poniedziałek, 17 kwietnia 2017

Przedszkole nr 48 z oddziałami integracyjnymi w Zabrzu - POWIETRZE

Sprawozdanie z realizacji projektu „ Żywiołki: POWIETRZE”

Grupa Kropki

Kącik tematyczny:

Tym razem nasz Kącik Tematyczny zawisł na suficie czyli w POWIETRZU. Jego konstrukcja składała się z lekkiego pojemnika wykonanego z siatki, do którego włożyliśmy wszystkie przedmioty, które wykorzystaliśmy do naszych zabaw i doświadczeń z POWIETRZEM: piórka, piłeczki pingpongowe, kolorowe rurki, butelki, wiatraczki. Do pojemnika przyczepione zostały także balony wypełnione POWIETRZEM oraz paseczki kolorowej bibuły, które pozwoliły nam eksperymentować i obserwować co się stanie, np. dmuchając w nie.


Doświadczenia i eksperymenty:

Wykonywaliśmy następujące doświadczenia:
- „Co kryje się w kole do pływania?” – nauczycielka dmuchała w specjalny ustnik znajdujący się w kole. Po nadmuchaniu ustalaliśmy jak zmienił się jego kształt. Następnie każdy sprawdzał, co stanie się kiedy ustnik zostanie puszczony – okazało się, że wylatuje z niego powietrze!

- „Strzykawka” – naciągaliśmy troczek strzykawki, a następnie sprawdzaliśmy co stanie się kiedy troczek zostanie wciśnięty.

- „Wiatraczki” – dmuchaliśmy w kolorowe wiatraczki – dzięki wydmuchiwanemu przez nas powietrzu pięknie się kręciły!

„Woda i butelka” – to doświadczenie poległo na sprawdzeniu co stanie się, kiedy pusta butelka zostanie zanurzona pod wodą. Okazało się, że pusta butelka jest pełna powietrza – kiedy wsadziliśmy ją pod wodę, zaczęła wypychać powietrze, dzięki czemu powstały bąbelki.

„1,2,3 START - rurki do wody” – w tym doświadczeniu sprawdzaliśmy, co się stanie kiedy wsadzimy do wody rurki do picia i zamiast wciągać powietrze zaczniemy je wydmuchiwać. To była świetna zabawa bo dzięki temu w naszej wodzie powstało mnóstwo bąbelków!

„Wyścigi” – w tym doświadczeniu brały udział dwie osoby. Każda z nich musiała stanąć przy jednym końcu stolika. Na środku stołu leżała piłka. Zadaniem każdej z osób było dmuchać przez kolorową rurkę w kierunku piłki w taki sposób, żeby przerzucić ją na połowę swojego przeciwnika.

„Bańki” – na sam koniec mieliśmy okazję gonić piękne bańki wydmuchiwane przez naszą Panią.

Plastyczne inspiracje:

Nasza praca plastyczna została wykonana w myśl techniki „Kolorem dmuchane”. Każdy z nas aby wykonać swoją pracę, musiał na kartce zrobić pędzlem i farbą różnokolorowe plamy, a następnie przykładając rurkę po prostu w nie dmuchać. Dzięki temu, na naszych pracach powstały piękne, różnobarwne kleksy.

Książki, książeczki, bajeczki:

Poznając żywioł jakim jest powietrze, wysłuchaliśmy bajki „Rozbrykany konik”. Okazało się, że tytułowy bohater miał wielki problem – chciał być najszybszą istotą na ziemi, jednak nie potrafił przegonić wiatru. Po wysłuchaniu tekstu szukaliśmy wśród ilustracji ułożonych na dywanie tych, które były związane z POWIETRZEM. Dzięki temu dowiedzieliśmy się co to jest powietrze oraz jakie pojazdy można z nim skojarzyć. Poznaliśmy również naszego tytułowego Żywiołka.

Pobudzamy zmysły:

Pobudzaliśmy zmysły wykorzystując do tego wentylator – sprawdzaliśmy co stanie się kiedy przyłożymy do niego piórka lub apaszki. Sami też poczuliśmy wiatr we włosach!

Tworzymy:

POWIETRZE to dla nas przede wszystkim balony. Wszyscy wiemy, że do nadmuchania balona potrzebne jest powietrze, wdmuchiwane przez nas do jego wnętrza. W związku z tym postanowiliśmy utworzyć nasz „Balonikowy kącik”. Każdy z nas wybrał kolor balona, z pomocą nauczyciela nadmuchał go a następnie własnoręcznie ozdobił według własnego pomysłu. No i oczywiście nie ominęła nas wspaniała zabawa !



                                                                                                                      Opracowanie:
Katarzyna Kempara
Anna Ryrych
Dominika Mzyk
Agnieszka Henig





















Grupa Skrzaty
Tematyczny kącik.
Skrzaty otrzymały paczkę od „Powietrznego stworka”. W paczce najmłodsi przedszkolacy znaleźli materiały, które dzięki powietrzu poruszają się: wiatrak, piórko, bańki, balon oraz liście. Z otrzymanych prezentów maluszki utworzyły tematyczny kącik. Dodatkowo umieściły w nim materiały do wykonywania doświadczeń oraz książkę pt. „Opowiedz mi co jest w powietrzu”.

Doświadczenia i eksperymenty.

-„Jakie jest powietrze?”- Skrzaty poprzez doświadczenia sprawdzały właściwości powietrza. Sprawdzaliśmy czy ma zapach, czy jest ciężkie czy lekkie a także za pomocą pustej butelki i wody szukaliśmy sposobów aby „zobaczyć” powietrze.
-„Zaczarowane słoiki”- sprawdzaliśmy co jest potrzebne ogniu aby mógł płonąć. Przykryliśmy świeczki słoikiem. Wniosek był tylko jeden: bez dostępu powietrza płomień gaśnie.
-„Balony – „odrzutowce”-wypuszczaliśmy nadmuchane, nie zawiązane balony na różne przedmioty wprawiając je w ruch.
-„Piłeczki, hop!”- dmuchaliśmy na plastikowe piłeczki dzięki czemu mogły się poruszać bez użycia naszych dłoni.
Plastyczne inspiracje.
-„Malowanie powietrzem” - skrzaty bawiły się  plamą. Tworzyły obraz, rozdmuchując przez rurkę naniesione na kartkę różne kolory farby plakatowej. Prace udały się znakomicie!

Książki, książeczki, bajeczki.
Najmłodsi przedszkolacy z ogromnym zainteresowaniem oglądali książki o powietrzu i ciekawostkach z nim związanych. Największym zainteresowaniem cieszyła się książka pt. „Opowiedz mi co jest w powietrzu”. Dlatego też właśnie ona znalazła się w kąciku żywiołka powietrza.

Pobudzamy zmysły.
Skrzatom ogromną radość sprawiło uczestniczenie w „Porannym kręgu- powietrze”. Przy nastrojowych świeczkach uczestniczyliśmy w zabawach sensorycznych: dmuchanie na siebie, wyczuwanie nawiewu suszarki, wprawianie w ruch piórek, uczestniczenie w ćwiczeniach oddechowych oraz słuchanie i naśladowanie odgłosów wiatru. 

Tworzymy.
Skrzaty postanowiły utworzyć swój własny „Taniec powietrza” z wykorzystaniem kolorowych chust.  Dzieci poruszały się do zasłyszanej muzyki, improwizowały swoje własne ruchy. Taniec wyszedł przepięknie!


Opracowanie:
Sabina Erm, Dorota Sowa, Karolina Michoń


















Brak komentarzy:

Prześlij komentarz