawitację rzucając różnymi przedmiotami- wszystkie spadają w
dół.
Działalność wulkanów, ruch płyt
tektonicznych, powstawanie skał- to nasze doświadczenia o ukształtowaniu ziemi.
Pani Ewa przybliżyła nam na warsztatach skąd się bierze bursztyn, odegraliśmy
scenkę o powstaniu bursztynu i wykonaliśmy prace plastyczne z wykorzystaniem
bursztynu.
Poznaliśmy różne rodzaje gleb, sprawdzaliśmy
ich przepuszczalność i przydatność do upraw. Mieliśmy okazje sprawdzić
właściwości ziemi zmarzniętej i rozmrożonej. Co kryje ziemia w swoich głębiach?
Oczywiście węgiel, sól, bursztyn rudy różnych metali, ropę ale to, że kryje
kopalnie złota i diamentów to ciekawostka dla dzieci, bo większość z nich
uważała, że tylko w specjalnym sklepie robią złoto i różne kamienie. Oprócz
bogactw, które kryje głęboko pod ziemią istnieje życie. Poznaliśmy niektóre
zwierzęta mające tam swój dom. Na zajęciach rozmawialiśmy o sposobach dbania o
naszą planetę. Segregacja śmieci, oszczędzanie energii i wody, rozsądne
korzystanie z zasobów ziemi, ochrona
zieleni, to tylko kilka z propozycji podanych przez dzieci.
Dzieci dowiedziały się również, że oprócz
bogactw naturalnych ziemia może skrywać różne ,,szczątki” np. kości dinozaurów
czy historyczne wykopaliska. Dzieci dowiedziały się czym są skamienieliny, a
także kim jest archeolog. Nie zabrakło także rozmów o dinozaurach. Wykonaliśmy
również doświadczenie pokazujące wybuch wulkanu.
Działalność plastyczną
rozpoczęliśmy od ufoludków i statków kosmicznych. Malowaliśmy farbami i
mazakami zainspirowani piosenką „Ziemia-wyspa zielona”, wykorzystaliśmy
bursztyn do wykonania naszego herbu. Wyklejaliśmy krecika.
W kąciku czytelniczym
znalazły się pozycje związane z żywiołkiem Ziemi. Albumy, encyklopedie, atlasy
i inne publikacje cieszą się ogromnym zainteresowaniem. Dzieci poznały m.in.
opowiadanie „Przyjaciele”- o kreciej rodzinie, której przyjaciele pomogli
wtedy, kiedy człowiek zatruł glebę oraz „Bocianie podróże”- przybliżające
dzieciom różnorodność ukształtowania terenu.
Dzieci świat poznają
wielozmysłowo, dlatego starałyśmy się zapewnić naszym wychowankom różnorodność
działań: badanie różnych rodzajów gleby, skał, minerałów -dotykanie, wąchanie,
oglądanie, słuchanie, smakowanie. Zabawy piaskiem kinetycznym, lepienie z
gliny, działalność kulinarna- kopiec kreta. Przy doświadczeniu z użyciem kostek
cukru (zmiana struktury skał pod wpływem ciepła) efektem ubocznym były doznania
zapachowe i smakowe- powstał karmel.
ZIEMIA –co to słowo
znaczy zastanawiają się mali przedszkolacy…
Ziemia to nasza planeta
krzyczą dzieci chórem…
Ziemia to podłoże, po
którym chodzimy
Ziemia to gleba , w
której nasiona sadzimy..
Ziemia to ukryte w niej
minerały
Ziemia to dom dla
zwierząt i ludzi
Ziemia to miejsce,
które kochamy i o które dbamy…..
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz