Sprawozdanie z
realizacji projektu „ Żywiołki: POWIETRZE”
Grupa Kropki
Kącik tematyczny:
Tym razem nasz Kącik Tematyczny zawisł na suficie czyli w
POWIETRZU. Jego konstrukcja składała się z lekkiego pojemnika wykonanego z
siatki, do którego włożyliśmy wszystkie przedmioty, które wykorzystaliśmy do
naszych zabaw i doświadczeń z POWIETRZEM: piórka, piłeczki pingpongowe,
kolorowe rurki, butelki, wiatraczki. Do pojemnika przyczepione zostały także
balony wypełnione POWIETRZEM oraz paseczki kolorowej bibuły, które pozwoliły
nam eksperymentować i obserwować co się stanie, np. dmuchając w nie.
Doświadczenia i eksperymenty:
Wykonywaliśmy następujące doświadczenia:
- „Co kryje się w kole do pływania?” – nauczycielka dmuchała
w specjalny ustnik znajdujący się w kole. Po nadmuchaniu ustalaliśmy jak
zmienił się jego kształt. Następnie każdy sprawdzał, co stanie się kiedy ustnik
zostanie puszczony – okazało się, że wylatuje z niego powietrze!
- „Strzykawka” – naciągaliśmy troczek strzykawki, a
następnie sprawdzaliśmy co stanie się kiedy troczek zostanie wciśnięty.
- „Wiatraczki” – dmuchaliśmy w kolorowe wiatraczki – dzięki
wydmuchiwanemu przez nas powietrzu pięknie się kręciły!
„Woda i butelka” – to doświadczenie poległo na sprawdzeniu
co stanie się, kiedy pusta butelka zostanie zanurzona pod
wodą. Okazało się, że pusta butelka jest pełna powietrza – kiedy wsadziliśmy ją
pod wodę, zaczęła wypychać powietrze, dzięki czemu powstały bąbelki.
„1,2,3 START - rurki do wody” – w tym doświadczeniu
sprawdzaliśmy, co się stanie kiedy wsadzimy do wody rurki do picia i zamiast
wciągać powietrze zaczniemy je wydmuchiwać. To była świetna zabawa bo dzięki
temu w naszej wodzie powstało mnóstwo bąbelków!
„Wyścigi” – w tym doświadczeniu brały udział dwie osoby.
Każda z nich musiała stanąć przy jednym końcu stolika. Na środku stołu leżała
piłka. Zadaniem każdej z osób było dmuchać przez kolorową rurkę w kierunku
piłki w taki sposób, żeby przerzucić ją na połowę swojego przeciwnika.
„Bańki” – na sam koniec mieliśmy okazję gonić piękne bańki
wydmuchiwane przez naszą Panią.
Plastyczne inspiracje:
Nasza praca plastyczna została wykonana w myśl techniki
„Kolorem dmuchane”. Każdy z nas aby wykonać swoją pracę, musiał na kartce
zrobić pędzlem i farbą różnokolorowe plamy, a następnie przykładając rurkę po
prostu w nie dmuchać. Dzięki temu, na naszych pracach powstały piękne,
różnobarwne kleksy.
Książki, książeczki, bajeczki:
Poznając żywioł jakim jest powietrze, wysłuchaliśmy bajki
„Rozbrykany konik”. Okazało się, że tytułowy bohater miał wielki problem –
chciał być najszybszą istotą na ziemi, jednak nie potrafił przegonić wiatru. Po
wysłuchaniu tekstu szukaliśmy wśród ilustracji ułożonych na dywanie tych, które
były związane z POWIETRZEM. Dzięki temu dowiedzieliśmy się co to jest powietrze
oraz jakie pojazdy można z nim skojarzyć. Poznaliśmy również naszego tytułowego
Żywiołka.
Pobudzamy zmysły:
Pobudzaliśmy zmysły wykorzystując do tego wentylator – sprawdzaliśmy
co stanie się kiedy przyłożymy do niego piórka lub apaszki. Sami też poczuliśmy
wiatr we włosach!
Tworzymy:
POWIETRZE to dla nas przede wszystkim balony. Wszyscy wiemy,
że do nadmuchania balona potrzebne jest powietrze, wdmuchiwane przez nas do
jego wnętrza. W związku z tym postanowiliśmy utworzyć nasz „Balonikowy kącik”.
Każdy z nas wybrał kolor balona, z pomocą nauczyciela nadmuchał go a następnie
własnoręcznie ozdobił według własnego pomysłu. No i oczywiście nie ominęła nas
wspaniała zabawa !
Opracowanie:
Katarzyna
Kempara
Anna
Ryrych
Dominika
Mzyk
Agnieszka
Henig
Grupa
Skrzaty
Tematyczny kącik.
Skrzaty otrzymały paczkę
od „Powietrznego stworka”. W paczce najmłodsi przedszkolacy znaleźli materiały,
które dzięki powietrzu poruszają się: wiatrak, piórko, bańki, balon oraz
liście. Z otrzymanych prezentów maluszki utworzyły tematyczny kącik. Dodatkowo
umieściły w nim materiały do wykonywania doświadczeń oraz książkę pt. „Opowiedz
mi co jest w powietrzu”.
Doświadczenia i
eksperymenty.
-„Jakie jest powietrze?”- Skrzaty
poprzez doświadczenia sprawdzały właściwości powietrza. Sprawdzaliśmy czy ma
zapach, czy jest ciężkie czy lekkie a także za pomocą pustej butelki i wody
szukaliśmy sposobów aby „zobaczyć” powietrze.
-„Zaczarowane słoiki”-
sprawdzaliśmy co jest potrzebne ogniu aby mógł płonąć. Przykryliśmy świeczki
słoikiem. Wniosek był tylko jeden: bez dostępu powietrza płomień gaśnie.
-„Balony –
„odrzutowce”-wypuszczaliśmy nadmuchane, nie zawiązane balony na różne
przedmioty wprawiając je w ruch.
-„Piłeczki, hop!”-
dmuchaliśmy na plastikowe piłeczki dzięki czemu mogły się poruszać bez użycia
naszych dłoni.
Plastyczne inspiracje.
-„Malowanie powietrzem” -
skrzaty bawiły się plamą. Tworzyły
obraz, rozdmuchując przez rurkę naniesione na kartkę różne kolory farby plakatowej.
Prace udały się znakomicie!
Książki, książeczki,
bajeczki.
Najmłodsi przedszkolacy z
ogromnym zainteresowaniem oglądali książki o powietrzu i ciekawostkach z nim
związanych. Największym zainteresowaniem cieszyła się książka pt. „Opowiedz mi
co jest w powietrzu”. Dlatego też właśnie ona znalazła się w kąciku żywiołka
powietrza.
Pobudzamy zmysły.
Skrzatom ogromną radość
sprawiło uczestniczenie w „Porannym kręgu- powietrze”. Przy nastrojowych
świeczkach uczestniczyliśmy w zabawach sensorycznych: dmuchanie na siebie,
wyczuwanie nawiewu suszarki, wprawianie w ruch piórek, uczestniczenie w
ćwiczeniach oddechowych oraz słuchanie i naśladowanie odgłosów wiatru.
Tworzymy.
Skrzaty postanowiły
utworzyć swój własny „Taniec powietrza” z wykorzystaniem kolorowych chust. Dzieci poruszały się do zasłyszanej muzyki,
improwizowały swoje własne ruchy. Taniec wyszedł przepięknie!
Opracowanie:
Sabina Erm,
Dorota Sowa, Karolina Michoń
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz