niedziela, 11 września 2016

O projekcie "Żywiołki"

O projeckie

Zapraszam do udziału w projekcie "Żywiołki". Jest to druga edycja. Pierwsza  (szczegóły TU) cieszyła się dużym zainteresowaniem więc z przyjemnością rozpoczniemy kolejną edycję. W projekcie mogę wziąć udział dzieci 3-6 lat uczęszczające do przedszkoli i oddziałów przedszkolnych przy szkołach podstawowych oraz ich  nauczycieli. Udział w projekcie mogą wziąć placówki publiczne i niepubliczne z obszaru Polski i nie tylko.  Do projektu przestąpić może jedna grupa lub więcej (maksymalnie 3). Udział w projekcie jest bezpłatny.


Założenia projektu

Powiedz mi, a zapomnę, pokaż mi, a zapamiętam, pozwól mi zrobić, a zrozumiem.

Głównym calem projektu jest: poznawanie i doświadczanie świata oparte na żywiołach

Cel ten jest fundamentem, na którym budować mamy szczegóły projektu posiłkując się podstawą programową wychowania przedszkolnego i jej wszystkimi obszarami.

Projekt polega więc głownie na realizowaniu wszystkich obszarów podstawy programowej w oparciu o żywioły. To jak będzie przebiegał zależy od inwencji nauczyciela i jego kreatywności. Żywioł ma się bowiem stać inspiracją do działań z dziećmi opartych przede wszystkim na doświadczaniu i aktywnym przeżywaniu.  

Zadania uczestników projektu
Każdy z uczestników projektu realizuje zadania w ramach poznawania żywiołu wg kolejności. W tym roku do każdego żywiołu dodajemy temat pomocniczy. Temat ten ma na celu urozmaicić zadania tak by II edycja wyglądała nieco inaczej niż pierwsza.

wrzesień - październik " Głęboko pod wodą"


listopad - grudzień "w sercu ognia"

styczeń  - luty "wysoko w powietrzu"

marzec - kwiecień "Głęboko pod ziemią"

 To ile czasu poświęcone zostanie na poznanie każdego żywiołu zależy od nauczyciela prowadzącego (może to być np. dzień, tydzień).
Sprawozdanie z realizacji projektu wysyłać należy na adres mailowy projektu :
  • Woda  do 31 października 2016
  • Ziemia do 31 grudnia 2016
  • Ogień do 29 lutego 2017
  • Powietrze do 30 kwietnia 2017
Zadania realizowane są wg pomysłu nauczyciela. Stałymi elementami, które powinny zaleźć się podczas poznawania każdego z żywiołów są:

  1. Tematyczny kącik (można wykorzystać kącik przyrody lub stworzyć osobny), w którym znajdą się elementy związane z danym żywiołem. Kącik ten ma nawiązywać do głównego celu projektu (doświadczania) ma więc być dostępny dla dzieci i dawać im możliwość zabawy jego elementami. Mile widziane są tu elementy przyrody, gry, obrazki, zestawy do doświadczeń itp.
  2. Doświadczenia i eksperymenty – tu również nawiązujemy do doświadczania. Dzieci uwielbiają bawić się w naukowców, poznając żywioły damy im możliwość odkrywania praw nauki poprzez eksperymentowanie.
  3. Plastyczne inspiracje – wykonywanie prac nie tylko pobudza wyobraźnię i rozwija umiejętności manualne, w naszym projekcie aktywność plastyczna daję możliwość doświadczania. Wykorzystać można wszystko co nam przyjdzie do głowy: farby, masy plastyczne, bibułę , glinę i wiele innych. Można pokusić się o nietypowe wykorzystanie tych materiałów.
  4. Książki, książeczki, bajeczki- wykorzystanie w projekcie literatury. Realizując projekt będziemy rozbudzać zainteresowanie literaturą. To jakie wykorzystacie książki zależy od Was najważniejsze by związane były z żywiołkiem.
  5. Pobudzamy zmysły - to kolejny punkt związany z doświadczaniem. Jestem przekonana, że znajdziecie wiele sposobów na to by wykorzystując żywioły rozbudzić zmysły.
  6. Tworzymy - wspólnie z dziećmi stwórzcie wiersz związany z żywiołem. Nie ważne ile wersów nie ważne czy rymowany czy biały ważne żeby współautorem były dzieci.  
Zadania organizatora
  • Organizatorem projektu jest Przedszkole nr 34 z Oddziałami Integracyjnymi w Zabrzu. Koordynatorami projektu są: Agata Janus.
  • Wyłonienie uczestników projektu wśród zgłoszeń. W projekcie przewidziano od 10 do 15 uczestników w zależności od ilości zgłoszeń. Opublikowanie listy uczestników do 20 września 2016 na stronie projektu.
  • Korespondencja z uczestnikami projektu (zywiolki2@gmail.com  )
  • Publikowanie na stronie internetowej projektu sprawozdań z realizacji projektu http://zywiolki2.blogspot.com/
  • Dostarczenie drogą mailową pomocy do realizacji projektu, które uczestnicy mogą wykorzystać (materiały będą w formie PDF lub JPG , uczestnicy drukują je we własnym zakresie, ) 
  • Dostarczenie certyfikatów i dyplomów po zakończeniu projektu


Zasady uczestnictwa w projekcie
  • Żeby wziąć udział w projekcie należy wysłać zgłoszenie na maila zywiolki2@gmail.com . Zapisy trwają do 18 września 2016. W zgłoszeniu należy podać nazwę placówki, ilość grup biorących udział w projekcie i imię i nazwisko koordynatora oraz mail do korespondencji
  • Jeśli w projekcie bierze udział więcej niż 1 grupa przedszkolna należy wyłonić koordynatora projektu w danej placówce, która będzie odpowiedzialna za kontakty z koordynatorami projektu. Zadaniem koordynatora w danej placówce będzie również zebranie sprawozdań i zdjęć ze wszystkich grup i przygotowanie wspólnego sprawozdania.
  • Każdy z uczestników przesyła wg harmonogramu zamieszczonego powyżej sprawozdania i zdjęcia z realizacji danego obszaru (żywiołu) Sprawozdanie w programie WORD, zdjęcia w formie załączników do wiadomości do 10 zdjęć (w przypadku gdy udział bierze 1 grupa przedszkola) lub 15 ( gdy w programie bierze udział więcej niż jedna grupa przedszkolna)
  • Każdy z uczestników odpowiedzialny jest za uzyskanie pisemnej zgodny rodziców dzieci biorących udział w projekcie na publikację zdjęć z wizerunkiem dzieci oraz ich wytworów. Ponosi on również ewentualne konsekwencje wynikające z praw autorskich do zdjęć oraz wizerunku podopiecznych.
  • Fajnie byłoby gdyby logo projektu i link do strony projektu znalazły się na stronie internetowej placówki. Wtedy rodzice i inne osoby odwiedzające stronę mają możliwość zobaczenia co fajnego robicie. Nie jest to jednak obowiązkowe.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz