POWIETRZE
- Kącik tematyczny
Zakładając „Kącik tematyczny” duży wkład w wykonanie dekoracji miały dzieci. Dzieci wycinały nożyczkami chmurki, balony, pomagały w przyklejaniu elementów dekoracji na okna. Pomagały w układaniu całej kompozycji „Kącika tematycznego”, tj. umieszczały lupy, słomki, pojemniki z eksperymentami, piórka, watę, folię bąbelkową, wentylator. Nie zabrakło również książeczek i bajeczek o tematyce związanej z powietrzem.
- Doświadczenia i eksperymenty
a) „Wiatr z wentylatora” – przed wentylator ustawiamy patyczek ze wstążką,. Dzieci dostrzegają, że pod wpływem powietrza z wentylatora wstążka się porusza.
b) „Balony odrzutowce” – puszczanie nadmuchanych, ale nie zawiązanych balonów. Wniosek: powietrze wylatuje z balonów i powoduje ich ruch.
c) „Puszczanie baniek mydlanych” – Wniosek: przez wdmuchiwanie powietrza powoduje się ich rośnięcie i poruszanie się.
d) „Fale ze słomki” – dmuchanie przez słomkę na wodę w misce. Wniosek: ruch powietrza wywołuje fale na wodzie.
e) „Pływające pojemniki” – zakręcone pojemniki plastikowe. Wniosek: nie są puste, zawierają powietrze.
- Plastyczne inspiracje:
a) Praca plastyczna „Chmura”
Nauczycielki przygotowują dla każdego dziecka szablon chmury. Dzieci wypełniają chmurę poprzez przyklejenie waty i piórek.
b) Opaski - wspólne wykonanie papierowych opasek na głowę, wycinanie przez dzieci chmurek i przyklejanie ich do opasek. Opaski zostały wykorzystane podczas przeprowadzania eksperymentów i doświadczeń.
- Książki, książeczki, bajeczki:
- M. Lorek „Pobawić się z powietrzem” – słuchanie wiersza
- L. J. Kern „Piotruś i powietrze” – słuchanie wiersza
- Pobudzamy zmysły
a) Zagadka „Kto jest bohaterem naszego spotkania?”
Unosi się wokół i go nie widzimy,
Lecz tylko czujemy i dzięki niemu żyjemy. (ŻYWIOŁEK POWIETRZA)
b) Burza mózgów „Do czego potrzebne jest powietrze?”
Dzieci podają propozycje do czego można wykorzystać powietrze, nauczycielki zapisują propozycje na dużych arkuszach papieru.
- Tworzymy:
a) Improwizacje taneczne
Dzieci ubrane w białe stroje wraz z chustkami szyfonowymi wykonują improwizacje do melodii.
b) Zabawy dźwiękonaśladowcze:
- słuchanie odgłosów wiatru nagranych na płytę CD;
- wskazywanie kierunku, z którego dobiega dźwięk,
- wymawianie sylab „szy”, „szu”.
c) Nauka rymowanki „Nasze powietrze”
Patrz daleko i patrz blisko.
Szanuj swoje środowisko,
To jest przecież oczywiste,
Powietrze musi być czyste.
d) Zabawa przy piosence „Wiatr psotnik” – wyścigi kulek z serwetek (dmuchanie na opadające w powietrzu serwetki)
e) Zabawy nadmuchanymi balonami:
- ozdabianie ich pisakami wg własnych pomysłów;
- dmuchanie na balony tak, aby nie upadły na podłogę;
- z chustą animacyjną – poruszanie balonem tak, aby nie spadła z chusty
f) Zabawy z chustą animacyjną „Tornado” - jedno dziecko siedzi na środku chusty, pozostałe poruszają się w jedną stronę tworząc tornado.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz