Sprawozdanie
z realizacji działań projektu edukacyjnego „Żywiołki-Powietrze” zrealizowanego w
gr. „Motylki” (3-latki) w Niepublicznym Przedszkolu „Liczmanek" w Poznaniu.
gr. „Motylki” (3-latki) w Niepublicznym Przedszkolu „Liczmanek" w Poznaniu.
(oprac. Katarzyna Moskalik)
Zajęcia w ramach projektu zostały zorganizowane w grupie
3-latków w dniach 20-21
lutego 2017 r. Projektowi zostały poświęcone 2 zajęcia dydaktyczne oraz różne, pomniejsze aktywności w ciągu
dnia.
Realizując temat starałam się:
-
Rozbudzić ciekawość poznawczą dzieci.
-
Odpowiedzieć wspólnie z dziećmi na pytanie
”co to jest powietrze?”.
-
Przybliżyć im wybrane właściwości
żywiołu.
-
Uświadomić pozytywne i negatywne skutki
działania wiatru.
-
Kształtować świadomość ekologiczną,
związaną z ochroną czystości powietrza.
Podczas poszukiwań odpowiedzi miały miejsce m.in. następujące
aktywności:
1. Kącik tematyczny
Kącik tematyczny przy realizacji tej części projektu, przyjął
postać prezentacji na tablicy. Przez kilka dni sukcesywnie wzbogacaliśmy
tablicę o kolejne materiały i pomoce demonstracyjne. Dzieci obcowały z
„kącikiem” przez kilka dni, wielokrotnie odnosiliśmy się do niego podczas zajęć
i zabaw.
2. Doświadczenia i eksperymenty.
Doświadczeniom
i eksperymentom zostały poświęcone osobne zajęcia, w trakcie których dzieci
mogły zaobserwować właściwości powietrza, podstawowe zasady i reguły z nim
związane (powietrze jest niewidzialne, można je zważyć etc.). Zajęcia - w
ramach współpracy z rodzicami – poprowadziła jedna z mam, która przeprowadziła
szereg demonstracji, pokazów i zabaw badawczych: zabawy badawcze, formułując wspólnie z
dziećmi ważne wnioski, płynące z tych zabaw. Dzieci mogły zaobserwować m.in.
właściwości powietrza podczas jego podgrzewania oraz w zetknięciu z wodą (np.
trąba powietrzna); krótką historię wzbijania się ludzi w powietrze; różnego
rodzaju pojazdy latające i nie tylko (np. zumy), wykorzystujące powietrze do
poruszania się. Dzieci aktywnie
uczestniczyły w zabawach i eksperymentach: od tych prostszych zw.z puszczaniem
balonów czy spadochronu, dmuchaniem na wiatraczek lub piórko; po trudniejsze
jak np. ogrzewanie powietrza i tworzenie wodnej turbiny.
3. Plastyczne inspiracje.
Dzieci podczas zabaw
i zajęć swobodnych ozdabiały papierowe wiatraczki.
4. Pobudzamy zmysły.
Zmysły pobudzane były w trakcie zajęć dydaktycznych, które
wprowadzały dzieci w sytuację edukacyjną, a gdzie wykorzystałam m.in. plansze i ilustracje, które aktywnie stymulowały zainteresowanie
tematyką. Przede wszystkim jednak zmysły dzieci zostały pobudzone podczas zajęć
badawczych i eksperymentalnych z udziałem zaproszonego gościa. Dzieci „oglądały” powietrze, próbowały
„powąchać”, a także „dotknąć je”
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz