poniedziałek, 17 kwietnia 2017

Niepubliczne Przedszkole "Liczmanek" W Poznaniu - POWIETRZE

Sprawozdanie
 z realizacji  działań projektu edukacyjnego  „Żywiołki-Powietrze” zrealizowanego w
gr. „Motylki” (3-latki) w Niepublicznym Przedszkolu „Liczmanek" w Poznaniu.
(oprac. Katarzyna Moskalik)

Zajęcia w ramach projektu zostały zorganizowane w grupie 3-latków w dniach 20-21 lutego 2017 r. Projektowi zostały poświęcone 2 zajęcia dydaktyczne oraz różne, pomniejsze aktywności w ciągu dnia. 

Realizując temat starałam się:
-          Rozbudzić ciekawość poznawczą dzieci.
-          Odpowiedzieć wspólnie z dziećmi na pytanie ”co to jest powietrze?”.
-          Przybliżyć im wybrane właściwości żywiołu.
-          Uświadomić pozytywne i negatywne skutki działania wiatru.
-          Kształtować świadomość ekologiczną, związaną z ochroną czystości powietrza.

Podczas poszukiwań odpowiedzi miały miejsce m.in. następujące aktywności:



1. Kącik tematyczny

Kącik tematyczny przy realizacji tej części projektu, przyjął postać prezentacji na tablicy. Przez kilka dni sukcesywnie wzbogacaliśmy tablicę o kolejne materiały i pomoce demonstracyjne. Dzieci obcowały z „kącikiem” przez kilka dni, wielokrotnie odnosiliśmy się do niego podczas zajęć i zabaw.


2. Doświadczenia i eksperymenty.


Doświadczeniom i eksperymentom zostały poświęcone osobne zajęcia, w trakcie których dzieci mogły zaobserwować właściwości powietrza, podstawowe zasady i reguły z nim związane (powietrze jest niewidzialne, można je zważyć etc.). Zajęcia - w ramach współpracy z rodzicami – poprowadziła jedna z mam, która przeprowadziła szereg demonstracji, pokazów i zabaw badawczych:  zabawy badawcze, formułując wspólnie z dziećmi ważne wnioski, płynące z tych zabaw. Dzieci mogły zaobserwować m.in. właściwości powietrza podczas jego podgrzewania oraz w zetknięciu z wodą (np. trąba powietrzna); krótką historię wzbijania się ludzi w powietrze; różnego rodzaju pojazdy latające i nie tylko (np. zumy), wykorzystujące powietrze do poruszania się.  Dzieci aktywnie uczestniczyły w zabawach i eksperymentach: od tych prostszych zw.z puszczaniem balonów czy spadochronu, dmuchaniem na wiatraczek lub piórko; po trudniejsze jak np. ogrzewanie powietrza i tworzenie wodnej turbiny.


3. Plastyczne inspiracje.

Dzieci podczas zabaw i zajęć swobodnych ozdabiały papierowe wiatraczki.





4. Pobudzamy zmysły.

Zmysły pobudzane były w trakcie zajęć dydaktycznych, które wprowadzały dzieci w sytuację edukacyjną, a gdzie wykorzystałam m.in. plansze i ilustracje, które aktywnie stymulowały zainteresowanie tematyką. Przede wszystkim jednak zmysły dzieci zostały pobudzone podczas zajęć badawczych i eksperymentalnych z udziałem zaproszonego gościa.  Dzieci „oglądały” powietrze, próbowały „powąchać”, a także „dotknąć je”









Brak komentarzy:

Prześlij komentarz