poniedziałek, 17 kwietnia 2017

Punkt Przedszkolny „Centrum Zabawy” w Gdańsku ZIEMIA

Punkt Przedszkolny „Centrum Zabawy” w Gdańsku- ZIEMIA

Sprawozdanie z realizacji  działań
projektu edukacyjnego ŻYWIOŁKI – ZIEMIA  zrealizowanego w grupie ,,PSZCZÓŁKI” w Punkcie Przedszkolnym ,,Centrum Zabawy” przy Przedszkolu Niepublicznym ,,Parkowe Wzgórze” w GDAŃSKU

Grupa dzieci 5-6-letnich - „Pszczółki”

„Nie warto mieszkać na Marsie
Nie warto mieszkać na Wenus
Na Ziemi jest życie  ciekawsze
Powtarzam to każdemu….”
  Szkoda, że trzeci z poznawanych żywiołków przypadł na okres zimowy, ale nam to nie przeszkadzało w poznawaniu tajemnic naszej planety – ZIEMI. Naszym przewodnim mottem były słowa piosenki „Ziemia- wyspa zielona”. Już pierwsze zajęcia pokazały, że jest to tematyka niezmiernie interesująca dzieci. Zarówno to co kryje się w głębi ziemi, to co dzieje się na jej powierzchni jak i to co dzieje się wokół naszej przestrzeni to tematy, które wywoływały wiele emocji.
  W kąciku tematycznym umieściliśmy globus, różne rodzaje gleby i skał, skarby naszej ziemi- sól, węgiel, bursztyn oraz atrapę złota i diamentów, różne plansze przedstawiające wnętrze ziemi, zwierzęta żyjące pod ziemią itp. Dzieci miały do dyspozycji lupy, pojemniki, łopatki, filtry, lejki itp., które wykorzystywane były do zabaw badawczych i doświadczeń.
  Doświadczenia i eksperymenty dostarczyły odpowiedzi na pytania dzieci dotyczące głównie tego co kryje nasza planeta w sobie i w jaki sposób możemy wpłynąć na to żeby przetrwała w jak najlepszej kondycji dla przyszłych pokoleń. Aby przybliżyć dzieciom temat zapoznałyśmy je z filmem „Był sobie człowiek- była sobie ziemia” oraz prezentacją multimedialną „Ziemia- nasza planeta”. Najbardziej zainteresowało dzieci to, że cały świat i wszystko poza nim jest wszechświatem. Ale oczywiście numer jeden to czarna dziura- kosmiczna pułapka, dlatego jeden dzień poświęciłyśmy na zgłębianie kosmicznych tajemnic i pojawiły się ufoludki i kosmiczne pojazdy oraz Układ Słoneczny: Ziemia i jej 7 sąsiadów.
  Oglądając globus dzieci nurtowało pytanie dlaczego nic nie spada? Zjawisko przyciągania ziemskiego przybliżałyśmy wykorzystując doświadczenia z magnesem- niewidoczna siła przyciąga nas do ziemi, sprawdzaliśmy grawitację rzucając różnymi przedmiotami- wszystkie spadają w dół.
  Działalność wulkanów, ruch płyt tektonicznych, powstawanie skał- to nasze doświadczenia o ukształtowaniu ziemi. Pani Ewa przybliżyła nam na warsztatach skąd się bierze bursztyn, odegraliśmy scenkę o powstaniu bursztynu i wykonaliśmy prace plastyczne z wykorzystaniem bursztynu.
  Poznaliśmy różne rodzaje gleb, sprawdzaliśmy ich przepuszczalność i przydatność do upraw. Mieliśmy okazje sprawdzić właściwości ziemi zmarzniętej i rozmrożonej. Co kryje ziemia w swoich głębiach? Oczywiście węgiel, sól, bursztyn rudy różnych metali, ropę ale to, że kryje kopalnie złota i diamentów to ciekawostka dla dzieci, bo większość z nich uważała, że tylko w specjalnym sklepie robią złoto i różne kamienie. Oprócz bogactw, które kryje głęboko pod ziemią istnieje życie. Poznaliśmy niektóre zwierzęta mające tam swój dom. Na zajęciach rozmawialiśmy o sposobach dbania o naszą planetę. Segregacja śmieci, oszczędzanie energii i wody, rozsądne korzystanie z  zasobów ziemi, ochrona zieleni, to tylko kilka z propozycji podanych przez dzieci.
 Dzieci dowiedziały się również, że oprócz bogactw naturalnych ziemia może skrywać różne ,,szczątki” np. kości dinozaurów czy historyczne wykopaliska. Dzieci dowiedziały się czym są skamienieliny, a także kim jest archeolog. Nie zabrakło także rozmów o dinozaurach. Wykonaliśmy również doświadczenie pokazujące wybuch wulkanu.
Działalność plastyczną rozpoczęliśmy od ufoludków i statków kosmicznych. Malowaliśmy farbami i mazakami zainspirowani piosenką „Ziemia-wyspa zielona”, wykorzystaliśmy bursztyn do wykonania naszego herbu. Wyklejaliśmy krecika.
W kąciku czytelniczym znalazły się pozycje związane z żywiołkiem Ziemi. Albumy, encyklopedie, atlasy i inne publikacje cieszą się ogromnym zainteresowaniem. Dzieci poznały m.in. opowiadanie „Przyjaciele”- o kreciej rodzinie, której przyjaciele pomogli wtedy, kiedy człowiek zatruł glebę oraz „Bocianie podróże”- przybliżające dzieciom różnorodność ukształtowania terenu.
Dzieci świat poznają wielozmysłowo, dlatego starałyśmy się zapewnić naszym wychowankom różnorodność działań: badanie różnych rodzajów gleby, skał, minerałów -dotykanie, wąchanie, oglądanie, słuchanie, smakowanie. Zabawy piaskiem kinetycznym, lepienie z gliny, działalność kulinarna- kopiec kreta. Przy doświadczeniu z użyciem kostek cukru (zmiana struktury skał pod wpływem ciepła) efektem ubocznym były doznania zapachowe i smakowe- powstał karmel.

ZIEMIA –co to słowo znaczy zastanawiają się mali przedszkolacy…
Ziemia to nasza planeta krzyczą dzieci chórem…
Ziemia to podłoże, po którym chodzimy
Ziemia to gleba , w której nasiona sadzimy..
Ziemia to ukryte w niej minerały
Ziemia to dom dla zwierząt i ludzi
Ziemia to miejsce, które kochamy i o które dbamy…..






















Brak komentarzy:

Prześlij komentarz