poniedziałek, 17 kwietnia 2017

Publiczny zespół przedszkolno - szkolny z nauczaniem języka mniejszości narodowej j. niemieckiego Kędzierzyn Koźle - p

POWIETRZE

  1. Kącik tematyczny
Zakładając „Kącik tematyczny” duży wkład w wykonanie dekoracji miały dzieci. Dzieci wycinały nożyczkami chmurki, balony, pomagały w przyklejaniu elementów dekoracji na okna. Pomagały w układaniu całej kompozycji „Kącika tematycznego”, tj. umieszczały lupy, słomki, pojemniki z eksperymentami, piórka, watę, folię bąbelkową, wentylator. Nie zabrakło również książeczek i bajeczek o tematyce związanej z powietrzem.
  1. Doświadczenia i eksperymenty
a)      „Wiatr z wentylatora” – przed wentylator ustawiamy patyczek ze wstążką,. Dzieci dostrzegają, że pod wpływem powietrza z wentylatora wstążka się porusza.
b)     „Balony odrzutowce” – puszczanie nadmuchanych, ale nie zawiązanych balonów. Wniosek: powietrze wylatuje z balonów i powoduje ich ruch.
c)      „Puszczanie baniek mydlanych” – Wniosek: przez wdmuchiwanie powietrza powoduje się ich rośnięcie i poruszanie się.
d)     „Fale ze słomki” – dmuchanie przez słomkę na wodę w misce. Wniosek: ruch powietrza wywołuje fale na wodzie.
e)      „Pływające pojemniki” – zakręcone pojemniki plastikowe. Wniosek: nie są puste, zawierają powietrze.
  1. Plastyczne inspiracje:
a)      Praca plastyczna „Chmura”
Nauczycielki przygotowują dla każdego dziecka szablon chmury. Dzieci wypełniają chmurę poprzez przyklejenie waty i piórek.
b)     Opaski - wspólne wykonanie papierowych opasek na głowę, wycinanie przez dzieci chmurek i przyklejanie ich do opasek. Opaski zostały wykorzystane podczas przeprowadzania eksperymentów i doświadczeń.
  1. Książki, książeczki, bajeczki:
- M. Lorek „Pobawić się z powietrzem” – słuchanie wiersza
- L. J. Kern „Piotruś i powietrze” – słuchanie wiersza
  1. Pobudzamy zmysły
a)      Zagadka „Kto jest bohaterem naszego spotkania?”
Unosi się wokół i go nie widzimy,
Lecz tylko czujemy i dzięki niemu żyjemy. (ŻYWIOŁEK POWIETRZA)
b)      Burza mózgów „Do czego potrzebne jest powietrze?”
Dzieci podają propozycje do czego można wykorzystać powietrze, nauczycielki zapisują propozycje na dużych arkuszach papieru.
  1. Tworzymy:
a)      Improwizacje taneczne
Dzieci ubrane w białe stroje wraz z chustkami szyfonowymi wykonują improwizacje do melodii.
b)     Zabawy dźwiękonaśladowcze:
- słuchanie odgłosów wiatru nagranych na płytę CD;
- wskazywanie kierunku, z którego dobiega dźwięk,
- wymawianie sylab „szy”, „szu”.
c)      Nauka rymowanki „Nasze powietrze”
Patrz daleko i patrz blisko.
Szanuj swoje środowisko,
To jest przecież oczywiste,
Powietrze musi być czyste.
d)     Zabawa przy piosence „Wiatr psotnik” – wyścigi kulek z serwetek (dmuchanie na opadające w powietrzu serwetki)
e)      Zabawy nadmuchanymi balonami:
ozdabianie ich pisakami wg własnych pomysłów;
- dmuchanie na balony tak, aby nie upadły na podłogę;
z chustą animacyjną – poruszanie balonem tak, aby nie spadła z chusty
f)       Zabawy z chustą animacyjną „Tornado”  - jedno dziecko siedzi na środku chusty, pozostałe poruszają się w jedną stronę tworząc tornado.
















Brak komentarzy:

Prześlij komentarz